2 526 läst ·
32 svar
3k läst
32 svar
Hjälp oss få elementen varma på nederplan!
Kan inte se bakom värmepumpen där de försvinner men bifogade en bild på två rör som man ser går upp i taket längst upp bakom värmepumpen, förmodade att det är dessa som går genom taket till en handdukstork på ovanvåningenFotografen skrev:
EDIT: rev upp halva badrummet och såg bakom, rören går rakt upp förbi hela pumpens höjd, sen ser det ut som att de kopplas med de vita rören som går i taket till handdukstorken på ovanvåningen.
Redigerat:
På slingan som går ner i golvet sitter en strypventil.O OkunnigTekniker skrev:Bifogar en bild på rören som går ner i golvet, det ser ut som någon slags ventil/justering i vit plast som var dold i bilden ovan, men det skulle jag tolka sitter på returledningen från golvet. Det vita röret som går ner i golvet kommer från cirkulationspumpen (via tjocka grå slangen kopplad till cirkulationspump till höger i bild ovan), så det måste vara framledningsröret. Det andra kopparröret (med plastjusteringen) leder till pannan via den tjocka grå slangen närmast precis under påfyllningsventilen ("Påfylln."). De tjocka grå slangarna till vänster i bilden ovan är kallvatten och varmvatten till kranar, enligt de färgade symbolerna på plåten nederst i bild (kände även på dem och det stämde). Såg även att de leder till ledningar ut i badrummet där vi har dusch, vask m.m.
Slangarna känns styva men inte av fel orsak, de är nog bara ordentliga. Testade med magnet på samtliga rör och slangar jag kunde komma åt men inget var magnetiskt.
Man har byglat rören som ledde till elementet, bifogar bild på detta också.
De grova slangarna till vänster är kallvatten respektive varmvatten till kranar och dusch. De grova slangarna till höger är kopplade till de två rören som går i golvet som jag bifogat en närbild på. De delar sig något i bakkant, där ett rör kommer från cirkulationspumpen och den andra till påfyllningsventilen. Bifogar lite bilder där jag kladdat, förhoppningsvis går det att förstå. De två kopparrören som går upp bakom värmepumpen tror jag leder upp genom taket till ett badrum precis ovanför pumpen där en handdukstork finns.
Det borde sitta en likvärdig strypventil på slingan som går uppåt.
Om det inte sitter någon strypventil på slingan som går uppåt så förstår jag att det är var.are uppe än nere.
Edit:
Det lär inte bara vara handdukstorken som sitter på rören som går uppåt utan hela övervåningen.
Är det den vita runda grejen på röret jag markerat "Retur" i rött som du tänker? Har svårt att se var en slinga som går på ovanvåningen skulle börja, om det inte förgrenas på något sätt via rören som går till handdukstorken i övervåningens golv..?Demmpa skrev:
Har svårt att se men gjorde mitt bästa, såg inga pilar på något av rören som går från golvet under pumpen. Närmsta pilen jag hittade var från påfyllningsventilen, försökt bifoga en bild som förklarar detta. Följer jag den frånm påfyllningsventilen (rött), så övergår den till en tjock grå slang (grön), som slingrar sig bakom allt och övergår till ett stålrör (gult) som till slut går ner i golvet (den kopparfärgade). Så på det sättet kanske man får en "riktning" på röret som har den vita plastventilen(?) på sig. Då stämmer iofs inte min tidigare markering att det är returen om riktningen går in i golvet.. nu snurrar jag in mig i detta känner jag. Jag ser inte hur riktningen på kopparröret i golvet skulle vara mot golvet eftersom det inte är kopplat till cirkulationspumpen? Då måste det väl vara returen?J jonaserik skrev:
Tack, såg din edit nu.Demmpa skrev:
På slingan som går ner i golvet sitter en strypventil.
Det borde sitta en likvärdig strypventil på slingan som går uppåt.
Om det inte sitter någon strypventil på slingan som går uppåt så förstår jag att det är var.are uppe än nere.
Edit:
Det lär inte bara vara handdukstorken som sitter på rören som går uppåt utan hela övervåningen.
