Jag rivstartar en ny tråd med en svår nöt att knäcka.
Jag har en dator, HP EliteDesk 800 G2 SFF, dvs en small form faktor kontorsmaskin.
I den har jag pytsat i en grafikkort, Nvidia Quadro K600.
Jag hade fram till för någon dag sedan en skärm, MSI Optix G273QF, körs via displayport (både dator och skärm)
I veckan så bytte jag till en 32", MSI MAG 32CQ6F
Och nu har jag fått problemet att skärmen startar som den ska om datorn har gått ner i sleep-mode, men om jag återstartar från hibernate eller en ren kallstart, så kickar inte skärmen igång, och det verkar även som att datorn hänger sig under uppstarten.
Byter jag tillbaka till gamla skärmen funkar allt som det ska igen.
Jag har en dator, HP EliteDesk 800 G2 SFF, dvs en small form faktor kontorsmaskin.
Jag hade fram till för någon dag sedan en skärm, MSI Optix G273QF, körs via displayport (både dator och skärm)
Och nu har jag fått problemet att skärmen startar som den ska om datorn har gått ner i sleep-mode, men om jag återstartar från hibernate eller en ren kallstart, så kickar inte skärmen igång, och det verkar även som att datorn hänger sig under uppstarten.
Troligen problem med Displayport 1.3, eller om du har 1.4... Se om du kan ställa den på 1.2 i drivrutiner eller kontrollprogram, om det blir bättre.Mikael_L skrev:
Jag rivstartar en ny tråd med en svår nöt att knäcka.
Jag tycker mig kunna läsa mig till att Quadro K600 har DP 1.2.
Isåfall kan jag nog inte göra något mer i detta.
Nu har jag i alla fall uppdaterat drivern till en som var mindre än ett år gammal (det verkar vara ihopbuntat med RTX-korten och de här gamla Quadro-korten i samma driver idag).
Men det har inte hjälpt.
Isåfall kan jag nog inte göra något mer i detta.
Nu har jag i alla fall uppdaterat drivern till en som var mindre än ett år gammal (det verkar vara ihopbuntat med RTX-korten och de här gamla Quadro-korten i samma driver idag).
Men det har inte hjälpt.
Det mest grafiktunga jag gör med datorn är att cadda, så jag behöver inte, och vill inte, ha någon spelkort.
Men så behöver jag ett lågprofilkort, så när jag ramlade på ett sånt här quadrokort så tyckte jag det verkade bra, och det har funkat lysande OK så länge jag hade förra skärmen.
Båda skärmarna är f.ö 2K upplösning (2560x1440).
Men så behöver jag ett lågprofilkort, så när jag ramlade på ett sånt här quadrokort så tyckte jag det verkade bra, och det har funkat lysande OK så länge jag hade förra skärmen.
Båda skärmarna är f.ö 2K upplösning (2560x1440).
Egentligen borde jag kanske bara ge upp och kasta in ett nvidia GT1030 (inte gtx, inte riktigt spelkort) med passiv kylning, som jag har liggande, och som är lågprofil.
När jag kollar lite på data så verkar det kraftfullare, men jag vet inte om jag missar något, om det bara är kraftfullare när det kommer till spel, men är sämre för CAD och annat kontorsarbete.
edit:
Då blir det HDMI, inte DP. Men skärmen har ju det också, så det borde inte vara några problem, eller sämre.
När jag kollar lite på data så verkar det kraftfullare, men jag vet inte om jag missar något, om det bara är kraftfullare när det kommer till spel, men är sämre för CAD och annat kontorsarbete.
edit:
Då blir det HDMI, inte DP. Men skärmen har ju det också, så det borde inte vara några problem, eller sämre.
Iofs kör jag (men mycket sällan!) ett program som renderar ljusberäkningar.
Men det blir en statisk bild, så om det tar lite extra tid spelar ingen större roll, och programmet kanske inte alls använder grafikkortet för beräkningarna (nästan troligt, för det tar alltid en hel bunt med sekunder att rendera en bild).
Dialux heter programmet, mycket bra och kraftfullt, och fritt.
https://www.dialux.com/en-GB/download
T.ex. så här kan en renderad bild över ett ljusscenario se ut:
Men det blir en statisk bild, så om det tar lite extra tid spelar ingen större roll, och programmet kanske inte alls använder grafikkortet för beräkningarna (nästan troligt, för det tar alltid en hel bunt med sekunder att rendera en bild).
