O
Fotografen Fotografen skrev:
Strypventilen sitter normalt på returen men varje slinga ska ha sin egen och de ska var injusterade mot varandra.
Alright, men så långt verkar allt OK då. Försöker förstå hur en strypning på returen kan få två av tre element på nedervåningen att funka dåligt? För mig låter det som att det varmaste elementet på nedervåningen förmodligen är den som är först i slingan. Det andra elementet som värmer lite sämre än näst i slingan, slingan till det borttagna elementet i hallen är tredje och elementet i köket som är högst ljummen är sist i slingan.
J jonaserik skrev:
Sitter stryparen på returen som nu, så är det fel väg på den, bör vändas. Du kan skaffa en TA-nyckel och ställa om strypen. Så här ser den ut.
[länk]
Tack, menar du att jag med nyckeln ska ställa om strypen så den stryper rätt trots att ventilen sitter åt fel håll, eller menar du att jag ska använda nyckeln för att tillfälligt öppna strypen helt tills jag kan vända på ventilen så den sitter åt rätt håll (och åter strypas rätt)?

Hur var det nu, 1 rörs och en slinga och första är varmt, hur känns tempen vid golvet på den. varm/kall och det ena röret som är lite svalare går till nästa ellement. Då ska ett av rören där, ha samma temp som det svalaste från det första och så vidare i slingan. Nu är jag inte direkt kunnig på dessa koppel, men normalt är det som tumregel. ( Det är en instrypning på dessa koppel med ) . Tex 5 ellement och strypningen går att skruva 5 varv från max till min. Första ellementet ska då ha ett varv öppet och nästa 2 varv osv.
Men det finns säkert dom på forumet som vet mer om strypningen på kopplen. Så ha lite is i magen så kommer säkert någon in med info.
Dags för kudden.

O
Hej, livet kom ivägen så har inte hunnit kika på detta riktigt. Pumpen har det jobbigt idag med -14 ute, framledning beräknad till 60C och ibland når pumpen runt 64 och stänger av både elpatron och kompressor.

J jonaserik skrev:
Hur var det nu, 1 rörs och en slinga och första är varmt, hur känns tempen vid golvet på den. varm/kall och det ena röret som är lite svalare går till nästa ellement. Då ska ett av rören där, ha samma temp som det svalaste från det första och så vidare i slingan.
Det varmaste elementet på nedre slingan har en "ungefärlig" returtemperatur som inloppet till det näst varmaste elementet. Förstår att det inte säger mycket.. kanske ska köpa en IR-termometer så det blir lite mer vetenskapligt belägg.

Testade att dra ner det varmaste elementet på nedre slingan något från 5 till 3 för att se om inloppet till det näst varmaste blev varmare men det blev ingen skillnad. Glömde dra upp det varmaste över natten och vaknade till 19 grader på nedervåningen. Testade sedan att också dra ner det varmaste till noll men det näst varmaste var svårt att känna någon reell skillnad på värmemässigt, både på spjällen och inlopp/retur. Kökselementet har ingen skillnad alls trots alla experiment.

Lyckas inte hitta en justeringsnyckel att köpa någonstans för strypventilen på returen, allt måste beställas (samtliga närbutiker är grossister...) och med helgerna tar det tid. Varför låser man såna här justeringar till specialnycklar? Förstår att kanske alla inte ska kunna justera dessa hur som helst men börjar nästan kännas som en konspirationsteori för att man ska behöva ringa rörmokare.. :)

Tänker att det hade väl inte skadat att göra en markering där strypventilen nu är injusterad så man lätt kan "återställa", och testa öppna strypningen något för att se om det blir skillnad mellan övre/undre plan. Men nu känns det surt att en liten plastnyckel ska sätta stopp för det :(

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.