6 477 läst ·
34 svar
6k läst
34 svar
Hjälp önskas snabbt. Spackla på tätskiktiet.
Ledsen för det såg nu när jag läste tråden igen, Missade att du i ditt första inlägg skrev att det inte var tillåtet med rollade tätskikt i våtzon 1 utan antog att du skrev om att spackla på tätskitad vägg. Ber om ursäkt läste för fort och missade det helt.Paul-Staffanstorp skrev:
Tack så jätte mycket för all hjälp det uppskattas massor. När började dessa nya direktiv gälla? Väldigt nyligen?
Vänligen Mojja
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Tilläggas kan att både jag själv och alla andra jag känner som arbetar med detta förespråkar att man kör samma system i hela våtutrymmet och inte blandar olika system.
Oftast är det ändå en så liten liten del som blir våtzon 2 så man sparar inte mycket på att blanda systemen.
Detta rekommenderar LIP också om man läser monteringsanvisningen på samma sida faktiskt.
Tråkigt att du råkar ut för en ÅF som tydligen inte har så bra koll.
Oftast är det ändå en så liten liten del som blir våtzon 2 så man sparar inte mycket på att blanda systemen.
Detta rekommenderar LIP också om man läser monteringsanvisningen på samma sida faktiskt.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
De nya reglerna enligt www.bkr.se gäller sedan 1 februari med en övergångstid till 31 juli, så efter 31 juli är det enbart de nya reglerna som gäller.
http://www.bkr.se/upload/branschregler/Branschregler_web_2010.pdf
De nya reglerna avser bl.a uppdelning med våtzoner.
http://www.bkr.se/upload/branschregler/Branschregler_web_2010.pdf
De nya reglerna avser bl.a uppdelning med våtzoner.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Enda gången det är vettigt att köra med LIP´s rollbara tätskikt är när det handlar om ett badrum med massiva väggar och golv som typ putsade tegelväggar, betongväggar, betongplatta eller liknande.
Handlar det om t.ex en gästtoalett eller tvättstuga med betongplatta kan man också köra med det rollbara systemet då man endast tätskiktar 50mm upp på väggarna i de fallen.
I övrigt är det i princip foliesystem 25 som gäller så fort det är skivmaterial inblandat anser jag.
Handlar det om t.ex en gästtoalett eller tvättstuga med betongplatta kan man också köra med det rollbara systemet då man endast tätskiktar 50mm upp på väggarna i de fallen.
I övrigt är det i princip foliesystem 25 som gäller så fort det är skivmaterial inblandat anser jag.
Ja det värsta är ju att denna återförsäljare är störst här omkring och även äger en plattsättar firma och är väldigt seriös och duktig. Undrar hur han har kunnat missa denna information?Paul-Staffanstorp skrev:Tilläggas kan att både jag själv och alla andra jag känner som arbetar med detta förespråkar att man kör samma system i hela våtutrymmet och inte blandar olika system.
Hans killar har varit här och flytspacklat golven och monterat tätmembranena runt brunnarna och ingen av dom har sagt något om att det inte är godkännt med rollade tätskikt på väggarna.
Och jag förstår inte lip som inte uppdaterat sina monterings amvisningar utav tätskitena och fortfarande på sina förpacknningar och hemsidor skriver att det är ett godkännt tätskikt även på väggarna.
Detta med våtutrymmen är verkligen tillkrånglat totalt. Känns som att ingen vet vad som gäller utan ändrar tillväga gångsätt ett par ggr om året.
Vänligen Mojja
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Det är ju uppdaterat i deras monteringanvisning som jag länkade till och står på sidan fyra.mojja skrev:Ja det värsta är ju att denna återförsäljare är störst här omkring och även äger en plattsättar firma och är väldigt seriös och duktig. Undrar hur han har kunnat missa denna information?
Hans killar har varit här och flytspacklat golven och monterat tätmembranena runt brunnarna och ingen av dom har sagt något om att det inte är godkännt med rollade tätskikt på väggarna.
Och jag förstår inte lip som inte uppdaterat sina monterings amvisningar utav tätskitena och fortfarande på sina förpacknningar och hemsidor skriver att det är ett godkännt tätskikt även på väggarna.
Detta med våtutrymmen är verkligen tillkrånglat totalt. Känns som att ingen vet vad som gäller utan ändrar tillväga gångsätt ett par ggr om året.
