Källa: http://www.husgrunder.com/teori/skadad-betongplatta-reparera/ Av Micke den februari 3, 2013

Skadad betongplatta? Hur du reparerar betongplattan

Sprickor i husgrunder kan leda till dyra skador i bostäder men måste inte heller vara en katastrof. Men visst är sprickor i betongplattan en varningssignal du bör vara mycket uppmärksam på och går det tillräckligt långt kan det konsekvenserna bli dyra.

Orsaker till sprickbildning
De vanligaste orsakerna till sprickbildning i betong är
– för snabb härdning av betongplattan. Dessa upptäcks omedelbart vid gjutningen. Vattna betongplattan väl.
– sättningar i marken
– betongplattor som utsätts för högre laster än vad plattan va dimensionerad för

Betong spricker lätt
Betong är dessvärre känt för sin sprickbildning. En betongplatta som börjar uppvisa sprickor måste, så gott det går undersökas för att se om behov av lagning är nödvändigt. Sprickorna bör lagas innan sprickorna sprider sig.

Hur du lagar ytsprickor
Mindre sprickor och hårlinjeformade frakturer är ofta milda och behöver inte löpa genom hela betongplattan. Denna typ av skada är perfekt att själv laga. Först och främst måste du tänka på säkerheten. Betong kan smula i små bitar som skär i ögonen och därför bör du alltid använda skyddsglasögon. Betong är också ett vasst och tungt material när det spricker, så använd rejäla arbetshandskar. Undersök först sprickan och avlägsna cement som håller på att falla sönder. Använd en hammare för att hacka bort smulbetong i sprickan.

När du har tagit bort all smulbetong bör du ha ett hål med ett djup på cirka tre centimeter. Därefter måste du bredda bottenhålet i sprickan, utan att röra toppen på hålet. När du är klar bör du ha ett hål som snett sluttar inåt mot hålöppningen. Avlägsna sedan alla flisor och smulor från hålet med en dammsugare (helst industridammsugare) för att vara säker på att verkligen få bort allting. Fukta hålet med jämna mellanrum varannan timme under ett dygn. Sedan är det dags att fylla hålet med två olika cementblandningar.

Större sprickor
Ska du Den första blandningen består av tre delar cement till en del vatten, vilket ger en tjock och trögflytande betongmassa. I nästa blandning bör du öka andelen vatten så att den blir aningen tunnare. Använd så den tunna blandningen först genom att stryka den på insidan av hålet medan det är fuktigt. Fyll sedan hela hålet med den tjocka cementblandningen. Låt så betongen torka i några timmar.

Täck sedan sprickområdet med plastfolie och använd en vattensprayflaska för att hålla området fuktigt ett par gånger, dagligen, under en veckas tid. När en vecka har gått kan du ta bort plastfolien och då bör sprickan vara helt lagad. Om du upptäcker större och mer djupgående sprickor i en betongplatta, där stora bitar av betongen är porös eller helt lös, måste du dessvärre ersätta hela betongplattan.

Bifogar även med en broschyr ifrån Weber om betongreparationer.

• Gilla
lodin92
  • Laddar…
Tja!
Jag är orolig att dessa sprickor ska bli värre, vad tycker ni vi bör göra?
Det har gått en vecka nu och vi har vattnat varje dag ett par gånger.

Känner ni till nått bra företag i Stockholm som utför betongbesiktning?

Betala över 160.000kr för betongplatta på 25kvm med sprickor överallt känns inte alls bra.

Tack!!!!

• En våt betongplatta med många synliga sprickor och ojämn yta, indikerar potentiella skador på ytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sprickor i en grå betongplatta med små gruspartiklar på ytan.
    Skapa konto
  • Grå betongplatta med flertalet sprickor och fuktfläckar, bildadels synlig skosula nederst.
    Skapa konto
  • Sprickor i en grå betongplatta utomhus, ägaren är orolig över sprickbildningen.
    Skapa konto
  • En tejp-rulle ligger nära en spricka på en grå betongplatta som ser nylagd ut.
    Skapa konto
  • En betongplatta med flera synliga sprickor, delvis täckt av en vit presenning.
    Skapa konto
  • Betongplatta med flera synliga sprickor och vattenfläckar på ytan.
    Skapa konto
Jag hade nog tagit dit nån oberoende bes man.

• Gilla
Hugeo och 2 till
  • Laddar…
H
Va ska de bli på plattan?
Det är ju det som är avgörande?

• Gilla
swealp
  • Laddar…
H hul skrev:
Va ska de bli på plattan?
Det är ju det som är avgörande?
Hej Hul! Det är attefallshuset som jag skrev om i förra tråden :) samma platta!

Tack för att du svarar!