Dialux heter programmet, mycket bra och kraftfullt, och fritt.
https://www.dialux.com/en-GB/download
T.ex. så här kan en renderad bild över ett ljusscenario se ut:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har köpt en Dell bärbar från Tradera.
Den har windows 11 (pro), och jag funderar på risker och fördelar eller nackdelar att byta till windows 10.
Jag trivs verkligen inte med win11-gränssnittet.
Jag får en känsla att den kom levererad med win 10 pro, och att jag genom att tillverka en USB-sticka från Dells hemsida och med datorns "service tag" kan återskapa den windowsversionen och allt annat till leveransutförandet.
Sen är jag kanske även intresserad att slänga in Windows 10 Enterprise LTSC istället, som gör att jag slipper allt idiotiskt lullull i windows och vansinniga uppdateringar (dvs minimalt med uppdateringar, alla säkerhetsmässiga).
Men det som oroar mig, och jag undrar över, är hur jag backar tillbaka om det skiter sig.
Jag tycker att jag lyckades hitta produktnyckeln till denna win11 i registret (backupProductKeyDefault) som jag antar att jag aktiverar windows med,
Om jag antecknar denna så kan jag väl alltid ganska smidigt återvända till win11?
Den har windows 11 (pro), och jag funderar på risker och fördelar eller nackdelar att byta till windows 10.
Jag får en känsla att den kom levererad med win 10 pro, och att jag genom att tillverka en USB-sticka från Dells hemsida och med datorns "service tag" kan återskapa den windowsversionen och allt annat till leveransutförandet.
Sen är jag kanske även intresserad att slänga in Windows 10 Enterprise LTSC istället, som gör att jag slipper allt idiotiskt lullull i windows och vansinniga uppdateringar (dvs minimalt med uppdateringar, alla säkerhetsmässiga).
Men det som oroar mig, och jag undrar över, är hur jag backar tillbaka om det skiter sig.
Jag tycker att jag lyckades hitta produktnyckeln till denna win11 i registret (backupProductKeyDefault) som jag antar att jag aktiverar windows med,
Om jag antecknar denna så kan jag väl alltid ganska smidigt återvända till win11?
Borde fungera.Mikael_L skrev:
Men jag hade lagt tiden som behövs för ominstallation på att istället lära mig de olika inställningarna som finns i Win11.
Finns mycket att göra där, så jag tycker inte att Win11 efter justering, skiljer så mycket från Win10. Kolla t.ex. i tråden där jag installerar Win11 på en ej godkänd Zenbook, finns en länk till hur man gör det som även innehåller tips på hur man ställer in Win11 så man "känner igen sig" bättre och färre Win11 egenskaper.
Och plötsligt kanske du behöver byta till senare Winxx när vissa programvaror behöver det.😉
Jag fick just de problemen.
Finns det något sätt att stoppa att M$ hela tiden trycker in nya idiotiska grejer vid varje uppdatering, plötsligt har man animerade fält i verktygslister med reklam, alla försök från M$ att få mig att köpa grejer, att nästla sig in i mitt datoranvändande och privatliv osv.
Jag saknar verkligen den tiden då ett operativsystem BARA var ett program som skötte datorn, inte brydde sig om mig.
Att ett OS idag i det närmaste försöker bli ett av alla sociala media (som jag undviker så gott som helt, det är endast byggahus och cornucopia där jag är en social varelse på internet), irriterar mig enormt.
Just därav gillade jag W10 LTSC
Om någon undrar om LTSC så har windows en lite torr info här
https://learn.microsoft.com/en-us/windows/whats-new/ltsc/overview
Men det kan vara trevligt att läsa om vad användare som väljer det, och gillar det, anser:
https://www.sweclockers.com/forum/post/20293806
(länk direkt till en post)
https://www.xda-developers.com/windows-10-ltsc-windows-version-microsoft-doesnt-want-you-know-about/
https://www.reddit.com/r/sysadmin/c...0_enterprise_ltsc_2021_the_best_modern/?tl=sv
Jag saknar verkligen den tiden då ett operativsystem BARA var ett program som skötte datorn, inte brydde sig om mig.
Att ett OS idag i det närmaste försöker bli ett av alla sociala media (som jag undviker så gott som helt, det är endast byggahus och cornucopia där jag är en social varelse på internet), irriterar mig enormt.
