24 729 läst ·
94 svar
25k läst
94 svar
Hjälp snälla - grannar börjar städa 23:00
P polaris78 skrev:hurvida det är barn skrivna i lägenheten eller inte lär ju kvitta fullständigt.. Det kan bo barn på en adress utan att man som privatperson kan se det då dom flesta tjänster på nätet döljer alla under 18 år..
Och alla som har ungar som bor varannan vecka lär inte flytta vart barnen är skrivna när ungarna hoppar mellan föräldrar..
Däremot är det ju klart svårare att få nån att ta tag i om det är ljud som barn orsakar.. Få har blivit vräkta för barn leker gråter osv osv
Sen är det enklare att få nån 19 åring som har fest 3 ggr i veckan och spelar skyhög musik än 4 barns familjen som låter nästan lika illa men det är barnen som väsnas..
Vad tycker övriga grannar och hyresvärd ev styrelse om det bostadsrättsförening?
Även om dammsugning låter så är det väl tveksamt om det låter tillräckligt illa för att några åtgärder ska kunna vara möjliga.. Det behövs nog fler grannar som bekräftar att dom låter illa om nätterna för att det ska hända nåt annars blir det ju lite ord mot ord och svårt att veta om dom låter riktigt illa eller om man själv är för lätt att störa och gnäller på allt i omgivningen..
Är det fler lägenheter runt så borde fler störas av oljudet och kunna visa att man inte är den gnälliga grannen som klagar på allt.. klagar 1 boende i trapphus med 14 lgh eller klagar 10 st på samma oljud det har stor betydelse för om man tas på allvar..
Fast Sverige har ju skärpt lagarna gällande folkbokföring, och det står ingenstans i TS text att hon misstänker att det är ytterligare 3+ barn som bor i lägenheten.
Hon skriver bara att det bor minst 6 personer i lägenheten.
Det kan vara relevant att kontakta Skattemyndigheten och Miljö och Bygg.
Man kan bli av med sin lägenhet för folkbokföringsbrott.
Konsekvenser av folkbokföringsbrott relaterat till boende:
- Uppsägning av hyreskontrakt: Även om det inte finns en direkt lag som säger att felaktig folkbokföring automatiskt häver ett hyreskontrakt, kan det bli en konsekvens. Hyresvärdar (särskilt allmännyttan) utreder aktivt otillåten andrahandsuthyrning och missbruk av bostaden, där en felaktig folkbokföring kan vara en stark indikation på att du inte bor där permanent.
Om man får med sig sina grannar eller inte är också irrelevant, du får inte störa dina grannar står det i Jorbalken.
Det jag hör på tredje våning hör inte dem på första våning, det TS behöver göra är att kunna styrka hur många gånger hon har rapporterat till jouren och skriva en skrivelse till Miljö och Bygg.
Har jag sagt att städvanorna på udda tider och störningarna har med Skattemyndigheterna att göra?Alfredo skrev:
Nej, det är du som gjort den felaktiga tolkningen, jag har varit tydlig.
Av ts inlägg så antog jag att några av dessa 6 personer är barn , men det kan vara en felaktig tolkning det vet inte jag...R Rönnbäret skrev:Fast Sverige har ju skärpt lagarna gällande folkbokföring, och det står ingenstans i TS text att hon misstänker att det är ytterligare 3+ barn som bor i lägenheten.
- Uppsägning av hyreskontrakt: Även om det inte finns en direkt lag som säger att felaktig folkbokföring automatiskt häver ett hyreskontrakt, kan det bli en konsekvens. Hyresvärdar (särskilt allmännyttan) utreder aktivt otillåten andrahandsuthyrning och missbruk av bostaden, där en felaktig folkbokföring kan vara en stark indikation på att du inte bor där permanent.
Om man får med sig sina grannar eller inte är också irrelevant, du får inte störa dina grannar står det i Jorbalken.
Det jag hör på tredje våning hör inte dem på första våning, det TS behöver göra är att kunna styrka hur många gånger hon har rapporterat till jouren och skriva en skrivelse till Miljö och Bygg.
Men alla som inte fyllt 18 år syns inte på dom flesta nättjänster som väl är det enda som vanligt folk kan kolla vilka som finns på andressen. Sen kan det finnas andra orsaker att folk inte syns på nättjänster.
Så även om det kan finnas problem med felaktig folkbokföring så har den låg betydelse om det är omyndiga personer det gäller.. och ev åtgärder mot felaktig folkbokföring är sällan vräkning.. även om andrahandsuthyrning kan vara skäl för uppsägning javisst men bor den som äger bostadsrätten där med 7 andra så är det inte andrahandsuthyrning..
Och även om du inte får störa dina grannar så kokar det ner till bevis och exakt vad som krävs för att det ska vara en bevisbar störning.. man kan störa sig på att grannen gör saker som du får tåla som granne.. altså det måste över en viss nivå för att vara en störning , att man retar sig på nåt som låter behöver inte betyda att det går över gränsen och är tillräckligt för att vara olovligt.. typexempel är väl småbarn som gråter på nätterna typ kolik barn , tror inte det finns ett enda fall där dessa ljud fått nån vräkt även om det såklart stör grannar..
Så det är till stor hjälp om flera i samma flerbostadshus också upplever störningar från samma lägenhet och inte bara är en enda av 20 lägenheter som upplever nån störning,,
Tycker du att det är rimligt med kontinuerlig dammsugning efter kl 23 något som man ska acceptera?P polaris78 skrev:Av ts inlägg så antog jag att några av dessa 6 personer är barn , men det kan vara en felaktig tolkning det vet inte jag...
