41 929 läst ·
212 svar
42k läst
212 svar
HJÄLP!! Omöjliga råttor - hur fånga ??
K
Kakelugnen566
Husägare
· Smålands ostkust
· 1 476 inlägg
Kakelugnen566
Husägare
- Smålands ostkust
- 1 476 inlägg
Kan du dela receptet? Låter intressant, tack!A Asfaltmannen skrev:Jag har lösningen med gammalt husmorsknep.
Blanda bikarbonat och jordnötssmör och ställ ut på tallrik, kleta lite här och där med smörkniv också.
Bikarbonaten gör så det bildas gaser i magen och en råtta kan inte prutta så det säger bara puff och dom somnar in nere i sina hålor.
Tålamod står på tavlan här, en dag har som inte tömt tallriken och då har du vunnit!
K
Kakelugnen566
Husägare
· Smålands ostkust
· 1 476 inlägg
Kakelugnen566
Husägare
- Smålands ostkust
- 1 476 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det någon som har provat denna fällan, från Biltema? Väldigt lite info om hur den fungerar
Jag har fått in råtta i hönshuset som lämnar encentimeters lortar på golvet. Ännu inte blivit klok på var den/de kommer in
På ett ställe där den gnagt sig in tog jag och rullade ihop hönsnät och petade dit och det har fungerat där, faktiskt. Men då försöker den ju på ett annat ställe...
Är det bra att ha lyset på under natten?
alltid massor av råttor i storstäder 10ggr fler än du serK Kalbygge skrev:Jag fick plötsligt upp råttor (ej möss) på vinden efter 40 år.
Varför nu? Jo, därför att i Göteborg spränger man och gräver i stan. Råttorna tvingas ut ur stan till ytterkanterna.
Vi märkte att det var något fel när det luktade illa runt kontakter mm. Gick upp på vinden och där luktade det vidrigt. Såg högar med råttspillning.
Satte upp en kamera för att se hur de kommer dit. Såg flera gånger råttor i kameran, även ungar. Gick runt huset och stängde igen alla tänkbara möjligheter att komma in. Satte upp stålull under fasadplankorna. Fångade råttorna som var däruppe i burar och avlivade dem. Men lika förb*nnat kom det upp råttor på vinden. När vintern kom och det snöade ända fram till huset gick jag ofta runt för att titta efter råttspår. Jag såg aldrig några spår efter råttor någonstans. Nu gäller det att tänka efter, hur kan råttorna ta sig in på vinden utan att det syns spår i snön runt huset?
Fick en idé!
Gick upp på taket och tittade ner i avloppsventilationen. Jomenvisst, där fanns ett hål i röret ut till vinden i exakt rätt höjd där isoleringen precis tar slut på höjden.
Jag gick in och skar ett hål av kontaktstorlek där ventilationsröret går i väggen. Röret är 75mm tjockt. Jag köpte 100mm långa skruvar och skruvade rakt igenom ut på andra sidan av röret. 5st med jämna mellanrum. Sedan dess har vi inte haft råttor på vinden. Kameran har inte spelat in något sedan dess. Det var i höstas.
Men, fortfarande hör vi att det krafsar någonstans i ena ända av huset. Det som skiljer den ändan från andra ändan är att stuprören går där. Råttorna går i regnvattenrören och tar sig opp via stuprören på taket och där försöker bita sig in på vinden vilket de ännu inte lyckats med. Till våren skall jag öppna rensbrunnen och avdela den med ett nät av rostfritt stål. Har redan grävt ner sådant nät på flera ställen runt huset för att de inte skall kunna gräva sig in. Detta krig SKALL jag vinna, finns inget annat!
Jag såg tråden och hoppar in med mina råd, ber om ursäkt om det avhandlats tidigare.Vi har en liten hönsgård (jag står för elen i den själv) så råttorna kommer och går. Vi har lyckats få väck dem emellanåt men det kommer alltid nya. Det som funkar absolut bäst för oss är slagfällor med samma mat som finns tillgänglig, alltså hönsmat.
Det tar minst två veckor från det man placerat ut fällorna tills de vågar börja ta maten så kontinuitet är A och O.
Det bästa är att ta bort all annan mat men i vårat fall är det inte möjligt utan att även ta bort hönsen och det vill vi inte.
Gift fungerar inte så länge hönsfodret finns kvar, fodret är godare så giftet lämnas. Levandefällor har inte fungerat hos oss.
Så slagfällor och tålamod är mitt råd.
Det tar minst två veckor från det man placerat ut fällorna tills de vågar börja ta maten så kontinuitet är A och O.
Det bästa är att ta bort all annan mat men i vårat fall är det inte möjligt utan att även ta bort hönsen och det vill vi inte.
Gift fungerar inte så länge hönsfodret finns kvar, fodret är godare så giftet lämnas. Levandefällor har inte fungerat hos oss.
Så slagfällor och tålamod är mitt råd.
