Hej,
Jag är behov av lite råd i samband med en pågående takomläggning på mitt hus. Läkten är lagd och snart kommer de lägga på betongpannorna. Jag var uppe på taket idag efter att hantverkarna gått hem för dagen så jag har inte frågat dem.
Mitt tak har lite flackare vinkel de sista 30 cm vid takfoten. (Se bilder nedan)
Detta gör det lite mer komplicerat att lägga läkten på så sätt att vinkeln på pannorna blir densamma över hela takytan.
Tidigare läkt (som nu är riven och ersatt) var lite uppbyggd vid takfoten så att för att kompensera för detta. När jag var uppe på taket idag hade takläggarna lagt läkten på nedanstående sätt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
(den grå brädbiten har jag bara lagt för att försöka visa att den sista bärläkten och takfoten i princip är i linje)
Ströläkten slutar innan takfoten och takfotsläkt saknas. Detta gör att sista pannraden i princip kommer att vila på takfotpslåten/pappen.
Se skiss:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är detta verkligen ok, eller ska jag kräva en annan lösning?? Ventilationen måste ju bli sämre, eller oroar jag mig i onödan?
Till saken hör: Jag tappade lite förtroendet för dom när jag igår upptäckte att de varit inne i garaget och 'lånat' verktyg utan att fråga.
Tacksam för alla idéer och svar!
/Johan