41 934 läst ·
212 svar
42k läst
212 svar
HJÄLP!! Omöjliga råttor - hur fånga ??
Som jag uppfattat det så har man sällan både möss och råttor, mössen skräms iväg av råttorna. Men vi hade möss året innan råttorna flyttade in och de kunde man ta med vilken fälla som helst. De gick raka vägen i en fälla även om en kompis låg avlivad i en fälla intill. Katten har även fångat 10 tal möss som den stolt lämnar på köksgolvet.P pmd skrev:Katter är som kärnvapen. De är avskräckande utan att de behöver användas. Vi har ingen egen katt, men det finns många i grannskapet och de är välkomna att besöka oss. Vi har bara sett en enda råtta på 15 år.
Möss däremot lyckas smyga sig in i väggar och tak ibland, men de är ganska lätt åtgärdade med slagfällor och råttgift.
Inga möss har lyckats ta sig in i boningsdelen av huset, dock.
Det är inte superkul att ta ihjäl en "manuellt". Jag har (peppar peppar) bara haft råtttproblem en gång och det var när vi bytte avlopp i källaren och lämnade öppet över natten så letade en individ sig in. Jag satte en slagfälla som han faktiskt nappade på efter något dygn, tyvärr bara med ena frambenet men han satt fast riktigt ordentligt. Han lät också mycket så jag tog på mig hörselskydden tog slut på hans lidande med en spade.samovar skrev:
Produkter som diskuteras: "hörselskydden"
Plastskylt hörselskydd Systemtext
Skylt i plast, 210 x 297 mm
101 kr inkl moms
Läs mer
K
Kakelugnen566
Husägare
· Smålands ostkust
· 1 476 inlägg
Kakelugnen566
Husägare
- Smålands ostkust
- 1 476 inlägg
Lite återkoppling, nja en kort en
Lät lyset vara på gågna natten och det verkar ha fungerat vad jag kan se. Ingen åverkan.
Gjorde huskuren med bikarbonat men hade bara Nutella, så det fick det bli. Inatt har det varit kallt i det ouppvärmda rummet i hönshuset så blandningen hade frusit, men råttan har ju tänder att gnaga med!
Nu blev det två förändringar på en gång så vi får se.
Hampus gick ut en stund före mej, när jag skulle tända därute, och då satt han och spanade precis där jag tror att råttan tar sig in 👍
Lät lyset vara på gågna natten och det verkar ha fungerat vad jag kan se. Ingen åverkan.
Gjorde huskuren med bikarbonat men hade bara Nutella, så det fick det bli. Inatt har det varit kallt i det ouppvärmda rummet i hönshuset så blandningen hade frusit, men råttan har ju tänder att gnaga med!
Nu blev det två förändringar på en gång så vi får se.
Hampus gick ut en stund före mej, när jag skulle tända därute, och då satt han och spanade precis där jag tror att råttan tar sig in 👍
Flera hus i vårat område har i omgångar haft problem med råttor. Jag kontaktade Anticimex nu i höstas. Han som var här hade gjort en egen analys efter att ha sett var de som hört av sig bor. Han var 99% säker på att det är ett hus i närheten som har hönsgård som är största problemet. Råttorna kan röra sig i en omkrets på 3 km för att söka skydd, mat, vatten och värme. Huset med hönsgården ligger typ i mitten. Nu har kommunen sagt åt dem att ta bort hönsgården då det blivit en sanitär olägenhet, så nu blir förhoppningsvis problemet mindre.
Anticimex satte i alla fall ut gift i vår krypgrund för att se om det var någon aktivitet under två veckor. Snubben som var här var egentligen lite skeptisk till gift eftersom det betyder att råttorna går någon annanstans och dör, har man otur blir det i husväggen. Han tyckte det var bättre med fällor. Fällorna skulle helst knytas fast med ett snöre eftersom det har hänt att råttor sprungit iväg med fällan när de fastnat.