Vänligen Mojja
Försöker igen...
http://lip.dk/media/54290/vs30_juli-10%202010-07-21%20robert%20l%C3%A5guppl%C3%B6st_lr.pdf
Jag kan ju dock inte förstå hur de kan säga till dig att det är ok när de själv borde veta vad som gäller om de även sysslar med entreprenadverksamhet.
Känns som han insåg att han inte kunde sälja på dig foliesystemet då det är betydligt mer invecklat för en lekman att hantera och av någon anledningen ville han inte ta på sig arbetet med tätskiktningen hos dig med foliesystemet.
Då var det smidigare att sälja system 17.
Vad vet jag...
Skumt verkar det iaf. :x
Har de flytspacklat golvet tyder det dessutom på att du har träbjälklag och då krävs det ju även foliesystem 25 på golvet...
Om det inte bara är så att de jämnat till en ev. betongplatta med flytspackel.
Redigerat:
Jag tror på vad du säger och jag har läst sidan 4 i länken.Paul-Staffanstorp skrev:Det är ju uppdaterat i deras monteringanvisning som jag länkade till och står på sidan fyra.
Jag kan ju dock inte förstå hur de kan säga till dig att det är ok när de själv borde veta vad som gäller om de även sysslar med entreprenadverksamhet.
Känns som han insåg att han inte kunde sälja på dig foliesystemet då det är betydligt mer invecklat för en lekman att hantera och av någon anledningen ville han inte ta på sig arbetet med tätskiktningen hos dig med foliesystemet.
Vad vet jag...
Jag tog på mig att tätskikta själv då jag ansåg att det inte var allt för svårt att göra det själv och att jag skulle spara 15 loppor på att göra det själv. Dom ska i sin tur sätta upp kaklet och lägga klinkerten. Dom har hand om flytspacklingen och fallena till duch och bubbelbad.
Dom ville ha 15 tusen för att rolla upp tätskiktet + matrial och det var därför jag sa att jag kan göra det själv om det är ok med dom. Dom monterade även alla tätmembran runt brunnar och vatten rör som kommer ut ur väggarna och ser till att dessa är fixerade.
Jag tror helt enkelt han har missat informationen om att system 17 inte är godkännt som tätskikt i våtzon 1 och gått efter dom gamla reglerna.
Jag ska tala vid honom imorgon och höra vad han har att säga. Vad är allternativet nu? Riva väggarna och sätta upp nya skivor och därefter montera folien eller att sätta folien direkt över nuvarande tätskikt?
Och för att krångla till det ytterligare så är det i en källare utan isolerad platta som badrummet byggs i med risk för tillskjutande fukt genom botten plattan och då skall ju endast våtzon 1 och en rollerbredd på golvet direkt vid skivorna tätskiktas om jag förstått det rätt?
Vänligen Mojja
Paul-Staffanstorp skrev:Det är ju uppdaterat i deras monteringanvisning som jag länkade till och står på sidan fyra.
Försöker igen...
[länk]
Vad vet jag...
Har de flytspacklat golvet tyder det dessutom på att du har träbjälklag och då krävs det ju även foliesystem 25 på golvet...
Om det inte bara är så att de jämnat till en ev. betongplatta med flytspackel.[/QUOTE
Dom har endast jämnat till en betongplatta och fixat fallen för dusch och bubbelbad.. Så plattan består endast av betong![]()
Redigerat:
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Nu är det ju helt andra förutsättningar. :xmojja skrev:Jag tror på vad du säger och jag har läst sidan 4 i länken.
Jag tog på mig att tätskikta själv då jag ansåg att det inte var allt för svårt att göra det själv och att jag skulle spara 15 loppor på att göra det själv. Dom ska i sin tur sätta upp kaklet och lägga klinkerten. Dom har hand om flytspacklingen och fallena till duch och bubbelbad.
Dom ville ha 15 tusen för att rolla upp tätskiktet + matrial och det var därför jag sa att jag kan göra det själv om det är ok med dom. Dom monterade även alla tätmembran runt brunnar och vatten rör som kommer ut ur väggarna och ser till att dessa är fixerade.
Jag tror helt enkelt han har missat informationen om att system 17 inte är godkännt som tätskikt i våtzon 1 och gått efter dom gamla reglerna.
Jag ska tala vid honom imorgon och höra vad han har att säga. Vad är allternativet nu? Riva väggarna och sätta upp nya skivor och därefter montera folien eller att sätta folien direkt över nuvarande tätskikt?
