Hej

För att göra det kort:

Vi vart i kontakt med solceller hösten 2022, jag berättade att vi hade haft problem med fåglar som byggt bo under takpannor, man såg även tydligt att fåglar suttit på nocken.

Försäljaren sade att den aldrig hört talas om fåglar bygger bo och såg det som ytterst osannolikt att detta skulle hända. Vi kände oss trygga i vad den sade till oss och kände att vi litade på detta.

Nu, efter några månaders drift så är det så mycket pinnar och skit under solpanelerna att du inte "ser mellan" dem. Givetvis så kontaktade vi företaget, som givetvis avsäger sig allt ansvar....

När jag, (lite efterklokt) kollar upp detta, så ser jag att det finns mycket skydd för detta, något jag nog kan tycka att företaget borde haft koll på, de ska ju vara proffs på detta..... Så inte nog med detta, nu måste man högst sannolikt upp på taket, lyfta på panelerna för att få ut pinnarna (att dra ut dessa vore för riskabelt att kunna skada folien på undersidan av panelen), sedan sätta något skydd på ovansidan. Detta vore ju så mycket enklare om företaget som vi köpte av hade gjort när de monterade....

Vi har inget skriftligt på att säljaren sade att man inte behöver montera skydd för fåglar, däremot är vi ett par stycken som hört detta, samt att vi var extra noga med att förhöra oss om detta....

Jag kan tycka att säljaren skulle ha kollat upp möjligheterna för att stilla vår osäkerhet, istället för att bara fokusera på att få iväg en underskriven offert så fort som möjligt... Nu står vi här och vet inte vad vi ska göra..

Vad tycker ni?

Tack på förhand

Ps. Vill inte outa företaget just nu, men de har blivit informerade och de avsäger sig ansvaret direkt... Ds

K
Jag står på firmans sida. Har inte hört något om fåglar och bon. Mer än någon artikel för någon vecka sedan.

Men eftersom du specifikt frågade efter det så skulle de nog valt att offerera även sådant skydd i lösningen. Om det finns någon kommersiell produkt som löser problemet.

B
Fågelskydd är väl knappast nån standard för solpaneler. Ser inte heller att det skulle kunna betraktas som "ej fackmannamässigt" att installera solpaneler utan dessa fågelskydd.

Känns som du får ta på dig denna kostnad/detta arbete själv faktiskt.

Om fåglarna fick in pinnarna tror jag nog man kan lirka ur dem utan att varken skada panelen eller lyfta på den.

K krukan77 skrev:
Hej

För att göra det kort:

Vi vart i kontakt med solceller hösten 2022, jag berättade att vi hade haft problem med fåglar som byggt bo under takpannor, man såg även tydligt att fåglar suttit på nocken.

Försäljaren sade att den aldrig hört talas om fåglar bygger bo och såg det som ytterst osannolikt att detta skulle hända. Vi kände oss trygga i vad den sade till oss och kände att vi litade på detta.

Nu, efter några månaders drift så är det så mycket pinnar och skit under solpanelerna att du inte "ser mellan" dem. Givetvis så kontaktade vi företaget, som givetvis avsäger sig allt ansvar....

När jag, (lite efterklokt) kollar upp detta, så ser jag att det finns mycket skydd för detta, något jag nog kan tycka att företaget borde haft koll på, de ska ju vara proffs på detta..... Så inte nog med detta, nu måste man högst sannolikt upp på taket, lyfta på panelerna för att få ut pinnarna (att dra ut dessa vore för riskabelt att kunna skada folien på undersidan av panelen), sedan sätta något skydd på ovansidan. Detta vore ju så mycket enklare om företaget som vi köpte av hade gjort när de monterade....

Vi har inget skriftligt på att säljaren sade att man inte behöver montera skydd för fåglar, däremot är vi ett par stycken som hört detta, samt att vi var extra noga med att förhöra oss om detta....

Jag kan tycka att säljaren skulle ha kollat upp möjligheterna för att stilla vår osäkerhet, istället för att bara fokusera på att få iväg en underskriven offert så fort som möjligt... Nu står vi här och vet inte vad vi ska göra..

Vad tycker ni?

Tack på förhand

Ps. Vill inte outa företaget just nu, men de har blivit informerade och de avsäger sig ansvaret direkt... Ds
Jag önskar att jag kunde ge något råd om huruvida ni har någon chans att få rätt i en civilrättslig process eller inte, men det är svårt att förutse. Det är ju annars stämning som gäller om ni vill ha rätt. Jag kan dock konstatera att jag aldrig någonsin har sett ett tak med pannor som inte har haft fågelbon så den försäljaren har absolut ljugit er rakt upp i ansiktet. Kan ni bevisa vad försäljaren sagt så borde ni ha ett case att presentera för tingsrätten men det är så svårt att bedöma vad utgången faktiskt blir. I de flesta situationer så finns det någonting i de dokument/avtal som man har skrivit under som friskriver företaget från ansvar. Man hamnar nästan alltid i ett läge där man har ett muntligt och ett skriftligt avtal som står i direkt strid med varandra, och då brukar det skriftliga tyvärr smälla högst. Skriftliga och muntliga avtal är i teorin juridiskt likvärdiga, men nästan aldrig i praktiken eftersom det skriftliga är ostridigt och det muntliga är svårt att bevisa. Ett muntligt avtal brukar dessutom inte vara särskilt strukturerat eller genomtänkt. När man skriver ett skriftligt avtal så görs detta av en kunnig jurist som ser till att det skrivs så att alla delar blir giltiga och inte hamnar i strid med någon lag etc. Men när en säljare har kastat ur sig lite allmän mun-diarré så är det inte alls helt säkert att de specifika formuleringarna ens kan bli till ett giltigt avtal i slutändan.

wildeside
K krukan77 skrev:
Hej

För att göra det kort:

Vad tycker ni?

Tack på förhand

Du kanske skulle ha bett om en offert på att montera fågelskydd eftersom du tydligen delvis viste om fågelproblemen på din fastighet.
Det är inte förbjudet för beställare att ta reda på egna lösningar och begära offert eller utföra arbetet själv.
Du kan beställa sanering och montering av fågelskydd från nomor.se

Redigerat:
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Montera Birdblocker under solpanelerna så kommer fåglarna inte in under solpanelerna. Det finns företag som ordnar det eller gör det själv om du är någorlunda händig. Birdblockers produkter kan du köpa på www.archerknox.se .

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.