41 912 läst ·
212 svar
42k läst
212 svar
HJÄLP!! Omöjliga råttor - hur fånga ??
K
Kakelugnen566
Husägare
· Smålands ostkust
· 1 474 inlägg
Kakelugnen566
Husägare
- Smålands ostkust
- 1 474 inlägg
Nämen så tråkigt, usch!samovar skrev:
Hos mig är det lugnt, ta i trä,
den förmodade ingången är igenskruvad med tjock bräda så ingen aktivitet sist veckan 🤞
Det låter som en skröna. Råttor som äter nästan vad som helst måste naturligtvis kunna göra sig av med övertryck.A Asfaltmannen skrev:Jag har lösningen med gammalt husmorsknep.
Blanda bikarbonat och jordnötssmör och ställ ut på tallrik, kleta lite här och där med smörkniv också.
Bikarbonaten gör så det bildas gaser i magen och en råtta kan inte prutta så det säger bara puff och dom somnar in nere i sina hålor.
Tålamod står på tavlan här, en dag har som inte tömt tallriken och då har du vunnit!
Jag kastar mig in här eftersom jag haft påhälsning men tydligen lyckats täta dem ute från min torpargrund. Just nu. Möss går lätt i fällor. Med burfälla och favoriten SuperCat har jag avlivat mängder tidigare. Någon råtta har jag aldrig fått i slagfälla. Som andra påpekat tycker jag att det närmast är en plikt att decimera dessa skadedjur. Larma bekämpningsföretag, grannar, kommunen och VA-avdelningen där du bor. Minska allt som kan locka dem, dvs fågelmatning. Håll alldeles rent runt husgrunden. Altaner är nog största problemet.
Den metod mot råttor som jag gillar och har "sett på film" är den som jag tänker pröva inom kort: Ganska stora fällor som burar där man formligen kan gödsla med mat, i ena hörnet sätter man en lucka som de får trycka upp med ryggen vilket de tydligen inte har något emot, vana att gräva och krypa som de är. Trots sin klurighet klarar de inte engångsdörren. Kraftigt nät i golv och tak. Fällan må tömmas ofta mha luftvapen. Tack vare burens storlek, kanske 1x1 m, råkar de inte i panik och börjar bita eller larma. Han som gjorde en sådan anordning hade fångat åtminstone tre råttor på en gång en natt. Ogillar man avlivandet får du ändå se det som ett bidrag till kråkorna. De måste helt enkelt bort från våra hus pga skaderisken. Så skrämsel med kattlukt och Repello duger inte helt och hållet - de går ju över till grannen då.
Jo, fåglar matas med fett, talg, ister i grenklykor. Aldrig med fröer i mängd. Städa under matplatserna.
Den metod mot råttor som jag gillar och har "sett på film" är den som jag tänker pröva inom kort: Ganska stora fällor som burar där man formligen kan gödsla med mat, i ena hörnet sätter man en lucka som de får trycka upp med ryggen vilket de tydligen inte har något emot, vana att gräva och krypa som de är. Trots sin klurighet klarar de inte engångsdörren. Kraftigt nät i golv och tak. Fällan må tömmas ofta mha luftvapen. Tack vare burens storlek, kanske 1x1 m, råkar de inte i panik och börjar bita eller larma. Han som gjorde en sådan anordning hade fångat åtminstone tre råttor på en gång en natt. Ogillar man avlivandet får du ändå se det som ett bidrag till kråkorna. De måste helt enkelt bort från våra hus pga skaderisken. Så skrämsel med kattlukt och Repello duger inte helt och hållet - de går ju över till grannen då.
Jo, fåglar matas med fett, talg, ister i grenklykor. Aldrig med fröer i mängd. Städa under matplatserna.
Tack för tips, vi har faktiskt fångat enstaka ungråttor med slagfälla men de stora har varit med för länge för det.H hovapettson skrev:Jag kastar mig in här eftersom jag haft påhälsning men tydligen lyckats täta dem ute från min torpargrund. Just nu. Möss går lätt i fällor. Med burfälla och favoriten SuperCat har jag avlivat mängder tidigare. Någon råtta har jag aldrig fått i slagfälla. Som andra påpekat tycker jag att det närmast är en plikt att decimera dessa skadedjur. Larma bekämpningsföretag, grannar, kommunen och VA-avdelningen där du bor. Minska allt som kan locka dem, dvs fågelmatning. Håll alldeles rent runt husgrunden. Altaner är nog största problemet.
