Kan någon hjälpa mig? Kanske du Hocke!

Jag har lite låg temp på rökgaserna i min vedex 3000.
Jag har lite funderingar på mina primärlufts rattar. För jag börjar att tro att den inte får in tillräckligt med luft. Enligt instuktionsboken skall man om eldar lövträd ha vänster ratt utskruvad 1 varv och höger ratt utskruvad 3 varv, eldar man barrträd skall vänster vara helt inskruvad och höger vara utskruvad 5 varv.
Problemet som jag ser det är att efter jag skruvat 2 varv på höger ratten så händer det inget mer, den öppnar inte mer (tror jag) eftersom inget händer med förbränningen, det verkar som om det inte öppnar sig mer när jag skuvar fler varv än 2, ratten gängar liksom bara ut sig och man känner att inget mer händer. Kan det vara därför som jag inte får riktig "sprutt" på pannan.

Jag kör med 0,5 varv på den vänstra och 3 varv på den högra, och det är med 45 cm:s blandved.

"Primärluftspjällen" som styrs av rattarna, öppnas m.h.a. egenvikten (tror jag). Skruven är bara ett "stopp" för spjället.
Ev.  kärvar spjället så att det inte öppnar hela vägen mot "skruvänden", men din panna är ju ny så att det verkar inte troligt.

En annan sak jag har märkt är att om jag trycker rökgastermometern för långt in, (så det tar emot plåten) så får jag lägre värde på termometern eftersom den förmodligen kyls av mot plåten.

Vilken temp har du på rökgaserna precis när du fyllt fullt och stänger luckan?
Hur ser lågan ut under drift?

Rökgastermometern har jag tryckt bak mot plåten, den skall jag fixa till. Jag skall kolla ikväll vilken temp jag har när jag precis fyllt pannan full. Lågan är gul med lite blått i, ibland så är det så liten låga att den precis når ner till plåten.
Om jag öppnar luckan på glänt under drift och håller in brytaren så fläckten ändå går med normal hastighet så brinner det väldigt mycket bättre än när luckan är stängd, så därför tänkte jag att den kanske får för lite luft.
Blir det bättre fart i pannan om man tar bort någon av turbulatorerna eller dom påverkar endast rökgaserna?

Majgårdarna
Om du ökar primär så borde det ju bli mer fart..
Om du plockar ur turbulatorerna får du högre rökgas temp sämre verkningsgrad.
Det blir nog ingen bättre fart på brasan dock

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.