Jag misstänker samma sak. Badrummet där pumpen står har gjorts om, kan det kanske vara så att när man fick flytta pumpen vid renoveringen så kopplade man aldrig på en strypning till övre slingan?
Om så är fallet, vad är den bästa lösningen för mig nu? Är det att installera en strypning till övre slingan (givet att rören som går upp i taket alltså tar hela övervåningen och inte endast handdukstorken), eller är det att släppa på strypningen till slingan ner i golvet på nedre plan? Stryper jag övervåningen förstår jag inte hur det skulle hjälpa flödet i elementen på nedre slingan eftersom den ändå är strypt. Känns som att nedervåningen är strypt för mycket?
Just nu verkar det alltså som att nedre plan är strypt och övre plan ostrypt, det verkar stämma med systemets beteende. Det enda sättet för mig att strypa övre plan är med termostaterna, detta är jag OK med, men jag måste få upp värmen till elementen i den nedre slingan. Är det en strypventil monterad på nedre slingan som jag kan justera? Bör jag ens justera den? Hur gör jag i så fall?
Många frågor.. men känns kanske som att vi börjar lösa mysteriet. Behöver bara fundera ut nästa bästa steg.
Redigerat:
Det är strypventilen med numreing TA 0,1 och uppåt, står nu på 0,3 och det bör vara en pil på, som säger flödesriktningen. Flödet ska gå fråm höger till vänster, som nu är med tvärtom, Om din markering är rätt på fram och retur. ( fram varm, retur kallare ) , så den kan stänga till när flödet kommer från fel håll. Skulle tro att den är felmonterad från början.O OkunnigTekniker skrev:Är det den vita runda grejen på röret jag markerat "Retur" i rött som du tänker? Har svårt att se var en slinga som går på ovanvåningen skulle börja, om det inte förgrenas på något sätt via rören som går till handdukstorken i övervåningens golv..?
Har svårt att se men gjorde mitt bästa, såg inga pilar på något av rören som går från golvet under pumpen. Närmsta pilen jag hittade var från påfyllningsventilen, försökt bifoga en bild som förklarar detta. Följer jag den frånm påfyllningsventilen (rött), så övergår den till en tjock grå slang (grön), som slingrar sig bakom allt och övergår till ett stålrör (gult) som till slut går ner i golvet (den kopparfärgade). Så på det sättet kanske man får en "riktning" på röret som har den vita plastventilen(?) på sig. Då stämmer iofs inte min tidigare markering att det är returen om riktningen går in i golvet.. nu snurrar jag in mig i detta känner jag. Jag ser inte hur riktningen på kopparröret i golvet skulle vara mot golvet eftersom det inte är kopplat till cirkulationspumpen? Då måste det väl vara returen?
Har det alltid varit dåligt med värme nere då, med fel väg och bra fart på pumpen kan flödet trycka käglan fel väg, så den stänger lite. Det går att ändra strypningen med en TA-nyckel och då vrides den motsols. men bäst är att den vändes på plats.
Kikade extra nu och kommer inte riktigt runt för att se på baksidan men pilen jag hittade verkar sitta på reglaget till strypventilen. Jag misstänker dock inte att det är flödesriktningen utan mer vilken strypning man har inställd? Det ser ut som att den är inställd på strypningen efter 0.5 men har svårt att se vad som står efter. Ska fråga frun om hon har en sminkspegel. Bifogar bild så länge.J jonaserik skrev:Det är strypventilen med numreing TA 0,1 och uppåt, står nu på 0,3 och det bör vara en pil på, som säger flödesriktningen. Flödet ska gå fråm höger till vänster, som nu är med tvärtom, Om din markering är rätt på fram och retur. ( fram varm, retur kallare ) , så den kan stänga till när flödet kommer från fel håll. Skulle tro att den är felmonterad från början.
Har det alltid varit dåligt med värme nere då, med fel väg och bra fart på pumpen kan flödet trycka käglan fel väg, så den stänger lite. Det går att ändra strypningen med en TA-nyckel och då vrides den motsols. men bäst är att den vändes på plats.
