41 924 läst ·
212 svar
42k läst
212 svar
HJÄLP!! Omöjliga råttor - hur fånga ??
Ingen utav er skrev rätt, https://repello.com/ är rätt adress.
Också en myt. Jag hade tamråttor, och på hösten fick jag ibland in möss. Mössen drog sig inte för att sno råttmat som var lagrad alldeles utanför råttburen...samovar skrev:
Som jag uppfattat det så har man sällan både möss och råttor, mössen skräms iväg av råttorna. Men vi hade möss året innan råttorna flyttade in och de kunde man ta med vilken fälla som helst. De gick raka vägen i en fälla även om en kompis låg avlivad i en fälla intill. Katten har även fångat 10 tal möss som den stolt lämnar på köksgolvet.
Säker på att det var möss du hade, förresten? De är rätt smarta, man behöver tvätta fällorna noga, byta bete osv. Sorkar, däremot, är stendumma. Jag har flera gånger behövt kliva av åkgräsklipparen och lyfta dem ur vägen för att de inte fattar att de ska flytta sig. Sorkar går i samma fällor gång på gång.
Möss är definitivt stendumma. Jag har fångat ett tusental av husmus och större och mindre skogsmus och har använt exakt samma bete i otvättade fällor. Inga problem alls att ta en hel familj i samma fälla stående på exakt samma plats med samma bete på några dagar. En kollega tittade på när en mus försökte ta sig förbi sin döda kamrat in i samma fälla. Stendumma. Som tur är. Råttor är i en helt annan klass.T Troberg skrev:
En gammal bonde jag kände höll på 90-talet ett halvt dussin tam-mushonor i en stor bur i lokalen där han förvarade djurfoder och hade gott om slagfällor utplacerade. Han påstod att sen han skaffat tammössen så tog han nästan dubbelt så många som före och 90% var hanar.
Fan tro't 😀
Fan tro't 😀
Tog han möss eller råttor ?Kapsyl skrev:
Det kanske går bättre med en Tassla än med en Tessla? 😉