Hej!
Vi har precis köpt ett hus och efteråt har vi fått så kallad häxsot lite här och var hemma hos oss. Så jag har kontaktat lite olika ventilationsbolag och försökt få någon idé om hur vi bäst löser ventilationen men dem jag pratat med hittills har bara vevat runt med fingrarna och gett olika alternativ. Ingen har riktigt förstått när man frågat om hur undertrycket påverkas och om det blir för mycket luft in och för lite luft ut osv osv..
Det är ett 1970- tals hus med betong/sten fasad (ingen källare), övervåningen är av trä. Det är en självdragskanal längst ner till höger på bilden, där Badrummet, köksfläkten och tvättstugan går ihop i samma kanal och ut genom skorsten. Är lite rädd att förstöra kanalen om man sätter 2st pax fläktar i badrum/tvättstuga.. Huset är byggt så att det ska ventileras tillräckligt genom fönster men eftersom man byggt om badrum, installerat kamin, torktumlare osv så räcker inte ventilationen till längre.
Det jag behöver hjälp med är om jag har tänkt fel med mina ventilationstankar. Dom gröna pilarna är där jag tänkt sätta ventilationshål i väggarna (Inluft). Dom röda pilarna är där det finns frånluft. Idag sitter det varken några paxfläktar eller ventilationshål någonstans utan luften är helt still. Är det fel att sätta ett inluft i köket här? Jag tänkte om det blir gendrag från både sovrummet och vardagsrummet. Är lite rädd att det stör till det för mycket med frånluften där..
Super tacksam för all hjälp!! Tack på förhand, mvh Simon
Vi har precis köpt ett hus och efteråt har vi fått så kallad häxsot lite här och var hemma hos oss. Så jag har kontaktat lite olika ventilationsbolag och försökt få någon idé om hur vi bäst löser ventilationen men dem jag pratat med hittills har bara vevat runt med fingrarna och gett olika alternativ. Ingen har riktigt förstått när man frågat om hur undertrycket påverkas och om det blir för mycket luft in och för lite luft ut osv osv..
Det är ett 1970- tals hus med betong/sten fasad (ingen källare), övervåningen är av trä. Det är en självdragskanal längst ner till höger på bilden, där Badrummet, köksfläkten och tvättstugan går ihop i samma kanal och ut genom skorsten. Är lite rädd att förstöra kanalen om man sätter 2st pax fläktar i badrum/tvättstuga.. Huset är byggt så att det ska ventileras tillräckligt genom fönster men eftersom man byggt om badrum, installerat kamin, torktumlare osv så räcker inte ventilationen till längre.
Det jag behöver hjälp med är om jag har tänkt fel med mina ventilationstankar. Dom gröna pilarna är där jag tänkt sätta ventilationshål i väggarna (Inluft). Dom röda pilarna är där det finns frånluft. Idag sitter det varken några paxfläktar eller ventilationshål någonstans utan luften är helt still. Är det fel att sätta ett inluft i köket här? Jag tänkte om det blir gendrag från både sovrummet och vardagsrummet. Är lite rädd att det stör till det för mycket med frånluften där..
Super tacksam för all hjälp!! Tack på förhand, mvh Simon
Produkter som diskuteras: "paxfläktar"
Badrumsfläkt PASSAD 30 PAX
Med ljus- och fuktsensor
1 749 kr inkl moms
Läs mer
Glömde tillägga att frånluftskanalen idag är helt stilla, inget drag alls. Sätter man igång fläkten i köket så blir det väldigt ytterst lite rörelse där och det blir nästan så att ett papper rör sig ut mot badrummet ifrån kanalen till badrummet.
Normalt finns en central fläkt i takkåpan på taket som suger ut där du rödmarkerat plus kolfilterfläkt eller en egen IM-kanal för köksfläkt. Du behöver kanske ytterligare en tilluftsventil i den nedre vänstra delen av planlösningen.
Jag har varit uppe på taket och försökt hitta någon fläkt i den takkåpan men den sitter popnitad och jag kan inte se någon fläkt där :/ Tycker du man ska ha en tilluftsventil nere till vänster och höger? Det blir inte fel i huset om man plötsligt ändrar ventilationen till tvärdrag före frånluft? Alltså menar att det kommer komma in väldigt mycket luft, en del luft lär väl komma in på ena sidan och ut genom andra. Ursäkta min okunskap, vill verkligen lära mig men har ingen att fråga. Tack för svar!Jonatan79 skrev:
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Du kan sällan få för mycket tilluft med en sådan lösning. Se till att sätta in väggventiler som du kan justera flödet på. Det kan vara en ide att byta takkåpan så det får plats en fläkt där, om det nu går att dra fram el dit.S simon3d skrev:Jag har varit uppe på taket och försökt hitta någon fläkt i den takkåpan men den sitter popnitad och jag kan inte se någon fläkt där :/ Tycker du man ska ha en tilluftsventil nere till vänster och höger? Det blir inte fel i huset om man plötsligt ändrar ventilationen till tvärdrag före frånluft? Alltså menar att det kommer komma in väldigt mycket luft, en del luft lär väl komma in på ena sidan och ut genom andra. Ursäkta min okunskap, vill verkligen lära mig men har ingen att fråga. Tack för svar!
du har ju uppenbart för lite tilluftJonatan79 skrev:
troligen är fönstren för täta
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 049 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 049 inlägg
Man ska inte ha tilluft i köket utan den luft som blåses/sugs ut från köket ska komma från andra rum så att de rummen ventileras.S simon3d skrev:
Grannen har valt att göra såhär med sin ventilation, finns det någon anledning att man satt ventilationshål bredvid luftvärmepumpen istället för att ha satt den i andra sidan vardagsrummet?BirgitS skrev: