samovar samovar skrev:
Jag vet inte hur eller om jag skulle kunna döda en levande råtta dock.
Kör bort den till någon lämplig skog några mil bort då? Sen kommer någon snart att säga att man inte får det och så kanske det är. Vore jag råtta hade jag i alla fall föredragit omplacering framför alternativet...

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
samovar samovar skrev:
Nytt år, nya problem.
La en liten skumboll vid ingången där spåren slutade för att se om det var en råtta och en kamera.
samovar samovar skrev:
Tyvärr har det visat sig vara råtta(or)…
I sommarstugan är bilen effektivast, backa intill, stick in lämpligt rör mot murstocken. Får gå på tomgång ca en timma. Sen kan man ju inte gå in i stugan. Får man vänta till nästa vecka. En procedur jag gör varje höst när det börjar vara minusgrader ute. Det började en höst för några år sen när jag tog 14 st. rådisor på en vecka. Sen jag började använda bilen varje höst , inga större problem. -Katten tog ju bara med sig mössen till stugan.

Det är viktigt att avliva ohyran!
Av två råttor kan det under ideala förhållanden bli mellan
800 och 1 000 nya råttor på ett år, men med potential att bli ännu fler (uppåt 1 250 or 15 000) då en hona kan få 3-6 kullar per år med 6-12 ungar, och ungarna blir könsmogna mycket snabbt, ibland inom tre månader.

Grabben hade massor av möss och råttor i huset. Han skaffade Rapello och det blev helt lugnt. Direkt! Endas lukten av dom fans kvar.
Så den som tror att det där var den sista, bör tänka om.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
H HOH skrev:
I sommarstugan är bilen effektivast, backa intill, stick in lämpligt rör mot murstocken. Får gå på tomgång ca en timma. Sen kan man ju inte gå in i stugan. Får man vänta till nästa vecka. En procedur jag gör varje höst när det börjar vara minusgrader ute. Det började en höst för några år sen när jag tog 14 st. rådisor på en vecka. Sen jag började använda bilen varje höst , inga större problem. -Katten tog ju bara med sig mössen till stugan.
Hmm, hur gammal bil har du ?😀
En modern bil med katalysator är det visst svårt att ens ta livet av sig med att sätta en slang på avgasröret och sticka in i kupen.

• Gilla
samovar och 1 till
  • Laddar…
År 2014 med dieselmotor och plaströr i vinkel. Nema problema

• Rött trähus med svart tak och skorsten, vit plaströr och blå presenning i trädgård, solig dag, grönska i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H HOH skrev:
År 2014 med dieselmotor och plaströr i vinkel. Nema problema
Men hur vet du att det faktiskt fungerade? Hittade du döda råttor/möss? Att beståndet verkar litet ett år kan ju bero på naturliga "årsvariationer".

Hur som helst, välkommen till forumet!

Purre
Kapsyl Kapsyl skrev:
Stålull funkar inte, det har jag testat. Tätade springorna vid vedspisen med det och det tuggade och rev de sig igenom. Men jag skall testa en variant. Göra en kraftig alun-lösning och dränka stålullen i det och sen torka den i ugnen innan jag trycker in den i springorna. Får väl se hur det går, kostar väldigt lite att pröva i varje fall.
Stålspånor från en svarv ska fungera bättre. Dom är grövre och vassare. Detta enligt hörsägen, har inget bra vetenskapligt på det.

TRJBerg
Kapsyl Kapsyl skrev:
Stålull funkar inte, det har jag testat. Tätade springorna vid vedspisen med det och det tuggade och rev de sig igenom. Men jag skall testa en variant. Göra en kraftig alun-lösning och dränka stålullen i det och sen torka den i ugnen innan jag trycker in den i springorna. Får väl se hur det går, kostar väldigt lite att pröva i varje fall.
Testa med Plastic padding (hårda sorten).

C
A Arnta skrev:
Det är viktigt att avliva ohyran!
A Arnta skrev:
Grabben hade massor av möss och råttor i huset. Han skaffade Rapello och det blev helt lugnt. Direkt! Endas lukten av dom fans kvar.
Tar Rapello verkligen död på råttorna?

C cpalm skrev:
Tar Rapello verkligen död på råttorna?
Det kan jag inte föreställa mig. Tanken är väl att de ska ogilla ljudet och hålla sig därifrån?

Alfredo Alfredo skrev:
Men hur vet du att det faktiskt fungerade? Hittade du döda råttor/möss? Att beståndet verkar litet ett år kan ju bero på naturliga "årsvariationer".

Hur som helst, välkommen till forumet!
Säker är man aldrig. Man skjuter bara problemet framför sig hela tiden men när det inte sitter någon rådis i fällorna eller att råttskiten på köksgolvet saknas. Då är det lugnt för stunden.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Mats-S
Det går aldrig att vinna kriget mot råttorna!
Skadebegränsning är det enda som gäller, total seger kan man glömma. Tror inte ens att Trumpen kan vinna det kriget, han får hålla sig till Grönland tills vidare 😉

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
samovar
Kapsyl Kapsyl skrev:
Hmm, hur gammal bil har du ?😀
En modern bil med katalysator är det visst svårt att ens ta livet av sig med att sätta en slang på avgasröret och sticka in i kupen.
Vi har elbil, hade nog tagit en stund 😂

• Haha
Immobil och 2 till
  • Laddar…
samovar samovar skrev:
Jag ville egentligen inte ha några husdjur alls så hund är ganska långt bort i planeringen.
Har däremot övervägt att lägga upp en fågelholk för ugglor eller annan rovfågel, sett både ugglor och ormvråk i området, tänker att de kanske hade kunnat hålla nere populationen.

Men från vad jag sett i kameran verkar ingen råtta bosatt sig hos oss så katten kanske ändå funkar.
tror det faktiskt finns att hyra in idag i sverige

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.