P pc4u skrev:
Hej!
Bor i ett flerbostadshus som tillhör bostadsbolaget. Är en pensionär som e 73 år som bor ensam.
Behöver verkligen hjälp med granne störningar. Under dagen e de helst tyst men natten typ efter 23:00 börjar dom städa å dammsuga samt flyttar möbler. Det e mer än 4 ggr vecka det håller på med detta. Sen ingen barn inskriven i lght och hör barn bankar nästan varje natt det e bara 3 prs som inskrivna i lghtn men det e mer än 6 prs som bor i lghtn. Har gjort flera jour anmälningar inget händer dem bara skriver rapport
Snälla behöver råd var ska jag ta vägen?
Jag säger som många andra, kontakta din hyresvärd och påtala störningarna. Börja där. Om det inte hjälper, se om du kanske kan prata med grannen. Om hyresvärden inte gör något kan du behöva kontakta en jurist, men det kostar såklart pengar.

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
P pc4u skrev:
Hej!
Bor i ett flerbostadshus som tillhör bostadsbolaget. Är en pensionär som e 73 år som bor ensam.
Behöver verkligen hjälp med granne störningar. Under dagen e de helst tyst men natten typ efter 23:00 börjar dom städa å dammsuga samt flyttar möbler. Det e mer än 4 ggr vecka det håller på med detta. Sen ingen barn inskriven i lght och hör barn bankar nästan varje natt det e bara 3 prs som inskrivna i lghtn men det e mer än 6 prs som bor i lghtn. Har gjort flera jour anmälningar inget händer dem bara skriver rapport
Låter som det är två frågor du funderar över. Dels hur du ska hantera störningarna och dels om de som bor i lägenheten har en familjeanknytning till den som står på kontraktet. Enligt hyreslagen är man som hyresgäst skyldig att visa hänsyn och det är inte tillåtet att störa sina grannar. Sedan är alltid frågan vilken typ av störningar det gäller och i vilken omfattning det sker. Den som du ska vända dig till är din hyresvärd/förvaltare. Det är hen som ansvarar för att ta itu med klagomål på störningar. Det är hyresvärdens skyldighet. Men innan du gör något bör du börja med att skriva upp vilka tider, dagar och typ av störande ljud som det handlar om. Kontakta hyresvärden angående störningarna. För dem kan det vara bra att ha lite konkreta fakta om när och hur det förekommer störningar. Det är kanske också lämpligt att prata med grannen alternativt om du inte vågar gå upp och ringa på lägga en lapp i brevlådan. Man kan uttrycka sig på ett vänligt sätt och tydligt tala om att de stör andra i huset när de städar sent på kvällen.

Handlar det här om att du misstänker att lägenheten hyrs ut till andra än kontraktsinnehavaren? Även då är det hyresvärden som är den som ska agera. Du i egenskap av granne har egentligen inget med det att göra. Utöver att du kan bli störd på grund av att det exempelvis springer folk i huset som inte ska vara där eller som i ditt fall stör er andra boende.

En hyresvärd har rätt att säga upp hyresgäster som hyr ut i andra hand eller stör sina grannar.

Misstänker du att lägenheten hyrs ut i andra hand eller fungerar som ett ”minihotell” är det något du ska ta upp med hyresvärden.

Sedan bör man kanske tänka att det finns det många olika konstellationer när det gäller hur man väljer att bo. Studenter brukar dela på boende och hyra, det finns kompisar som delar lägenhet osv. Men det är också vanligt att lägenheter hyrs ut i andra hand eller det hyrs ut sängplatser i lägenheter till ockerhyra som en slags minihotell.
Oavsett vad det här handlar om är det hyresvärden som kan och ska agera och sedan ta fram konkret underlag för att varna/säga upp den störande hyresgästen. Ju bättre information och iakttagelser som grannar kan ge desto lättare är det för hyresvärden att kunna få en överblick kring vad det är som pågår. Det spelar ingen roll om det är någon annan än hyresgästen (kontraktsinnehavaren) som stör. Samma gäller om denne har tillstånd att hyra ut i andra hand. Som hyresgäst är du alltid ansvarig för att iaktta sundhet och ordning (som det uttrycks i lagtext)

Det som du kan ställa krav på är att inte bli störd (i ditt fall är det då sent på kvällen och nattetid).

