Kapsyl Kapsyl skrev:
Ja, Mjölner är bra. Eller är det de små för möss som heter Mjölner och råttvarianten heter nåt annat?
Dom heter Mjölner även för råttor, kollade nu. Finns på Clas!

Purre
samovar
Jag tror inte det är något fel på fällorna vi har, de som överlevt något år är bara försiktiga. Råttor är väldigt smarta. Och det där om att de endast rör sig längs väggar stämde inte för denna råtta. Ser inte om den bär på mat eller en unge. (Detta är från förra året)

samovar samovar skrev:
Nytt år, nya problem.
La en liten skumboll vid ingången där spåren slutade för att se om det var en råtta och en kamera.
Har du provat Repello? Jag köpte två stycken och har på olika ställen i källaren……Lugnt avs möss/ råttor än så länge vad jag märkt…..

samovar samovar skrev:
Jag tror inte det är något fel på fällorna vi har, de som överlevt något år är bara försiktiga. Råttor är väldigt smarta. Och det där om att de endast rör sig längs väggar stämde inte för denna råtta. Ser inte om den bär på mat eller en unge. (Detta är från förra året)
samovar samovar skrev:
Nytt år, nya problem.
La en liten skumboll vid ingången där spåren slutade för att se om det var en råtta och en kamera.
Köp rejäla slagfällor använd japp eller liknande viktigt är att använda handskar för att den inte ska känna av din lukt. Dom har ett väldigt bra luktsinne. Tålamod är också bra Mus bredvid en gul linjal på en arbetsbänk i ett verkstadsområde, omgiven av verktyg och material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
jag har fångat ca 10 stycken sedan i sommras. Nu tror jag att det bara finns en kvar

• Gilla
Nergårds-Anna och 1 till
  • Laddar…
Jag fick plötsligt upp råttor (ej möss) på vinden efter 40 år.
Varför nu? Jo, därför att i Göteborg spränger man och gräver i stan. Råttorna tvingas ut ur stan till ytterkanterna.
Vi märkte att det var något fel när det luktade illa runt kontakter mm. Gick upp på vinden och där luktade det vidrigt. Såg högar med råttspillning.
Satte upp en kamera för att se hur de kommer dit. Såg flera gånger råttor i kameran, även ungar. Gick runt huset och stängde igen alla tänkbara möjligheter att komma in. Satte upp stålull under fasadplankorna. Fångade råttorna som var däruppe i burar och avlivade dem. Men lika förb*nnat kom det upp råttor på vinden. När vintern kom och det snöade ända fram till huset gick jag ofta runt för att titta efter råttspår. Jag såg aldrig några spår efter råttor någonstans. Nu gäller det att tänka efter, hur kan råttorna ta sig in på vinden utan att det syns spår i snön runt huset?

Fick en idé!
Gick upp på taket och tittade ner i avloppsventilationen. Jomenvisst, där fanns ett hål i röret ut till vinden i exakt rätt höjd där isoleringen precis tar slut på höjden.
Jag gick in och skar ett hål av kontaktstorlek där ventilationsröret går i väggen. Röret är 75mm tjockt. Jag köpte 100mm långa skruvar och skruvade rakt igenom ut på andra sidan av röret. 5st med jämna mellanrum. Sedan dess har vi inte haft råttor på vinden. Kameran har inte spelat in något sedan dess. Det var i höstas.
Men, fortfarande hör vi att det krafsar någonstans i ena ända av huset. Det som skiljer den ändan från andra ändan är att stuprören går där. Råttorna går i regnvattenrören och tar sig opp via stuprören på taket och där försöker bita sig in på vinden vilket de ännu inte lyckats med. Till våren skall jag öppna rensbrunnen och avdela den med ett nät av rostfritt stål. Har redan grävt ner sådant nät på flera ställen runt huset för att de inte skall kunna gräva sig in. Detta krig SKALL jag vinna, finns inget annat!

