samovar samovar skrev:
Vad säger expertpanelen? Är det råttspår?
småfåglar

samovar
returen returen skrev:
småfåglar
Tyvärr har det visat sig vara råtta(or)…

samovar
Nytt år, nya problem.
La en liten skumboll vid ingången där spåren slutade för att se om det var en råtta och en kamera.

• Wow
  • Gilla
Ulf Peter och 5 till
  • Laddar…
Det räknade den ut den lille rackaren!

• Gilla
MelkerK
  • Laddar…
Du behöver skaffa en katt.

• Gilla
boaps och 2 till
  • Laddar…
samovar
H HammerGuuurl skrev:
Du behöver skaffa en katt.
Vi har katt..:

• Gilla
  • Haha
Henri och 3 till
  • Laddar…
samovar
P Pelle- skrev:
Det räknade den ut den lille rackaren!
Ja, de är sjuka smarta de rackarna. Följde många säsonger av rått-tv förra året men de var för smarta för slagfällor. Nu har den inte kommit tillbaka (genom den ingången) sedan den gick ut i morse och jag har placerat ut fällor precis framför hålet på insidan.

samovar samovar skrev:
Vi har katt..:
Du behöver en mer aktiv katt. 😅

• Gilla
Guzzi och 3 till
  • Laddar…
samovar
F Festlund skrev:
Du behöver en mer aktiv katt. 😅
Det är nog inget fel på kattens intresse däremot mattes vilja att lämna den i garaget över natten med risk att bli skadad. Den har varit och nosat runt där men jag vågade inte lämna den över natten.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
samovar samovar skrev:
Det är nog inget fel på kattens intresse däremot mattes vilja att lämna den i garaget över natten med risk att bli skadad. Den har varit och nosat runt där men jag vågade inte lämna den över natten.
🤔
Har du funderat på att ha råttor som husdjur?

• Haha
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
samovar
H HammerGuuurl skrev:
🤔
Har du funderat på att ha råttor som husdjur?
Det funderade jag på många gånger när jag följde förra årets råttinvasion i kameran. Men sedan såg jag allt de hade gnatat sönder och tänkte om. Katten införskaffades för att hålla råttor borta.
Har inte sett till råttan som fångades på kameran på ett dygn nu så kanske att kattlukt skrämde iväg den.

Råttfälla från Biltema, armerad med en bit ost eller bröd. Tog nog 30-40 stycken, en om natten nästan, första året efter vi köpt hus.

• Gilla
Ellso och 4 till
  • Laddar…
samovar samovar skrev:
Nytt år, nya problem.
La en liten skumboll vid ingången där spåren slutade för att se om det var en råtta och en kamera.
Man får utrusta sig med tålamod, eftersom råttor är smartare än möss. Rejäla fällor (jag köpte såna där blågula slagfällor) och beta med snickers eller jordnötssmör. Sen kan det ta en vecka innan de skickar fram den mest juniora i flocken.

Vi hade en råttfamilj i grannens trädgård, det tog 3 veckor innan jag och en annan granne lyckats klippa alla 5. Vi hade väl kanske 4-5 fällor var.

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
K Kaninjan skrev:
Man får utrusta sig med tålamod, eftersom råttor är smartare än möss. Rejäla fällor (jag köpte såna där blågula slagfällor) och beta med snickers eller jordnötssmör. Sen kan det ta en vecka innan de skickar fram den mest juniora i flocken.

Vi hade en råttfamilj i grannens trädgård, det tog 3 veckor innan jag och en annan granne lyckats klippa alla 5. Vi hade väl kanske 4-5 fällor var.
Ja, Mjölner är bra. Eller är det de små för möss som heter Mjölner och råttvarianten heter nåt annat?

samovar
B bondesamuel skrev:
Råttfälla från Biltema, armerad med en bit ost eller bröd. Tog nog 30-40 stycken, en om natten nästan, första året efter vi köpt hus.
Vi har lagt ut slagfällor. Men vi har inte sett till råttan sedan katten var och undersökte garaget. Nu ligger en slagfälla precis innanför ingången till garaget. Den gick ut 05:27 igår, ja la ut fällan vid 6 och den har inte fångats på kamera sedan dess.

Den från förra året gick inte ens nära fällor. Vi lämnade oladdade slagfällor i flera veckor för att den skulle vänja sig vid den. Men man ser här hur den inte ens vågade äta av giftet Anticimex la ut.

Det som funkade till slut var att spärra alla utgångar vi hade hittat och kamera med larm samt lampan tänd i flera dagar. Till slut vågade den inte gå i öppna ytor utan gömde sig i ett hörn och åt av giftet. (Ja tyvärr väldigt brutal död antar jag men hittade aldrig kroppen och det luktade aldrig)

• Gilla
Nergårds-Anna
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.