Jag håller med den som skrev att det här är frågor som Hyresgästföreningen brukar kunna svara på och hjälpa till med om man är eller blir medlem. Det känns inte som det här är bästa forumet att vända sig till. Många har kanske bra, mindre bra eller intressanta åsikter / erfarenheter. Men det du behöver konkret veta är ju hur du ska agera och vad som gäller, eller hur?

Lycka till!

• Gilla
Staffan_V och 5 till
  • Laddar…
oscar_uppsala oscar_uppsala skrev:
Jag säger som många andra, kontakta din hyresvärd och påtala störningarna. Börja där. Om det inte hjälper, se om du kanske kan prata med grannen. Om hyresvärden inte gör något kan du behöva kontakta en jurist, men det kostar såklart pengar.
Instämmer 😊

• Gilla
oscar_uppsala
  • Laddar…
S
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Tipsa Skatteverket och om det är aktuellt, Migrationsverket.
Utmärkt svar.👍
Tyvärr fattar inte alla att det och orkar inte förklara varför.
Prata i tillägg med hyresvärd, ring störningsjouren och för dagbok.
Funkar inte det så samla ihop övriga grannar och få gemensamt till fastighetsägaren.
Hjälper inte det så är det bästa nog att flytta för din egna livskvalitet.

• Gilla
Rönnbäret
  • Laddar…
Är det där ett AI-svar?

Jag tolkar TS som att hon vill att de ska sluta städa så sent på natten, inte att hon vill få sin granne vräkt?
Nej det är ett svar baserat på TS beskrivna problem och sen kommer massa andra människor in och hävdar att de inte förstår korrelationen mellan behovet att ringa skattemyndigheten om det pågår folkbokföringsbrott.

När hyresbolaget ger dåligt med gehör (vilket sker oftare än människor verkar förstå) behöver man sätta hårt mot hårt.
Läs gärna hela tråden.

• Gilla
Artemisia och 2 till
  • Laddar…
R Rönnbäret skrev:
Nej det är ett svar baserat på TS beskrivna problem och sen kommer massa andra människor in och hävdar att de inte förstår korrelationen mellan behovet att ringa skattemyndigheten om det pågår folkbokföringsbrott.

När hyresbolaget ger dåligt med gehör (vilket sker oftare än människor verkar förstå) behöver man sätta hårt mot hårt.
Läs gärna hela tråden.
Jag förstår vad du menar, man kan ju absolut anmäla om man misstänker det, jag tolkade det dock som att det kanske bara var oklart hur många som bodde där som var under 18 och därmed inte syns, men SKV kommer ju kika på det så småningom.

En anmälan löser ju inte den nattliga dammsugningen dock...

Jag förstår vad du menar, man kan ju absolut anmäla om man misstänker det, jag tolkade det dock som att det kanske bara var oklart hur många som bodde där som var under 18 och därmed inte syns, men SKV kommer ju kika på det så småningom.

En anmälan löser ju inte den nattliga dammsugningen dock...
Hon har redan ringt jouren alltså hyresvärden, det verkar som om ni inte läser huvudinlägget heller.

Jag har hänvisat henne till Miljö och Bygg i kommunen flera gånger i flera inlägg eftersom hon inte får nåt gehör.

Läs (åter igen) hela tråden.

• Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det finns nog inte överallt.Ts skriver ju kontaktat jouren men det hjälper inte.

R Rönnbäret skrev:
Hon har redan ringt jouren alltså hyresvärden, det verkar som om ni inte läser huvudinlägget heller.

Jag har hänvisat henne till Miljö och Bygg i kommunen flera gånger i flera inlägg eftersom hon inte får nåt gehör.