Men alla som inte fyllt 18 år syns inte på dom flesta nättjänster som väl är det enda som vanligt folk kan kolla vilka som finns på andressen. Sen kan det finnas andra orsaker att folk inte syns på nättjänster.
Så även om det kan finnas problem med felaktig folkbokföring så har den låg betydelse om det är omyndiga personer det gäller.. och ev åtgärder mot felaktig folkbokföring är sällan vräkning.. även om andrahandsuthyrning kan vara skäl för uppsägning javisst men bor den som äger bostadsrätten där med 7 andra så är det inte andrahandsuthyrning..
Och även om du inte får störa dina grannar så kokar det ner till bevis och exakt vad som krävs för att det ska vara en bevisbar störning.. man kan störa sig på att grannen gör saker som du får tåla som granne.. altså det måste över en viss nivå för att vara en störning , att man retar sig på nåt som låter behöver inte betyda att det går över gränsen och är tillräckligt för att vara olovligt.. typexempel är väl småbarn som gråter på nätterna typ kolik barn , tror inte det finns ett enda fall där dessa ljud fått nån vräkt även om det såklart stör grannar..
Så det är till stor hjälp om flera i samma flerbostadshus också upplever störningar från samma lägenhet och inte bara är en enda av 20 lägenheter som upplever nån störning,,
Tycker att återkommande störningar är rimligt?
Du gör en jämförelse med BR, vi pratar om en HR.
Äpplen och kaniner.
Du behöver inte svara förresten.
Ett folkbokföringsbrott är ett folkbokföringsbrott och det kan tillkomma vräkning i hyresnämnd.
Jämför bara hädanefter med en hyresrätt och hyreslagen som är reglerad i Jordbalken.
Pc4u. Allmänna regler är ju att det ska vara tyst/fritt från störande ljud efter kl 22. Detta gäller såväl i flerbostadshus som i bostadsområden. Bor du i hyresrätt så ta kontakt med störningsjour i bostadsbolaget alternativt ring det fastighetsbolag du hyr av. Är det en bostadsrättsförening så finns en styrelse och en ordförande du kan kontakta om du känner att du själv inte vill möta de som stör dig. Hoppas detta hjälper dig. MVH Cecilia
nån blir störd av nån som dammsuger ,, nån annan av att nån alltid duschar på kvällen vid 23 efter träningen nån av att det skvalar när grannen står å pissar osv osv Vad som är en stor störning för nån är ingen störning alls för nån annan.. dammsugare kan låta som en mindra flygplan nästa hörs inte till grannen..R Rönnbäret skrev:Tycker du att det är rimligt med kontinuerlig dammsugning efter kl 23 något som man ska acceptera?
Tycker att återkommande störningar är rimligt?
Du gör en jämförelse med BR, vi pratar om en HR.
Äpplen och kaniner.
Du behöver inte svara förresten.
Ett folkbokföringsbrott är ett folkbokföringsbrott och det kan tillkomma vräkning i hyresnämnd.
Jämför bara hädanefter med en hyresrätt och hyreslagen som är reglerad i Jordbalken.
Vad som alltid är problemet i såna här fall är att reda ut om störningen är så kraftig att det kan vidtagas några motåtgärder mot den som stör.. där är kravet lite störrre än att nån upplever en störning.
Där är det en stor fördel om fler i huset ansluter och delar ts bild av att det är en orimlig störning och att fler hör den..
Regler och när man uppfyllt nog med bevis för när man stör sina grannar tillräckligt för att det ska bli nån påföljd eller åtgärd är rätt lika oavsett om det är BR eller HR
även om en lista med alla tillfällen man blivit stört av sina grannar är en bra början så är ett annat bra steg att samla grannar som också blir störda för att bevisa att man inte är en hopplös gnällspik som gnäller på fullt normala ljud när man bor i flerfamiljshus
Många människor letar fel och tror sig ha nån rätt till 100% tystnad hemma och allt som avviker från det upplever dom som en störning och anmäler sina grannar för allt tänkbart trams vilket rätt snabbt brukar avfärdas då bevisen sinar. och den man anmäler till rätt snabbt inser vem som är problemet
Det ska i slutänden rätt mycket till innan nån blir vräkt och det behövs mer bevis än "gnäll" för att ¨åstadkomma nån påföljd
Även om folkbokföringsbrott kan leda till vräkning så är det trots allt jäkligt sällsynt och inte helt enkelt och att det troligen bor fler personer i lägenheten än det står på nätet är inte nog bevis för att det är folkbokföringsbrott.. Det finns ett stort antal undantag från reglerna och det finns ofta stora svårigheter med bevisning då det är svårt att bevisa vart nån bor och inte, jag kan övernatta hos dig flera dagar i veckan utan att jag bor där.. osv..
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 152 inlägg
Är det där ett AI-svar?R Rönnbäret skrev:Fast Sverige har ju skärpt lagarna gällande folkbokföring, och det står ingenstans i TS text att hon misstänker att det är ytterligare 3+ barn som bor i lägenheten.
Jag tolkar TS som att hon vill att de ska sluta städa så sent på natten, inte att hon vill få sin granne vräkt?
Sent och konstigt bankande kopplar jag med diagnoser av olika slag. Så jag låter mina mindre toleranta grannar sköta allt sånt gnäll men svarar om värden frågar. Vi hade nattbankningar i flera år som utlöste dominoeffekter och det var mest de i sin tur störda grannarna som störde mig. En av bankarna gjorde alltid sitt bankande i fem-tal. Nu har vi inte haft någon bankare på ett tag men det är ett stort relativt lyhört gammalt betonghus. Bor högst upp men störande ljud låter ändå ofta som att de kommer uppifrån. Det vandrar i betongen. Det har varit väldigt svårt för värden att identifiera varifrån ljuden kommer pga detta.Helena S skrev: