41 929 läst ·
212 svar
42k läst
212 svar
HJÄLP!! Omöjliga råttor - hur fånga ??
Du behöver skaffa en katt.
Ja, de är sjuka smarta de rackarna. Följde många säsonger av rått-tv förra året men de var för smarta för slagfällor. Nu har den inte kommit tillbaka (genom den ingången) sedan den gick ut i morse och jag har placerat ut fällor precis framför hålet på insidan.P Pelle- skrev:
Det funderade jag på många gånger när jag följde förra årets råttinvasion i kameran. Men sedan såg jag allt de hade gnatat sönder och tänkte om. Katten införskaffades för att hålla råttor borta.H HammerGuuurl skrev:
Har inte sett till råttan som fångades på kameran på ett dygn nu så kanske att kattlukt skrämde iväg den.
Renoveringsnovis
· Göteborg
· 12 inlägg
Råttfälla från Biltema, armerad med en bit ost eller bröd. Tog nog 30-40 stycken, en om natten nästan, första året efter vi köpt hus.
Man får utrusta sig med tålamod, eftersom råttor är smartare än möss. Rejäla fällor (jag köpte såna där blågula slagfällor) och beta med snickers eller jordnötssmör. Sen kan det ta en vecka innan de skickar fram den mest juniora i flocken.samovar skrev:
Vi hade en råttfamilj i grannens trädgård, det tog 3 veckor innan jag och en annan granne lyckats klippa alla 5. Vi hade väl kanske 4-5 fällor var.
Ja, Mjölner är bra. Eller är det de små för möss som heter Mjölner och råttvarianten heter nåt annat?K Kaninjan skrev:Man får utrusta sig med tålamod, eftersom råttor är smartare än möss. Rejäla fällor (jag köpte såna där blågula slagfällor) och beta med snickers eller jordnötssmör. Sen kan det ta en vecka innan de skickar fram den mest juniora i flocken.
Vi hade en råttfamilj i grannens trädgård, det tog 3 veckor innan jag och en annan granne lyckats klippa alla 5. Vi hade väl kanske 4-5 fällor var.
Vi har lagt ut slagfällor. Men vi har inte sett till råttan sedan katten var och undersökte garaget. Nu ligger en slagfälla precis innanför ingången till garaget. Den gick ut 05:27 igår, ja la ut fällan vid 6 och den har inte fångats på kamera sedan dess.B bondesamuel skrev:
Den från förra året gick inte ens nära fällor. Vi lämnade oladdade slagfällor i flera veckor för att den skulle vänja sig vid den. Men man ser här hur den inte ens vågade äta av giftet Anticimex la ut.
Det som funkade till slut var att spärra alla utgångar vi hade hittat och kamera med larm samt lampan tänd i flera dagar. Till slut vågade den inte gå i öppna ytor utan gömde sig i ett hörn och åt av giftet. (Ja tyvärr väldigt brutal död antar jag men hittade aldrig kroppen och det luktade aldrig)