Och för att krångla till det ytterligare så är det i en källare utan isolerad platta som badrummet byggs i med risk för tillskjutande fukt genom botten plattan och då skall ju endast våtzon 1 och en rollerbredd på golvet direkt vid skivorna tätskiktas om jag förstått det rätt?
Vänligen Mojja
Dock ska fortfarande de väggar som är skivbeklädda förses med foliesystem 25 i våtzon 1 men endast duschhörnans del av golvet ska fuktskyddas.
Redigerat:
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Du skrev något om sidan 6 i monteringsanvisningen jag länkade till och att de har dubbla budskap i sina anvisningar men sen tog du bort det igen verkar det som.mojja skrev:Dom har endast jämnat till en betongplatta och fixat fallen för dusch och bubbelbad.. Så plattan består endast av betongPaul-Staffanstorp skrev:Det är ju uppdaterat i deras monteringanvisning som jag länkade till och står på sidan fyra.
Försöker igen...
[länk]
Vad vet jag...
Om det inte bara är så att de jämnat till en ev. betongplatta med flytspackel.![]()
Men det har ju att göra med att det är godkänt på skivmaterial i våtzon 2.
Grunden är ju det på sidan fyra som gäller där man ser vilken typ av system som är godkänt VAR...
Paul-Staffanstorp skrev:Du skrev något om sidan 6 i monteringsanvisningen jag länkade till och att de har dubbla budskap i sina anvisningar men sen tog du bort det igen verkar det som.
Men det har ju att göra med att det är godkänt på skivmaterial i våtzon 2.
Grunden är ju det på sidan fyra som gäller där man ser vilken typ av system som är godkänt VAR...
Jo jag förståd det efter att att ha tänkt till en stund att det refererade till sidan 4. Därför tog jag bort den texten
Kan jag montera folien över det rollade tätskiktet?
Vänligen Mojja
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
mojja skrev:
Misstänkte att du kopplat ihop det.
Vågar inte svara på om det är ok men skulle nästan tro det.
Kontakta LIP Sverige på 08-250070 för att få besked och för att vara på säkra sidan.
Har lite svårt att förstå att de skulle ha 15000:- bara för att tätskikta så lite ytor exkl. materialet.
Kan ju nog tycka att de ska kompensera dig på något sätt eftersom de fått dig att köpa system 17 och för att du nu ska köpa system 25 till vissa ytor och i så fall ev. lägga utanpå.
Jo jag hade oxå svårt att förstå den biten av kostnaden och det var därför jag var berädd att göra den biten själv då det endast skulle strykas upp lite tätskikt lixom. Kan man spakla med lips fix på folien?Paul-Staffanstorp skrev:Misstänkte att du kopplat ihop det.
Vågar inte svara på om det är ok men skulle nästan tro det.
Kontakta LIP Sverige på 08-250070 för att få besked och för att vara på säkra sidan.
Har lite svårt att förstå att de skulle ha 15000:- bara för att tätskikta så lite ytor exkl. materialet.
Kan ju nog tycka att de ska kompensera dig på något sätt eftersom de fått dig att köpa system 17 och för att du nu ska köpa system 25 till vissa ytor och i så fall ev. lägga utanpå.
Många frågor här och återigen tack för all din hjälp. Skicka mig din adress på pm så kommer det ett par trisslotter i brevlådan i början på nästa vecka.
Vänligen Mojja
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Jag vågar tyvärr inte svara på om huruvida det är ok att spackla utanpå folien men har en känsla av att det skulle funka bra eftersom man sätter plattorna i fix utanpå folien och hur mycket fix som läggs bakom bör inte ha någon betydelse.mojja skrev:Jo jag hade oxå svårt att förstå den biten av kostnaden och det var därför jag var berädd att göra den biten själv då det endast skulle strykas upp lite tätskikt lixom. Kan man spakla med lips fix på folien?
Många frågor här och återigen tack för all din hjälp. Skicka mig din adress på pm så kommer det ett par trisslotter i brevlådan i början på nästa vecka.
Vänligen Mojja
Du kan ju dock passa på att fråga LIP om detta med då du kontaktar dem.
Det är ju inte rätt att spackla upp på det rollade tätskiktet och sen tätskikta ett lager till utanpå det så ska det spacklas får det ju bli på folien alternativt riva ner och göra om från grunden.
Tackar ödmjukast men det behövs ingen ersättning för att jag försöker hjälpa dig.
Sitter hellre här än vid tv´n och kan man hjälpa folk så försöker jag gärna det.
Lycka till ! d^_^b
2 loppor i timmen för att gumma en källare... fan man kanske ska flytta till örebro?