P
A Arnta skrev:
Läs på deras hemsida, rapello.com
Domänen rappello.com är till salu.
Skrev du rätt interneradress?

Purre
  • Gilla
Arnta och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Med den logiken borde det vara omöjligt att drabbas av råttproblem om man inte har varit drabbad tidigare...
De kan spridas på ren befolkningexpansion, men det är en långsam process.

Plus, om folk förstör där de trivs, så flyttar de sig.

samovar samovar skrev:
Som jag uppfattat det så har man sällan både möss och råttor, mössen skräms iväg av råttorna. Men vi hade möss året innan råttorna flyttade in och de kunde man ta med vilken fälla som helst. De gick raka vägen i en fälla även om en kompis låg avlivad i en fälla intill. Katten har även fångat 10 tal möss som den stolt lämnar på köksgolvet.
Också en myt. Jag hade tamråttor, och på hösten fick jag ibland in möss. Mössen drog sig inte för att sno råttmat som var lagrad alldeles utanför råttburen...

Säker på att det var möss du hade, förresten? De är rätt smarta, man behöver tvätta fällorna noga, byta bete osv. Sorkar, däremot, är stendumma. Jag har flera gånger behövt kliva av åkgräsklipparen och lyfta dem ur vägen för att de inte fattar att de ska flytta sig. Sorkar går i samma fällor gång på gång.

P
Purre Purre skrev:
Ingen utav er skrev rätt, [länk] är rätt adress.
Tack! Hur reagerar husdjur på råttskrämman?

T Troberg skrev:
Säker på att det var möss du hade, förresten? De är rätt smarta, man behöver tvätta fällorna noga, byta bete osv.
Möss är definitivt stendumma. Jag har fångat ett tusental av husmus och större och mindre skogsmus och har använt exakt samma bete i otvättade fällor. Inga problem alls att ta en hel familj i samma fälla stående på exakt samma plats med samma bete på några dagar. En kollega tittade på när en mus försökte ta sig förbi sin döda kamrat in i samma fälla. Stendumma. Som tur är. Råttor är i en helt annan klass.

• Gilla
samovar och 1 till
  • Laddar…
En gammal bonde jag kände höll på 90-talet ett halvt dussin tam-mushonor i en stor bur i lokalen där han förvarade djurfoder och hade gott om slagfällor utplacerade. Han påstod att sen han skaffat tammössen så tog han nästan dubbelt så många som före och 90% var hanar.
Fan tro't 😀

samovar
Kapsyl Kapsyl skrev:
En gammal bonde jag kände höll på 90-talet ett halvt dussin tam-mushonor i en stor bur i lokalen där han förvarade djurfoder och hade gott om slagfällor utplacerade. Han påstod att sen han skaffat tammössen så tog han nästan dubbelt så många som före och 90% var hanar.
Fan tro't 😀
Tog han möss eller råttor ?

? Möss förstås. Vet inte varför han inte höll råtthonor också, kanske han inte hade några råttproblem. Nu är det försent att fråga, han gick bort för en 7-8 år sedan.

samovar
Kapsyl Kapsyl skrev:
? Möss förstås. Vet inte varför han inte höll råtthonor också, kanske han inte hade några råttproblem. Nu är det försent att fråga, han gick bort för en 7-8 år sedan.
Funkar det omvända ? Känns mer strategiskt att fånga vilda honor och ha tama hanar 😆

H HOH skrev:
I sommarstugan är bilen effektivast, backa intill, stick in lämpligt rör mot murstocken. Får gå på tomgång ca en timma.
Undrar om det funkar med en Tesla? 🤔

• Haha
Immobil
  • Laddar…
samovar
Uppdaterar då de kommit tillbaka. Det är en hel familj. Nu försöker vi mata med oladdade fällor tills de vågar äta mer avslappnat av betet, den stora är väldigt försiktig.

gift?

samovar
M maria01 skrev:
gift?
Det hade vi sist, men nu är jag mer tveksam då vi har katt som även äter möss och råttor. Även om Anticimex sa att andrahandsdosen inte är skadlig för katter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.