Okej så det försvinner har du varit med om samma sak ? Ja men i sådana fall så kör jag bara och såpar in igen med mjukare borste denna gången.. en fråga till hur är arbetsgången med såpa alla säger så olika.
Jag körde med att blöta ner terassen med en flaska grönsåpa och 10 liter vatten och sen lätt jag det ligga i 10 min ungefär sen skrubbade jag med rotborsten och sköljde sen av och tillslut la jag ut såpa igen med en vatten kanna och sedan lätt jag det va. Är det nåt jag gör fel där eller som ni vet bättre hur man gör?
Tack för hjälp

Och som svar på tålamod så är det dåligt vill ju helst att det ska försvinna direkt eller göra nåt för att det ska det

Hur lång tid tar det för att försvinna och hur försvinner det eftersom man va tvungen att slipa bort det om man skulle få bort det

Grejen är nog att det finns lika många sätt som det finns trall. Det som du känner bäst för gäller nog.
Jag lägger mina nickel på att skippa oljan, i övrigt så tycker jag naturmedel är bra, tex såpa.
Jag byggde min trall 2013 och i år var första gången jag gjorde något över huvudtaget. Valet föll på såpa och t-racer, funkade helt ok med vissa punkter som kunde varit bättre, men dom kommer inte synas om 2 månader ändå.

T Tmac skrev:
Hur lång tid tar det för att försvinna och hur försvinner det eftersom man va tvungen att slipa bort det om man skulle få bort det
Allt beror på...möbler som täcker-längre tid...barn som leker-kortare tid...osv.
Tidens tand gör att det försvinner. Du kan skynda på genom att tex slipa, borsta mm.

Jag fick samma problem på en ny altan men då va det en yta på kanske 25 kvm som jag högtryckat som jag tog ett slippapper 120 och putsade lite lätt med det blev bra men med lite ludd kvar på sina kanter som avtog med slitage och väder och vind. Den senaste altanen va gammal och grå och full med alger och då provade jag att blöta och såpa i omgångar med olika hårdheter på borsten och blev det blev lite luddigt mellan omgångarna men till slut så blev det slätt och fint. Du får prova vad du tycker är enklast.

S
hyr en bandslip modell större/tung , så gjorde jag

Men vad är det som hänt har man borstat upp fibrerna på ytan eller?
Kommer det bli bättre av sig själv eller måste man slipa för att få det bra igen.
Det är inga träflisor utan som mjuk ludd på ytan
Tack för svar

Bilder på trallen efter tvätt

• Ren tvättad trätrall på en uteplats med glasväggar och mörkt trähus i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på rengjorda trätrallbrädor med synlig träådring och några skruvhål.
    Skapa konto
  • Närbild på nyligen tvättade trätrallplankor med synliga ådringar och fiberstruktur.
    Skapa konto
Detta händer på grund av att furu är mjukt som bara den.
När du röjde runt på trallen, så skrubbade du loss furuns fibrer.

Trallen är på inget vis förstörd, luddet kommer att försvinna av sig självt nör golvet används.

Normalt när man tvättar trall eller trä med högtryckstvätt så ställer sig fibrerna upp, men de lägger sig med tid. Det ser ut att vara samma här. Så som tidigare inlägg så beror det nog på hur bråttom du har att få bort "luddet". Tvätta eller borsta ser jag inte hur det skulle kunna få fibrerna att lägga sig ner igen tyvärr, utan enda sättet jag vet får resultat är att slipa, sandpappra. Lycka till.

Tack för all hjälp nu känns det lite bättre

• Gilla
yster11
  • Laddar…
Alla har ju sina preferenser, men för mig ser din trall jättefin ut...åtminstone jämfört med den vi har! :D

En altan är otroligt utsatt (om den inte ligger under tak förstås), så den blir skitig, sliten, spricker, springorna ökar och minskar osv osv. Trä är ett levande material som påverkas av en rad saker, så är man av den perfektionistiska typen ska man inte välja trä om man inte är beredd på att lägga ned en massa tid och pengar på att hålla nivån man kräver.

Vanlig tryckt trall av furu är, som nämnts, mycket mjuk och tål inte speciellt hård mekanisk rengöring. Det är därför man avråds från att rengöra med högtryckens vanliga munstycke. Tralltvättmunstyckena är mycket mer skonsamma, men även de kan lämna spår i trät. Å andra sidan innebär furuts mjuka egenskaper att skador också försvinner med tiden genom den naturliga "erosionen". Regn, sol, temperaturskiftningar och normal användning suddar ut saker som sticker ut så att säga.

Vår trall var riktigt ful och med mycket sprickor, så förra året testade jag att vända på alla trallbrädor. Undersidan var i jättebra skick, men det syntes tydligt var de vilat mot regelverket där de var mycket mörkare. Det såg lite kul ut, men nu i år tänker man inte på det alls. Om jag pekar på det kan andra skönja spåren, men de skulle aldrig upptäcka det själva.

Så allt handlar om vad man har för krav på trallens utseende. Har man mycket höga krav så ska man inte använda furu, utan hellre välja något ädelträ eller komposit. Till TS, din trall är inte skadad och "luddet" du ser kommer slipas bort av naturen tillsammans med er användning av trallen. (y)

• Gilla
Tmac och 1 till
  • Laddar…
T Tmac skrev:
[bild] [bild] [bild] Hej jag flyttade nyligen in i ett 2 år gammalt hus och nu i helgen skulle jag behandla min terass och valde såpa och borste.
Men efter så ser jag att det kommit massa vita strån ludd överallt ? Jag använde en terassborste och gnuggade ganska hårt kan det va felet ?
Eh, ja.

Jag va mest rädd för att jag gjort min trall sämre och att den kommer se ut såhär nu när tanken va att behandla den och göra den finare. men då vad jag förstår kommer det lägga sig och försvinna. Det va skönt att höra för vill inte slippa nu när den börjat få den fina grå färgen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.