En till fråga, varför har man en strypventil på slingan? Räcker det inte att man har termostater som stryper? Vad skulle det göra för skada om man helt öppnade denna strypventilen? Jag kan inte tänka mig något mer än att nedre slingan får högre framledningstemperatur, men att temperaturen på båda planen bör bli jämnare (om än varmare, men då stryper jag med termostater, alternativt har alla öppna och stryper pumpen med värmekurva istället vilket verkar mer effektivt)
Ny bild, ser inga pilar förutom den på vad jag förmodar är reglaget? Den präntade texten på ventilens metalldel säger bara TA och 1/2. På framsidan står det "TA" och "TRIM". Kanske riktningen på texten kan ge en ledtråd? Har verkligen kollat från alla håll och ser ingen pil på metalldelen. Det enda stället jag inte kunnat se på är under den grå slangen men den är riktigt styv och svår att rucka på.
Den är för att balansera flödet i systemet, nere så går flödet lättare, närmast VP och då behöver man i bland strypa till där, så pumpen kan ge tryck upp till nästa våning. Viktigast är att ventilen sitter rätt väg.O OkunnigTekniker skrev:En till fråga, varför har man en strypventil på slingan? Räcker det inte att man har termostater som stryper? Vad skulle det göra för skada om man helt öppnade denna strypventilen? Jag kan inte tänka mig något mer än att nedre slingan får högre framledningstemperatur, men att temperaturen på båda planen bör bli jämnare (om än varmare, men då stryper jag med termostater, alternativt har alla öppna och stryper pumpen med värmekurva istället vilket verkar mer effektivt)
Frågar igen, har det alltid varit sämre värme nere.
Nu har jag dubbelkollat och det är att rören som går från cirkulationspumpen till golvet är alltså framledning (känns väldigt varma) och är ostrypta! Returen som går från golvet känns svalare (inte kall), och är strypt med strypventil! Tyvärr är det fortfarande oklart åt vilket håll den strypventilen ska sitta, men det låter konstigt att man skulle vilja strypa returen från nedre slingan in till pumpen? Övre slingan, som troligtvis går via rören som går in i badrumstaket från pumpen, är vad jag kan se helt ostrypta sett till framledning och retur.
Det verkar alltså inte vara att framledningen till nedre slingan är strypt, som varit senaste teorin. Ville bara klargöra detta men rättas gärna om jag har fel. Använde plåtens klistermärken som guide för att säkerställa och det stämmer så gott jag kan se och känna. Bifogar ny skiss, men den stämmer egentligen med vad jag sagt från början angående framledning och retur för nedre slingan (vill bara göra det extra tydligt). Märk de inrutade klistermärkena ner till höger i bild som är i linje med rören jag markerat i rött respektive blått. Även klistermärkena med K.V och V.V stämmer och är i linje med rören för kallvatten och varmvatten.
Nu förstår jag inte alls varför elementen på nedre plan inte funkar så bra som de bör, och varför man lagt en strypventil på returen från nedre slingan?
Det verkar alltså inte vara att framledningen till nedre slingan är strypt, som varit senaste teorin. Ville bara klargöra detta men rättas gärna om jag har fel. Använde plåtens klistermärken som guide för att säkerställa och det stämmer så gott jag kan se och känna. Bifogar ny skiss, men den stämmer egentligen med vad jag sagt från början angående framledning och retur för nedre slingan (vill bara göra det extra tydligt). Märk de inrutade klistermärkena ner till höger i bild som är i linje med rören jag markerat i rött respektive blått. Även klistermärkena med K.V och V.V stämmer och är i linje med rören för kallvatten och varmvatten.
Nu förstår jag inte alls varför elementen på nedre plan inte funkar så bra som de bör, och varför man lagt en strypventil på returen från nedre slingan?
Redigerat:
Strypventilen sitter normalt på returen men varje slinga ska ha sin egen och de ska var injusterade mot varandra.
Sitter stryparen på returen som nu, så är det fel väg på den, bör vändas. Du kan skaffa en TA-nyckel och ställa om strypen. Så här ser den ut.
https://www.velltra.se/product/nyck...y=SEK&gad_source=1&gad_campaignid=17413492734
https://www.velltra.se/product/nyck...y=SEK&gad_source=1&gad_campaignid=17413492734