Hej
På vår dörr så lossnade handtaget helt plötsligt på insidan. På utsidan sitter det än så länge bra.
Problemet är att jag inte förstår hur man får fast det. Nu sitter det löst på pinnen, men det finns ingen liten skruv undertill på handtaget eller liknade att fästa det med.
Kan nån förklara om det saknas nån del eller om jag helt enkelt missar ngt?
Tacksam för hjälp!
På vår dörr så lossnade handtaget helt plötsligt på insidan. På utsidan sitter det än så länge bra.
Problemet är att jag inte förstår hur man får fast det. Nu sitter det löst på pinnen, men det finns ingen liten skruv undertill på handtaget eller liknade att fästa det med.
Kan nån förklara om det saknas nån del eller om jag helt enkelt missar ngt?
Tacksam för hjälp!
Aha okej, tack.J jonaserik skrev:
Hur lossar jag brickan på utsidan. Vet du? Stängda ”pluppar” vid skruvhålen…
Du kommer inte att förstöra nåt genom att skruva bort handtaget så länge du har koll på plupparna. Men om du lyckas fästa tillbaka en eventuell låsring på insidan eller inte beror nog på om den finns där eller är sönder.M Majep skrev:
Du får kika hur det ser ut när du fått bort det.
Lycka till!
Köp ett nytt trycke det som håller greppet på plats är nednött.
MacGyver alternativet är att göra om infästningen så greppen sitter fast i tryckespinnen på båda sidor med skruv eller genomgående stift, jag hade bytt trycket.
MacGyver alternativet är att göra om infästningen så greppen sitter fast i tryckespinnen på båda sidor med skruv eller genomgående stift, jag hade bytt trycket.
Tack. Är det så den delen heter, ”trycke”? Är det något inne i dörren mellan handtagen eller var sitter detta? Kommer den också i 100 olika storlekar antar jag? Svårt att montera själv..? När handtaget åkte loss kanske npn del ramlade av, men inget jag hittat eller sett att det hände. Känns som att något saknas. Men i övrigt åker ju handtaget bra ombord på pinnen… men fastnar inte.1 123abc skrev:
Stort tack för hjälpen
Redigerat:
Bara en fyrkantig pinne rakt igenom och själva handtagen träs på och låses med brickorna inne/ute.M Majep skrev:Tack. Är det så den delen heter, ”trycke”? Är det något inne i dörren mellan handtagen eller var sitter detta? Kommer den också i 100 olika storlekar antar jag? Svårt att montera själv..? När handtaget åkte loss kanske npn del ramlade av, men inget jag hittat eller sett att det hände. Känns som att något saknas. Men i övrigt åker ju handtaget bra ombord på pinnen… men fastnar inte.
Stort tack för hjälpen
Låset i övrigt intakt. Går att montera nytt trycke. allt ut/inne.
Trycke heter det som du kallar för handtag.M Majep skrev:Tack. Är det så den delen heter, ”trycke”? Är det något inne i dörren mellan handtagen eller var sitter detta? Kommer den också i 100 olika storlekar antar jag? Svårt att montera själv..? När handtaget åkte loss kanske npn del ramlade av, men inget jag hittat eller sett att det hände. Känns som att något saknas. Men i övrigt åker ju handtaget bra ombord på pinnen… men fastnar inte.
Stort tack för hjälpen
Du byter det komplett, lossa de två skruvarna som håller fast rosetterne så får du loss trycket och ersätt med ett nytt.
Det du behöver tänka på är dörrbladets tjocklek så det blir rätt längd på tryckespinnen (går att återanvända befintlig tyrckespinne om det är rätt längd) samt att skruvarna inte är för korta samt att det är ett trycke för ytterdörrar.
Eventuellt kan de klippa skruvarna i rätt längd när du köper nytt trycke antingen mäter du dörrbladets tjocklek eller tar med det som sitter i dörren så bör det blir rätt, annars får du troligtvis kapa tryckesskruvarna för att längden ska bli rätt.
Aha okej, hade inte koll på lingon1 123abc skrev:Trycke heter det som du kallar för handtag.
Du byter det komplett, lossa de två skruvarna som håller fast rosetterne så får du loss trycket och ersätt med ett nytt.
Det du behöver tänka på är dörrbladets tjocklek så det blir rätt längd på tryckespinnen (går att återanvända befintlig tyrckespinne om det är rätt längd) samt att skruvarna inte är för korta samt att det är ett trycke för ytterdörrar.
Eventuellt kan de klippa skruvarna i rätt längd när du köper nytt trycke antingen mäter du dörrbladets tjocklek eller tar med det som sitter i dörren så bör det blir rätt, annars får du troligtvis kapa tryckesskruvarna för att längden ska bli rätt.
Tack. Vi ska tydligen köpa ett annat handtag fick jag order om😅1 123abc skrev:
Så frågar så här istället - om jag köper ett helt annat, förstår det där med tjockleken, men i övrigt - är det ngt jag behöver tänka på för att använda samma skruvhål som innan? Alltså storlekar osv
Korta svaret är ja men äldre installationer kan vara borrade med ett centrumhål och 2st skruvhål istället för ett stort hål och då kan det krävas lite anpassning ibland.M Majep skrev:
Jag råder alltid att välja ett trycke med returfjäder då de höger kvalitetskänslan och känns bättre att bruka.
Längden på tryckespinnen samt måste skruvar oftast kapas i rätt längd för att det ska passa till dörren men ofta följer det med tryckespinne i lämplig längd annars kan man återanvända den gamla.
Klicka här för att svara



