Flyttade ganska nyligen in i en BRF-lägenhet där ventilationen i köket verkar tveksamt installerad, även för mig som inte kan mycket om ventilation.

Det är en kolfilterfläkt som är kopplad till husets ventilation, och frånkopplad från el för att inte trycka in matos till grannar. Ganska säker på att huset har någon typ av mekaniskt frånluftssystem. Jag misstänker att det från början satt en köksfläkt med spjäll där. Det bör även ha funnits någon form av justerbar frånluftsventil(?)

Kan jag ha kvar kolfilterfläkten om jag kopplar bort den från frånluftssystemet och sätter dit en frånluftsventil? Hur skulle ni ha gjort för att åtgärda detta på enklast möjliga sätt?

• Grått köksskåp ovanför en kolfilterfläkt med Bosch-logga, i en BRF-lägenhet med tveksam ventilationslösning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ventilationsinstallation i köksskåp med kolfilterfläkt och frånluftsrör i en BRF-lägenhet.
    Skapa konto
  • Ventilationsrör med isolering och tejp, installationsdetaljer synliga i köksskåp.
    Skapa konto
  • Ventilationsrör med en rund ventil synligt i ett köksskåp. Rör och vägg är vita med vissa tecken på slitage och ålder.
    Skapa konto
Hur kan elen vara urkopplad?

Med tanke på kolfiltret så borde du inte ha någon nämnvärd ventilation alls i köket om man inte använder fläkten som det var tänkt.

Det borde bli mer sug hos dom andra och obefintligt hos dig.

Jag hade kopplat in fläkten och låtit den cirkulera ut i rummet och sedan öppnat upp ventiler i skåpet så att husventilen kan suga ut luften kontinuerligt som det är tänkt.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Om du tar bort röret mellan kolfilterfläkt en och ventilationsrör så kan du sätta i stickproppen och använda fläkten.
Hur det blir när fläkten blåser ut luften inuti skåpet lär du märka. Luften måste ju på något sätt komma ut i rummet utan att det trycks ut genom ventilationen.

Det borde finnas en inställningsbar ventil som ska sitta i änden på ventilationsröret. Som ställs in så att luftflödet är ok.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Dr Benz Dr Benz skrev:
Hur kan elen vara urkopplad?

Med tanke på kolfiltret så borde du inte ha någon nämnvärd ventilation alls i köket om man inte använder fläkten som det var tänkt.

Det borde bli mer sug hos dom andra och obefintligt hos dig.

Jag hade kopplat in fläkten och låtit den cirkulera ut i rummet och sedan öppnat upp ventiler i skåpet så att husventilen kan suga ut luften kontinuerligt som det är tänkt.
Det jag syftade på är att sladden till kolfilterfläkten är inte ansluten till eluttaget bakom flexislangen, vilket innebär att motorn i fläkten och belysningen inte används i nuläget.

Jag är ganska nöjd med hur det fungerar vid matlagning idag, rent krasst. Det verkar vara ganska bra drag i frånluftssystemet, och när man öppnar/drar ut fläkten så blir draget genom den fullt tillräckligt för att jag inte upplever några problem med att laga mat där.

Är det tillåtet att installera en ventil i dörren på skåpet och ansluta den till frånluftssystemet med en flexislang så att skåpsdörren kan sitta kvar?

Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Om du tar bort röret mellan kolfilterfläkt en och ventilationsrör så kan du sätta i stickproppen och använda fläkten.
Hur det blir när fläkten blåser ut luften inuti skåpet lär du märka. Luften måste ju på något sätt komma ut i rummet utan att det trycks ut genom ventilationen.

Det borde finnas en inställningsbar ventil som ska sitta i änden på ventilationsröret. Som ställs in så att luftflödet är ok.
Får den ventilen alltså sitta inuti skåpet? I mina tankar har jag tänkt att ventilen ska sitta på utsidan.

Om du sågar ett hål i dörren och sätter dit ett fint galler så borde det gå bra att fläktens utblås är inuti skåpet. Då sugs en del luft ut genom ventilationen medan resten trycks ut genom gallret och ut i rummet igen.

Ja, i änden på ventilationsröret i skåpet ska/borde en tallriksventil sitta, med den ställs flödet in så att rätt mängd luft sugs ut.
Det borde finnas en sådan i ditt badrum och kanske i andra rum med.

Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Om du sågar ett hål i dörren och sätter dit ett fint galler så borde det gå bra att fläktens utblås är inuti skåpet. Då sugs en del luft ut genom ventilationen medan resten trycks ut genom gallret och ut i rummet igen.

Ja, i änden på ventilationsröret i skåpet ska/borde en tallriksventil sitta, med den ställs flödet in så att rätt mängd luft sugs ut.
Det borde finnas en sådan i ditt badrum och kanske i andra rum med.
Det låter som ett bra sätt att lösa det på, utan så mycket krångel. Tack för hjälpen!

• Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
BirgitS
Tänk på att det ska gå att mäta luftflödet genom tallriksventilen med en tratt, det är så de utför en OVK.

Sen finns det spiskåpor som är gjorda för att samarbeta med en centralfläkt, där man alltså slipper kolfiltret som ska bytas/rengöras ofta samt inte får bort allt os och ingen vattenånga alls. Spiskåpan har i stället ett reglerat grundflöde och ett reglerat större matlagningsflöde när man aktiverar det.

Idag kan det tänkas att när du öppnar fläkten öppnar du så mycket att ditt kök får ett för stort flöde och andra lägenheter för lite.

BirgitS BirgitS skrev:
Tänk på att det ska gå att mäta luftflödet genom tallriksventilen med en tratt, det är så de utför en OVK.

Sen finns det spiskåpor som är gjorda för att samarbeta med en centralfläkt, där man alltså slipper kolfiltret som ska bytas/rengöras ofta samt inte får bort allt os och ingen vattenånga alls. Spiskåpan har i stället ett reglerat grundflöde och ett reglerat större matlagningsflöde när man aktiverar det.

Idag kan det tänkas att när du öppnar fläkten öppnar du så mycket att ditt kök får ett för stort flöde och andra lägenheter för lite.
Bara så att jag är säker på att jag förstår rätt – innebär det alltså att tallriksventilen måste vara åtkomlig och monterad på en plan yta för att en OVK ska kunna genomföras, och inte direkt på röret eller i ett trångt utrymme?

Är det inte det som kallas för en fläkt med spjäll, eller finns det andra typer? Jag hade en sådan i min tidigare lägenhet och är inte främmande för att byta ut nuvarande, men ser det helst som ett problem att lösa senare.

Det känns rimligt, förutsatt att även fläktarna ställs in på samma sätt som ventilerna. Den här fläkten är antingen helt öppen eller stängd.

Tallriksventilen kan sitta direkt på röret. De som gör ovk-kontrollen lär ha med sig adaptrar till mätutrustningen som passar till olika ventiler

Om det är möjligt att ta bort 90 graders böjen, som flexröret sitter på, så kan du sätta tallriksventilen direkt på det horisontella röret. Då finns det plats att få dit mätutrustningen inuti skåpet.

Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Tallriksventilen kan sitta direkt på röret. De som gör ovk-kontrollen lär ha med sig adaptrar till mätutrustningen som passar till olika ventiler

Om det är möjligt att ta bort 90 graders böjen, som flexröret sitter på, så kan du sätta tallriksventilen direkt på det horisontella röret. Då finns det plats att få dit mätutrustningen inuti skåpet.
Toppen! Då har jag fått en klar idé om hur detta kan lösas.

Stort tack till er alla för hjälpen – det uppskattas verkligen!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.