Läs (åter igen) hela tråden.
Hej! Jag har läst hela tråden hehe, TS kanske ringt fastighetsskötarens journummer flera gånger, men det är inte samma sak som skriva eller ligga på hyresvärden.

Det är ett bra tips att kontakta kommunen!

Hej! Jag har läst hela tråden hehe, TS kanske ringt fastighetsskötarens journummer flera gånger, men det är inte samma sak som skriva eller ligga på hyresvärden.

Det är ett bra tips att kontakta kommunen!”Har gjort flera jour anmälningar inget händer dem bara skriver rapport”

Det är ett bra tips att kontakta kommunen!

Hon har ringt jouren, ingen har någonsin sagt något om fastighetsskötaren.
Sluta hitta på, sluta att rör runt tråden i onödan.

Var mer noggrann nästa gång du postar.

• Gilla
TorbjornEd och 1 till
  • Laddar…
P pc4u skrev:
Hej!
1 Prata med dem
2 Kontakta värden och prata om störningarna. Det finns dokumenterade störningar?
3 Gör inte värden något kontakta hyresgästföreningen

• Gilla
oscar_uppsala
  • Laddar…
S Sassie skrev:
1 Prata med dem
2 Kontakta värden och prata om störningarna. Det finns dokumenterade störningar?
3 Gör inte värden något kontakta hyresgästföreningen
Nr 3.

Är TS med i HGF?
Om hon inte är med blir det svårt.
Vi har fått förslag på Hyresgästföreningen flera ggr i tråden, vi har dock inget svar på om TS är medlem.

Det hjälper bara till från 1:a datumet som man är betalande medlem, de hjälper bara till om problemet (störningarna) påbörjades när TS var betalande medlem.

C CissieW skrev:
Pc4u. Allmänna regler är ju att det ska vara tyst/fritt från störande ljud efter kl 22. Detta gäller såväl i flerbostadshus som i bostadsområden. Bor du i hyresrätt så ta kontakt med störningsjour i bostadsbolaget alternativt ring det fastighetsbolag du hyr av. Är det en bostadsrättsförening så finns en styrelse och en ordförande du kan kontakta om du känner att du själv inte vill möta de som stör dig. Hoppas detta hjälper dig. MVH Cecilia

Marcus_L Marcus_L skrev:
Om du inte redan är medlem så föreslår jag att du blir medlem i hyresgästföreningen, de bör kunna ge dig råd och hjälp.

Du kan läsa mer här: [länk]
Alla som bor i en hyresrätt betalat redan 15 kr per månad i s.k "hyressättningsavgift". Hyresgästföreningen inkasserar redan över 200 MSEK/år. Avgiften är lömskt nog inbakad i hyran på klassiskt fulmaner. Inte så konstigt kanske då Hyresgästföreningen är starkt knuten till Socialdemokraterna.

Marcus: Ditt "tips" är helt värdelöst och hur kan du ge detta till en pensionär? Skäms på dig.

Mitt tips till TS.

Spara din hundralapp istället för att bekosta en lobby-organisation. Knacka sen på hos grannarna och kolla varför de städar så sent? Det finns säkert en förklaring och ni kommer såklart hitta en lösning. Lycka till

• Gilla
Henri och 3 till
  • Laddar…
Suvi5700
A Ahlsells-listpriser skrev:
Alla som bor i en hyresrätt betalat redan 15 kr per månad i s.k "hyressättningsavgift". Hyresgästföreningen inkasserar redan över 200 MSEK/år. Avgiften är lömskt nog inbakad i hyran på klassiskt fulmaner. Inte så konstigt kanske då Hyresgästföreningen är starkt knuten till Socialdemokraterna.

Marcus: Ditt "tips" är helt värdelöst och hur kan du ge detta till en pensionär? Skäms på dig.

Mitt tips till TS.

Spara din hundralapp istället för att bekosta en lobby-organisation. Knacka sen på hos grannarna och kolla varför de städar så sent? Det finns säkert en förklaring och ni kommer såklart hitta en lösning. Lycka till
Instämmer. Det är bara en av många lobbyistorganisation för detta parti.

• Gilla
Henri och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.