Stålullet är inte ensamt. Jag har skruvat i skruvar genom fasaden och vidare igenom stålullet. Det sitter kvar även om någon råtta försökt dra ut det.Kapsyl skrev:
Stålull funkar inte, det har jag testat. Tätade springorna vid vedspisen med det och det tuggade och rev de sig igenom. Men jag skall testa en variant. Göra en kraftig alun-lösning och dränka stålullen i det och sen torka den i ugnen innan jag trycker in den i springorna. Får väl se hur det går, kostar väldigt lite att pröva i varje fall.
Verkar varit ett rejält råttår 2024/2025. Bor i radhus och har äldre grannar som matar fåglarna och ha en kompost typ 10 meter från huset.
Varit fullt med råttor, har väl ”tagit” en 34-40 stycken, innan jag inte orkade lägre och ringde Anticimex, de hade med två andra hus i längan, gift i typ 4 månader innan det började klinga av, givetvis ackompanjerat med mina fällor. Slagfällor och burar.
Nu har jag inte inte sett någonting utomhus eller under altanen. Vi har som tur är inte haft någonting inomhus (peppar peppar).
Biltemas slagfällor är ok, men för de stora asen funkar de inte. Burarna är bättre då, men de stora kan bända upp ”dörren”.
Slagfärllorna jag köpt är rediga grejer från USA, stora och sjukt starka. Köpte via Amazon! De tar allt! Jordnötssmör och snickers är det bästa betet jag haft. De mindre man köper här håller knappt fast dem, än mindre löser problemet.
Givetvis har inget djur skadats eller dött. Kört dem till skogen och låtit dem leva lyckliga alla sina dagar…
Varit fullt med råttor, har väl ”tagit” en 34-40 stycken, innan jag inte orkade lägre och ringde Anticimex, de hade med två andra hus i längan, gift i typ 4 månader innan det började klinga av, givetvis ackompanjerat med mina fällor. Slagfällor och burar.
Nu har jag inte inte sett någonting utomhus eller under altanen. Vi har som tur är inte haft någonting inomhus (peppar peppar).
Biltemas slagfällor är ok, men för de stora asen funkar de inte. Burarna är bättre då, men de stora kan bända upp ”dörren”.
Slagfärllorna jag köpt är rediga grejer från USA, stora och sjukt starka. Köpte via Amazon! De tar allt! Jordnötssmör och snickers är det bästa betet jag haft. De mindre man köper här håller knappt fast dem, än mindre löser problemet.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Givetvis har inget djur skadats eller dött. Kört dem till skogen och låtit dem leva lyckliga alla sina dagar…
Produkter som diskuteras: "kompost"
Kompost 200 liter mörkgrå Biolan
Effektiv året-runt-kompostering
6 205 kr inkl moms
Läs mer
Råttor kan vara ganska snabba så det är nog svårt. Jag har dödat en mus som sprang omkring i köket en gång, på golv och bänkar. Det tog lång tid men jag var till slut listigare, och snabbare, än musen.samovar skrev:
Redigerat:
Katter är som kärnvapen. De är avskräckande utan att de behöver användas. Vi har ingen egen katt, men det finns många i grannskapet och de är välkomna att besöka oss. Vi har bara sett en enda råtta på 15 år.samovar skrev:
Möss däremot lyckas smyga sig in i väggar och tak ibland, men de är ganska lätt åtgärdade med slagfällor och råttgift.
Inga möss har lyckats ta sig in i boningsdelen av huset, dock.
Produkter som diskuteras: "avskräckande"
Avskräckare Mus&Råtta MR50 Battery
Batteridriven musavskräckare
549 kr inkl moms
Läs mer
Mitt bästa tips är att sätta upp kamera med rörelsedetektor, finns med väldigt bra bild även i mörker för några hundralappar. Då kan man ofta se var de rör sig och förhoppningsvis var de kommer in (och även när problemet är borta)K Kakelugnen566 skrev:[bild]
Är det någon som har provat denna fällan, från Biltema? Väldigt lite info om hur den fungerar
Jag har fått in råtta i hönshuset som lämnar encentimeters lortar på golvet. Ännu inte blivit klok på var den/de kommer in
På ett ställe där den gnagt sig in tog jag och rullade ihop hönsnät och petade dit och det har fungerat där, faktiskt. Men då försöker den ju på ett annat ställe...
Är det bra att ha lyset på under natten?
Vi har den fällan och den fångade bara möss hos oss. En råtta har vi tagit med slagfällan från amazon som någon visade i bild här längre ner men det var en ganska ung råtta. De erfarna har varit för smarta för att gå i närheten av fällor trots handskar vid hantering,
Oladdad flera veckor osv. Elfällan från jula var nog det dyraste men också sämsta inköpet vi gjort.
Ska även finnas en kolpatronfälla som ska vara väldigt effektiv, den har vi inte testat än.