153 läst ·
2 svar
153 läst
2 svar
Tankehjälp kring ventilation i sextiotalshus
Nuläge: sextiotalshus enplan med källare. Halva källaren har ventilerade (nivell)golv. Huset byggt för direktverkande el, fjärrvärmekonverterat sedan ganska många år. Någon enstaka mysbrasa per år eldas i befintlig kamin.
Luftutbytet i huset är antagligen för klent och ventilationen skulle behöva förbättras.
Till saken hör att varken jag eller hustrun är några renoveringsfantomer - vi räknar med att leja bort vad som behöver göras - men med tanke på den enorma männen kunskap som forumet besitter undrar jag följande: hur kan vi börja nysta upp tankeprocessen kring detta?
Är det "FTX direkt" som gäller (nej, antagligen inte, men...) eller är finns det andra vägar att gå för att få till en bra lösning. Alla inspel mottages tacksamt.
Luftutbytet i huset är antagligen för klent och ventilationen skulle behöva förbättras.
Till saken hör att varken jag eller hustrun är några renoveringsfantomer - vi räknar med att leja bort vad som behöver göras - men med tanke på den enorma männen kunskap som forumet besitter undrar jag följande: hur kan vi börja nysta upp tankeprocessen kring detta?
Är det "FTX direkt" som gäller (nej, antagligen inte, men...) eller är finns det andra vägar att gå för att få till en bra lösning. Alla inspel mottages tacksamt.
Hej och välkommen till forumet
Vanlig mekanisk frånluft är nog enklast och billigast både i investering och drift. Sätt bra fläktar i kök, bad och tvättstuga/ klädkammare och låt dem gå kontinuerligt.
Vanlig mekanisk frånluft är nog enklast och billigast både i investering och drift. Sätt bra fläktar i kök, bad och tvättstuga/ klädkammare och låt dem gå kontinuerligt.
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
60 tal så antar jag att du har självdrag vilket ändrades på 70 talet till förstärkt självdrag dvs man monterade en fläkt på skorsten där ventilation mynnade ut. Detta är fortfarande effektivt om man sen förstärker tilluft i samtliga sovrum och vardagsrum. Ftx ger bra uppvärmd tilluft men kräver ett mycket större ingrepp för mer rördragning.J JavelinX skrev:Nuläge: sextiotalshus enplan med källare. Halva källaren har ventilerade (nivell)golv. Huset byggt för direktverkande el, fjärrvärmekonverterat sedan ganska många år. Någon enstaka mysbrasa per år eldas i befintlig kamin.
Luftutbytet i huset är antagligen för klent och ventilationen skulle behöva förbättras.
Till saken hör att varken jag eller hustrun är några renoveringsfantomer - vi räknar med att leja bort vad som behöver göras - men med tanke på den enorma männen kunskap som forumet besitter undrar jag följande: hur kan vi börja nysta upp tankeprocessen kring detta?
Är det "FTX direkt" som gäller (nej, antagligen inte, men...) eller är finns det andra vägar att gå för att få till en bra lösning. Alla inspel mottages tacksamt.
Klicka här för att svara