• Gilla
  • Wow
Ulf Peter och 21 till
  • Laddar…
En iakttagelse:
Jag fångade råttorna efterhand med burar som slår igen när en råtta gått in. Använde även en elektrisk låda som dödar dem med 5.000 Volt.
Man måste ta i dessa redskap med plasthandskar. Ställ dem gärna ute i två veckor först. Efter att en råtta fastnat måste man tvätta redskapen noggrant för råttor avger någon doft när de blir rädda för att varna andra råttor.
Efter att jag ställt upp dem på vinden fastnade första råttan i en av dem efter 3 veckor. I kameran kunde jag se att de gick fram flera gånger per dag och nosade på burarna. De kunde hålla sig från att gå in i burarna till den läckra maten som väntade. Men efter 3 veckor gick en av råttorna in och porten slog igen. Strax efter gick två ungar, en och en in i den elektriska buren och dog. Inom två veckor hade alla gått samma väg och vinden var äntligen tömd på råttor.
Till sommaren vidtar det dryga jobbet att bli av med alla avföring och den lukt som finns där.

• Gilla
mortirolo och 3 till
  • Laddar…
samovar samovar skrev:
Vi har katt..:
hund funkar bättre border terrier eller jack russell så har du inga råttor kvar

• Gilla
Erik_91
  • Laddar…
samovar samovar skrev:
Vi har katt..:
Skaffa fler! Man kan aldrig ha för många katter.

samovar samovar skrev:
Vi har katt..:
Sluta mata den. 😎 Och nej, jag är inte helt allvarlig...

• Gilla
  • Haha
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
samovar
M maria01 skrev:
hund funkar bättre border terrier eller jack russell så har du inga råttor kvar
Jag ville egentligen inte ha några husdjur alls så hund är ganska långt bort i planeringen.
Har däremot övervägt att lägga upp en fågelholk för ugglor eller annan rovfågel, sett både ugglor och ormvråk i området, tänker att de kanske hade kunnat hålla nere populationen.

Men från vad jag sett i kameran verkar ingen råtta bosatt sig hos oss så katten kanske ändå funkar.

• Gilla
TickyNucker
  • Laddar…
samovar
Alfredo Alfredo skrev:
Sluta mata den. 😎 Och nej, jag är inte helt allvarlig...
Med tanke på att jag började fästa mig vid råttan av att titta på den i kameran i flera veckor tror jag det är några steg bort. Råttan är 1/3 så stor som katten dessutom rädd att den skulle skada den om den ens skulle försöka fånga den. Men jag hoppades mest att en katt skulle göra att råttor håller sig borta.

samovar
K Kalbygge skrev:
En iakttagelse:
Jag fångade råttorna efterhand med burar som slår igen när en råtta gått in. Använde även en elektrisk låda som dödar dem med 5.000 Volt.
Man måste ta i dessa redskap med plasthandskar. Ställ dem gärna ute i två veckor först. Efter att en råtta fastnat måste man tvätta redskapen noggrant för råttor avger någon doft när de blir rädda för att varna andra råttor.
Efter att jag ställt upp dem på vinden fastnade första råttan i en av dem efter 3 veckor. I kameran kunde jag se att de gick fram flera gånger per dag och nosade på burarna. De kunde hålla sig från att gå in i burarna till den läckra maten som väntade. Men efter 3 veckor gick en av råttorna in och porten slog igen. Strax efter gick två ungar, en och en in i den elektriska buren och dog. Inom två veckor hade alla gått samma väg och vinden var äntligen tömd på råttor.
Till sommaren vidtar det dryga jobbet att bli av med alla avföring och den lukt som finns där.
Har också läst att det är lättare att fånga i levandefällor. Vi hade en uppsatt ett tag men den gick aldrig in buren. Jag vet inte hur eller om jag skulle kunna döda en levande råtta dock.

Redigerat:
Lägg in buren med råttan i en plastpåse. Stäng igen. Gör ett litet hål i påsen. Stick in pipen från en stargas-sprayburk och spruta in gasen. Vänta några minuter tills den somnat. Sedan är det enklare att avliva den på valbart sätt. Det lättaste är att trycka ner den i en spann med vatten några minuter fast det är tydligen inte tillåtet. Jag hugger huvudet av dem med yxa.

K Kalbygge skrev:
. Satte upp stålull under fasadplankorna. Fångade råttorna som var däruppe i burar och avlivade dem. Men lika förb*nnat kom det upp råttor på vinden.
Stålull funkar inte, det har jag testat. Tätade springorna vid vedspisen med det och det tuggade och rev de sig igenom. Men jag skall testa en variant. Göra en kraftig alun-lösning och dränka stålullen i det och sen torka den i ugnen innan jag trycker in den i springorna. Får väl se hur det går, kostar väldigt lite att pröva i varje fall.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.