K
http://www.betongkonsult.se/

Dom utför skadeutredningar etc, finns i Solna.
Har ingen personlig erfarenhet av dom, så jag kan inte lämna referens.

• Gilla
swealp
  • Laddar…

Bästa svaret

H
swealp swealp skrev:
Hej Hul! Det är attefallshuset som jag skrev om i förra tråden :) samma platta!

Tack för att du svarar!
Okej om jag förstår korrekt så kommer hela plattan vara inomhus och framför allt ett annat ytskikt uppe på Btg-plattan?
Såfall tycker inte jag du ska oroa dig något alls, de kommer inte påverka något dessa sprickor.
Dock om en del blir utvändigt eller tex inomhus där du kommer parkera bilen eller liknande kan det innebära problem.

Sedan är de omöjligt för oss att svara på hur du ska gå vidare vet inte hur dina kontrakt med entreprenör såg ut och vad dom hade för krav att uppfylla

• Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
Ja, jag tänker väl också att armeringen borde klara hållfastheten iaf.

• Gilla
swealp
  • Laddar…
H hul skrev:
Okej om jag förstår korrekt så kommer hela plattan vara inomhus och framför allt ett annat ytskikt uppe på Btg-plattan?
Såfall tycker inte jag du ska oroa dig något alls, de kommer inte påverka något dessa sprickor.
Dock om en del blir utvändigt eller tex inomhus där du kommer parkera bilen eller liknande kan det innebära problem.

Sedan är de omöjligt för oss att svara på hur du ska gå vidare vet inte hur dina kontrakt med entreprenör såg ut och vad dom hade för krav att uppfylla
Hej!
Ja, det stämmer.

Ingen parkering av bil.

Det enda avtalet vi skrivit med entreprenören är om en Husgrund med vattenburen golvvärme.

Det som skrämmer mig är när golvvärmen går igång ifall sprickorna blir större.

Ska försöka hitta lite olika inspektörer och ringa hit 2st tänker jag om det inte är allt för dyrt.

Tack!!

swealp swealp skrev:
Ska försöka hitta lite olika inspektörer och ringa hit 2st tänker jag om det inte är allt för dyrt.
Läs om Huls inlägg och det du själv googlat fram en gång till först. Om byggaren, allmän info och bra råd här alla säger samma sak behöver du nog inte två inspektörer som också bekräftar det – mot betalning.

Vi har förstås alla våra egna trygghetsnivåer, men kasta inte bort dina pengar. För egen del skulle jag tycka att en inspektör vore att vara väl försiktig. Ska du låta bygga ett helt hus på det sättet kommer du att få magsår.

• Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Läs om Huls inlägg och det du själv googlat fram en gång till först. Om byggaren, allmän info och bra råd här alla säger samma sak behöver du nog inte två inspektörer som också bekräftar det – mot betalning.

Vi har förstås alla våra egna trygghetsnivåer, men kasta inte bort dina pengar. För egen del skulle jag tycka att en inspektör vore att vara väl försiktig. Ska du låta bygga ett helt hus på det sättet kommer du att få magsår.
Tack för din omtanke Nötegårdsgubben, min trygghetskänsla i det här jobbet är 0. Entreprenören vi anlitat har inte givit mig förtroende någonstans. Har hittat mängder av amatörfel.

Hade dem känts genuint pålitliga och det enbart var sättsprickor hade jag kanske inte brytt mig. Men nu verkar det som att dem inte vet alls vad dem gör. Jag som har fått stressa och vattna och dra över presenning på betongen, dem la felaktigt kantelementen kant i kant efter planritning o.s.v vem vet hur illa det skulle varit om jag inte stressat.

Det sista dem gjort nu är att lägga vanlig S80(kPa) isoleringsskivor med tjocklek 10cm som randisolering. Dessa kommer smulas sönder när man går på kanterna, finns en anledning till att tryckhållfastheten är åtminstone 200 kPa.

Det bästa hade kanske varit att inte bry sig alls, sen när jobbet är klart få det besiktigat och går det inte igenom besiktningen få det gjort på nytt.

Tack igen.

Hur gick det?

• Gilla
gimmok
  • Laddar…
Jag har nu läst hela tråden och undrar också hur det har gått med sprickproblematiken och betongplattan i stort.
Hoppas förstås att sprickproblemet inte krävde efterarbete eller omgjutning och att ditt Attefallshus kom på plats och fungerar som tänkt!

MrJay
G Gillar att bygga skrev:
Jag har nu läst hela tråden och undrar också hur det har gått med sprickproblematiken och betongplattan i stort.
Hoppas förstås att sprickproblemet inte krävde efterarbete eller omgjutning och att ditt Attefallshus kom på plats och fungerar som tänkt!
Misstänker du inte kommer få ett svar, TS var senast inne på forumet för mer än ett år sedan.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.