Tipset var också att täta alla rörgenomföringar med stålull och även lite större mellanrum under panelen eller montera musband. Ev fallfrukt ska tas bort och vi ska inte mata några fåglar. Runt grunden skulle vi gräva ner nät och sedan fylla på med mer grus. Det sista får bli ett vårprojekt…
Anticimex satte i alla fall ut gift i vår krypgrund för att se om det var någon aktivitet under två veckor. Snubben som var här var egentligen lite skeptisk till gift eftersom det betyder att råttorna går någon annanstans och dör, har man otur blir det i husväggen. Han tyckte det var bättre med fällor. Fällorna skulle helst knytas fast med ett snöre eftersom det har hänt att råttor sprungit iväg med fällan när de fastnat.
Tipset var också att täta alla rörgenomföringar med stålull och även lite större mellanrum under panelen eller montera musband. Ev fallfrukt ska tas bort och vi ska inte mata några fåglar. Runt grunden skulle vi gräva ner nät och sedan fylla på med mer grus. Det sista får bli ett vårprojekt…
K
Kakelugnen566
Husägare
· Smålands ostkust
· 1 476 inlägg
Kakelugnen566
Husägare
- Smålands ostkust
- 1 476 inlägg
Mycket att tänka på och många tips 👍. Jag har haft höns i 15 år och aldrig förr haft råttor i hönshusetTobbe.A skrev:
Flera hus i vårat område har i omgångar haft problem med råttor. Jag kontaktade Anticimex nu i höstas. Han som var här hade gjort en egen analys efter att ha sett var de som hört av sig bor. Han var 99% säker på att det är ett hus i närheten som har hönsgård som är största problemet. Råttorna kan röra sig i en omkrets på 3 km för att söka skydd, mat, vatten och värme. Huset med hönsgården ligger typ i mitten. Nu har kommunen sagt åt dem att ta bort hönsgården då det blivit en sanitär olägenhet, så nu blir förhoppningsvis problemet mindre.
Det finns ngra grannar runt om som också har höns, jag ska fråga om dom också är invaderade
Jag kunde inte heller bry mig mindre men ville bara tala om hur det ligger till. Dessutom vet jag hur fort de förökar sig och hur långt de kan vandra så det är ingen dum idé alls att ta död på dem.Alfredo skrev:
Meh, de kommer från naturen.Müssli skrev:
Dessutom, jag har släppt dem på min egen mark, så jag skiter i vad naturvårdsverket har för åsikter. De kommer från min mark, de släpps på min mark, nettoeffekten är noll.
Du tror att du vet hur fort de förökat sig, för att Anticimex med flera gillar att sprida myten. Grejen är att det inte funkar i verkligheten. Ganska få i varje kull överlever, och en vild råtta lever bara 1-2 år.Müssli skrev:
Släpper man dem där de trivs så vandrar de inte alls.
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Jag har en hel del tips i en relaterad tråd, vi kämpade mot en råttinvasion förra sommaren från mitten av maj till september i och kring ett hönshus på lantstället.
Stor envishet och strategisk list krävdes för att vinna kampen. Diverse varianter av fällor testades inklusive Goodnature A24, gasning med CO2, olika beten, omfattande kameraövervakning med rörelseaktiverad inspelning.
Uppskattningsvis 75 - 100 "confirmed kills", samt ett okänt men storligen mycket stort antal ihjälgasade i deras underjordiska gångar.
Inga gifter användes som skulle kunna skada omgivande fauna, detta är vi stolta över och sätter stort värde i.
Se vårt "sommaräventyr" från detta inlägg och framåt: https://www.byggahus.se/forum/threads/allman-trad-om-rattor-inte-moss.511894/post-6235279
Stor envishet och strategisk list krävdes för att vinna kampen. Diverse varianter av fällor testades inklusive Goodnature A24, gasning med CO2, olika beten, omfattande kameraövervakning med rörelseaktiverad inspelning.
Uppskattningsvis 75 - 100 "confirmed kills", samt ett okänt men storligen mycket stort antal ihjälgasade i deras underjordiska gångar.
Inga gifter användes som skulle kunna skada omgivande fauna, detta är vi stolta över och sätter stort värde i.
Se vårt "sommaräventyr" från detta inlägg och framåt: https://www.byggahus.se/forum/threads/allman-trad-om-rattor-inte-moss.511894/post-6235279