harry73
Men det fick hon, därav anslutningsöverklagan

N nosar2017 skrev:
Ok då betyder att ärendet gått vidare liksom att överklagat är mottaget .. innebär det att det finns chans att vi förlorar målet ju med att de är inte nöjda med beslutet och ska titta igen på det.
Tack för din snabb svar
Ja, precis så är det.

Motparten är inte nöjd. Domstolen (hovrätten) tycker dock ingenting än, utan det kan ta ett år eller två.

Fast det beror nog på om de får prövningstillstånd i hovrätten, den bedömningen tror jag kan vara betydligt snabbare.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Och allt detta för ett hål mellan två våtrum.
Och som skattebetalare sponsrar jag detta.
Får hoppas att hovrätten ser vansinnet i detta och lägger ned.

Protte

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
När det gäller doldafel, statistisk hovrätten brukar rösta tvärtemot tingsrätten. Det finns stor chans att hovrätten röstar för TS,s fördel. Då går målet kanske till HD och kanske inte, vi får väl se.
Motparten i mina ögon har begått stort misstag att lverklaga domen. Då vet de inte hur enkelt hovrätten kan vända det.

L Lars48 skrev:
När det gäller doldafel, statistisk hovrätten brukar rösta tvärtemot tingsrätten.
Det där tror jag att du faktiskt skulle behöva belägga. Min gissning är att ytterst få överklaganden leder till nämnvärt ändrade domar.

• Gilla
fsn
  • Laddar…
Nej, det är förstås knepigt med statistik.

Av artiklarna kan vi utläsa
  • att närmare 97 % av alla tingsrättsdomar i tvistemål står sig (85+3/4*15),
  • att 75 % av alla överklagade domar står sig, men
  • att ungefär hälften av de domar som får prövningstillstånd ändras.
Hur man ska tolka det kan förstås diskuteras, men att det skulle innebära att hovrätterna normalt ändrar tingsrätternas domar tycker jag är att feltolka statistiken. Och statistiken gäller förstås inte dolda fel specifikt.

• Gilla
Räknenisse
  • Laddar…
Hej alla igen , här är sista uppdatering för detta ärendet tack och lov.
Motpartner begäran har inte gått vidare till hövrätten dvs de har inte fått godkänt det så kallas prövningstillstånd och där med anses vi som är vinnande i målet ,men att de ska betala oss bara halva tättegång kostander och att vi betalar de 50 000 för det där med tätskick fast än vi redan bevisat att vi inte ha rört den och att den såg ut sådär sedan vi köpte lgh snacka om otur enligt alla.
Vill verkligen tacka vartenda människa som tog sig tid att dela med sig av sin erfarenhet och tips , det hjälpte oss oerhört mycket . Ni är duktiga då ni visste nästan hur detta ska sluta.
Tack alla .

• Gilla
Karlia och 7 till
  • Laddar…
F
N nosar2017 skrev:
Motpartner begäran har inte gått vidare till hövrätten dvs de har inte fått godkänt det så kallas prövningstillstånd och där med anses vi som är vinnande i målet ,men att de ska betala oss bara halva tättegång kostander och att vi betalar de 50 000 för det där med tätskick fast än vi redan bevisat att vi inte ha rört den och att den såg ut sådär sedan vi köpte lgh snacka om otur enligt alla.
Vill verkligen tacka vartenda människa som tog sig tid att dela med sig av sin erfarenhet och tips , det hjälpte oss oerhört mycket . Ni är duktiga då ni visste nästan hur detta ska sluta.
Tack alla .
Bara att gå vidare. Personligen tycker jag att Tingsrätten har gjort en felbedömning, alternativt att dom medvetet har fixat till en förlikning med sin dom. Det förekommer tyvärr ofta med dom nötterna till nämndemän.

Stämmer din beskrivning skulle ni ha gått helt skadelösa ur detta.

• Gilla
ylven
  • Laddar…
F fsn skrev:
Bara att gå vidare. Personligen tycker jag att Tingsrätten har gjort en felbedömning, alternativt att dom medvetet har fixat till en förlikning med sin dom. Det förekommer tyvärr ofta med dom nötterna till nämndemän.

Stämmer din beskrivning skulle ni ha gått helt skadelösa ur detta.
Hej
Det är presic som du säger , fixat förlikning med sin dom och det som är roligt att förlikning förslag var 50 000 som domaren har lagt fram då

Staffans2000
De kunde ju varit värre.
Men inte ens i närheten av det, jag självsäkert påstod mig veta.

Hälsar Staffan (som borde hållit flabben).

N nosar2017 skrev:
Tack alla .
De betalar halva rättegångskostnader alltså 60 tkr och får 50 tkr för tättskiktet, är det rätt uppfattat ?
Då har de gått minus genom att stämma dig.

L Lars48 skrev:
De betalar halva rättegångskostnader alltså 60 tkr och får 50 tkr för tättskiktet, är det rätt uppfattat ?
Då har de gått minus genom att stämma dig.
Hej
Nej vi skulle få 80 tkr från de, utav de ska 50 tkr ge till de för tättskik som vi förlorade i målet så vi får behålla 30 000 allt som de kommer ersätta oss och det är egentligen deras försäkringar som betalar inte de vad jag har för mig .allt annat står vi själva för

• Gilla
Lars48
  • Laddar…
F
N nosar2017 skrev:
Hej
Nej vi skulle få 80 tkr från de, utav de ska 50 tkr ge till de för tättskik som vi förlorade i målet så vi får behålla 30 000 allt som de kommer ersätta oss och det är egentligen deras försäkringar som betalar inte de vad jag har för mig .allt annat står vi själva för
Men dina rättegångskostnader, hur mycket är det och hur mycket av det står din hemförsökring för?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.