Vi lånade en stor bur förra året från en som hade problem runt sin hundgård men lyckades aldrig fånga något i den.
Jag har väldigt svårt att se mig genomföra själva avlivandet, särskilt i en större bur. Nu verkar den stora ändå våga sig fram till de oladdade fällorna och äta från så jag tänker om man har tålamod och fortsätter sätta ut bete i dem i några veckor kanske man har tur till slut.
Vi har åtminstone hittat var de kommer in men man vill ju stänga ute dem och inte inne så får se hur vi gör.
Något som var väldigt effektivt för oss förra året var att sätta larm på kamerorna och ha belysning på, de gjorde att de blev väldigt störda och rädda och till slut flyttade.
Jag har haft 2 konstaterade råttbesök på jobbet. Båda gångerna har jag sett dem smyga förbi i ögonvrån.
I brist på annat riggade jag upp en hink med en vippbräda på och gjorde en ramp upp till hinkens kant och agnade med en bit marsipan från en princesstårta.
Jag konstaterade rätt snabbt att så länge lyset var tänt så höll råttan sig undan. Men så snart jag mörklagt rummet och riktat in kameran så kom den lilla ligisten fram och inom en halvtimme var den fast i hinken.
För några dagar sedan upptäckte jag ett nytt gnagarbesök och jag fick rigga en ny hink. Denna gång var jag tvungen att åka hem så hinken blev lämnad över natten.
Morgonen efter var vippbrädan på hinkens botten men odågan själv hade lyckats hoppa ur hinken.
Jag riggade om fällan men denna gång med lote vatten i hinken släckte lyset och började övervaka rummet.
Inom en kvart hade jag fångat och avlivat det lilla odjuret.
I brist på annat riggade jag upp en hink med en vippbräda på och gjorde en ramp upp till hinkens kant och agnade med en bit marsipan från en princesstårta.
Jag konstaterade rätt snabbt att så länge lyset var tänt så höll råttan sig undan. Men så snart jag mörklagt rummet och riktat in kameran så kom den lilla ligisten fram och inom en halvtimme var den fast i hinken.
För några dagar sedan upptäckte jag ett nytt gnagarbesök och jag fick rigga en ny hink. Denna gång var jag tvungen att åka hem så hinken blev lämnad över natten.
Morgonen efter var vippbrädan på hinkens botten men odågan själv hade lyckats hoppa ur hinken.
Jag riggade om fällan men denna gång med lote vatten i hinken släckte lyset och började övervaka rummet.
Inom en kvart hade jag fångat och avlivat det lilla odjuret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är ju en liten mus! (Ingen råtta.)S Stubai skrev:Jag har haft 2 konstaterade råttbesök på jobbet. Båda gångerna har jag sett dem smyga förbi i ögonvrån.
Inom en kvart hade jag fångat och avlivat det lilla odjuret.[bild]
K
Kakelugnen566
Husägare
· Smålands ostkust
· 1 474 inlägg
Kakelugnen566
Husägare
- Smålands ostkust
- 1 474 inlägg
K Kakelugnen566 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ha, det skulle jag inte ha sagt!!! Detta mötte mig när jag kom hem igår kväll!! 😡 Råttan har bitit stora hål på baksidan av båda spånbalarna och spritt ut spånet. Gjorde inget där igår men tände lyset när jag gick
Jag släckte lyset i söndags efter brädans tillkomst, men skulle kanske ändå haft lyset på 🤷♀️
Nya insatser krävs!
har ni provat levandefällor?K Kakelugnen566 skrev:[bild]
Ha, det skulle jag inte ha sagt!!! Detta mötte mig när jag kom hem igår kväll!! 😡 Råttan har bitit stora hål på baksidan av båda spånbalarna och spritt ut spånet. Gjorde inget där igår men tände lyset när jag gick
Jag släckte lyset i söndags efter brädans tillkomst, men skulle kanske ändå haft lyset på 🤷♀️
Nya insatser krävs!
Jag saknar en fjärrstyrd slagfälla som man manuellt kan trigga och titta i kameran när det är läge.
K
Kakelugnen566
Husägare
· Smålands ostkust
· 1 474 inlägg
Kakelugnen566
Husägare
- Smålands ostkust
- 1 474 inlägg
Nej, det har vi inte gjortsamovar skrev:
Min snickare hade märkt en möjlig annan ingång upptill som han ska täppa till
Hönshuset är inte så stort, runt 10-15 m² och nu är det tätt nertill i allafall Uppföljning kommer