Hej, jag håller på att riva tapet i grabbens rum, men har stött på problem.
Då jag aldrig har gjort det här tidigare så tänkte jag be er om hjälp.
Vi bor i radhus, så den ena väggen är betong och där gick det smidigt att få bort allting som ni ser på bild nr 1.
Men nu när jag är på vägg nr 2 som vätter mot trapphuset inomhus så antar jag att det är en "vanlig" vägg, typ trä/spånskiva där jag inte får bort tapeten lika enkelt. Värt att tillägga är väl att radhuset är från 58-59 nånting och det känns som att detta inte är gjort tidigare utan man bara har målat över tapeten som var tidigare.
Nu till min fråga, hur pass viktigt är det att få bort allt från väggen för att sen bredspackla och måla på det, kan jag bara inte t.ex. sandpappra ner den gamla tapeten som för tillfället känns omöjligt att få bort med min lilla spackel från Classe och vattenspruta från IKEA?
Tack på förhand!
Då jag aldrig har gjort det här tidigare så tänkte jag be er om hjälp.
Vi bor i radhus, så den ena väggen är betong och där gick det smidigt att få bort allting som ni ser på bild nr 1.
Men nu när jag är på vägg nr 2 som vätter mot trapphuset inomhus så antar jag att det är en "vanlig" vägg, typ trä/spånskiva där jag inte får bort tapeten lika enkelt. Värt att tillägga är väl att radhuset är från 58-59 nånting och det känns som att detta inte är gjort tidigare utan man bara har målat över tapeten som var tidigare.
Nu till min fråga, hur pass viktigt är det att få bort allt från väggen för att sen bredspackla och måla på det, kan jag bara inte t.ex. sandpappra ner den gamla tapeten som för tillfället känns omöjligt att få bort med min lilla spackel från Classe och vattenspruta från IKEA?
Tack på förhand!
Skaffa en tapetborttagare med ånga så får du ner det. Det tar ett tag men det går. Sandpappra ner tapeten lär vara ogörligt och för att bredspackla så det blir bra krävs en del skills och du behöver måla med grundfärg/spärrfärg under så tapeten inte reser sig.
Överväg att sätta renoveringsgips istället.
Överväg att sätta renoveringsgips istället.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 169 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 169 inlägg
Klicka här för att svara