Just därav gillade jag W10 LTSC
Om någon undrar om LTSC så har windows en lite torr info här
https://learn.microsoft.com/en-us/windows/whats-new/ltsc/overview
Men det kan vara trevligt att läsa om vad användare som väljer det, och gillar det, anser:
https://www.sweclockers.com/forum/post/20293806
(länk direkt till en post)
https://www.xda-developers.com/windows-10-ltsc-windows-version-microsoft-doesnt-want-you-know-about/
https://www.reddit.com/r/sysadmin/c...0_enterprise_ltsc_2021_the_best_modern/?tl=sv
Finns ett Windows 10 tema. Verkar kräva lite joxande dock.
https://github.com/Sand216/Vibranium11/tree/main
Win10 och Win11 är förtom små(nåja) gränssnittförändringar väldigt lika.
Det är bra att ligga på senaste versionen och få alla nödvändiga säkerhetspatchar.
Edit: Att försöka undvika olika uppdateringar är en stig full av framtida krångel man bör ta sig en ordentlig funderare innan man börjar vandra.
Har avskyn för Windows/Microsoft växt sig så stark är det imo bättre att rycka plåstret och gå till Mac eller Linux.
https://github.com/Sand216/Vibranium11/tree/main
Win10 och Win11 är förtom små(nåja) gränssnittförändringar väldigt lika.
Det är bra att ligga på senaste versionen och få alla nödvändiga säkerhetspatchar.
Edit: Att försöka undvika olika uppdateringar är en stig full av framtida krångel man bör ta sig en ordentlig funderare innan man börjar vandra.
Har avskyn för Windows/Microsoft växt sig så stark är det imo bättre att rycka plåstret och gå till Mac eller Linux.
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 403 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 403 inlägg
Jag kan bara hålla med om detta runt reklam, animeringar etc.
Jag tar bort mängder med program efter jag installerat Windows. Och sen kryssar ur mängder med saker i kontrollpanelen.
Och jag fattar inte varför MS inte lagt tillbaka att man kan ha en vertikal taskbar i Win11.
Sen detta kopierade av utseendet från iOS.
Det är väl bara att installera en riktigt bantad Linux distribution för att bli av med all reklam etc.
Inte Ubuntu som har blivit så nerlusad med skräp. Fedora är min favorit just nu.
Detta med nyckeln.
Jag har nedanstående uppskrivet men vet inte om det fungerar längre.
Första raden är för en Windows prompt. Kanske måste vara en admin prompt.
Andra är från Linux som du hade kunnat starta från ett USB minne.
Kan tyvärr inte testa då jag sitter på ett tåg långt från en Windows dator.
Windows key in BIOS
wmic path softwarelicensingservice get OA3xOriginalProductKey
$ sudo strings /sys/firmware/acpi/tables/MSDM | tail -1
Jag tar bort mängder med program efter jag installerat Windows. Och sen kryssar ur mängder med saker i kontrollpanelen.
Och jag fattar inte varför MS inte lagt tillbaka att man kan ha en vertikal taskbar i Win11.
Sen detta kopierade av utseendet från iOS.
Det är väl bara att installera en riktigt bantad Linux distribution för att bli av med all reklam etc.
Inte Ubuntu som har blivit så nerlusad med skräp. Fedora är min favorit just nu.
Detta med nyckeln.
Jag har nedanstående uppskrivet men vet inte om det fungerar längre.
Första raden är för en Windows prompt. Kanske måste vara en admin prompt.
Andra är från Linux som du hade kunnat starta från ett USB minne.
Kan tyvärr inte testa då jag sitter på ett tåg långt från en Windows dator.
Windows key in BIOS
wmic path softwarelicensingservice get OA3xOriginalProductKey
$ sudo strings /sys/firmware/acpi/tables/MSDM | tail -1
Jag kan för övrigt meddela att första problemet, det jag startade tråden med, löste jag till sist med att byta till det där GT1030-kortet (inte GTX alltså).
Och det har funkat bra sen dess, och jag kör ju bara 2-D (lite cad osv) på datorn, så enda viktiga egenskapen i princip är att kortet har tillräcklig upplösning (2560x1440 för min huvudskärm) och har tillräckligt minne för detta. Och det var ju inget alls problem.
Och det har funkat bra sen dess, och jag kör ju bara 2-D (lite cad osv) på datorn, så enda viktiga egenskapen i princip är att kortet har tillräcklig upplösning (2560x1440 för min huvudskärm) och har tillräckligt minne för detta. Och det var ju inget alls problem.
Win10 uppdateras väl inte längre?Mikael_L skrev:
Jag har köpt en Dell bärbar från Tradera.