Då kan vi ju gå lite mer OT och bita i denna klassiker:

En bonde vill låta en ko beta hälften av en rund äng. Kon tjudras vid kanten av ängen. Hur långt skall repet vara för att kon skall beta exakt hälften av ängen?

mycke_nu skrev:
En bonde vill låta en ko beta hälften av en rund äng. Kon tjudras vid kanten av ängen. Hur långt skall repet vara för att kon skall beta exakt hälften av ängen?
Går det verkligen att resonera sig fram till det? jag utgår ifrån att det är ett bråk av diametern, typ 2/3. Det är i vart fall <1 och >1/2.

apersson850 skrev:
Sätt in hörnen i ett rätvinkligt koordinatsystem med rutor som är en meter stora.
Börja sedan i ett hörn och gå runt polygonen i en riktning. Stoppa in koordinaterna för hörnen du passerar i denna formel:
[bild]
Går du medsols blir arean negativ, men absolutbeloppet är rätt ändå.

Formeln brukar kallas just "Lantmätarens formel". Den slår effektivt ihjäl tron på att man måste ha mätt upp någon diagonal alls för att kunna beräkna en godtycklig polygons area.
Den som är bekant med matrisberäkningar ser förstås att det är halva summan av determinanterna av koordinatparen (n,n+1) som beräknas. Formeln är lätt att programmera i exempelvis en miniräknare, och utnyttjas även av GPS-navigatorer som har stöd för areaberäkning. Exempelvis en Garmin GPSmap 60 CSx eller motsvarande.
OK, jag känner till formeln men för trådskaparens problem verkade lösningen med Herons formel passa bättre. Trådskaparen hade ju redan mätt upp alla sidor, det som återstod var ju att mäta två diagonaler. Sen förstår jag inte kommentaren om att man inte behöver någon diagonal, den här lösningen kräver ju koordinater för alla hörn och har man dem kan man ju enkelt ta fram diagonalerna.

Sen är det nog inte helt lätt att ta fram koordinater med tillräcklig precision. Lantmäteriet kanske har bättre grejer, men jag tror inte att en vanlig GPS för konsumentbruk ger tillräcklig precision för att lösa trådskaparens problem.

Noterar också att det verkar råda viss oenighet om vilken metod lantmätare använder. Enligt ett tidigare inlägg var lösningen med Herons formel den klassiska lantmäteriemetoden.

Man kan räkna ut diagonalerna, men man behöver inte mäta dem. Fast man behöver alltså inte räkna ut dem heller, om man vet koordinaterna. Det räcker att räkna sig längs sidorna.

Såvitt jag vet är Herons formel just den klassiska metoden som lantmätarna använt. Men formeln för polygonarea lämpar sig så utmärkt för numerisk beräkning, speciellt med tanke på att man inte alls behöver fundera på vilka trianglar som uppkommer under mätningen, utan det är bara till att traversera omkretsen, så får man ut resultatet när man kommit runt. Vilken liten programmerbar miniräknare som helst fixar det. Därför används polygonarean mer numera.

Jag håller med om att det är dåligt med måttsättning i skissen ovan. Men ibland är det lättare att estimera koordinater än att försöka sig på att mäta diagonaler.

Att mäta upp hörnen med en GPS är inte alls någon dum idé. De är tämligen noggranna, speciellt om man utnyttjar exempelvis den intelligentare medelvärdesbildningen som exempelvis en Garmin Colorado 300 har. Visar man sen punkterna i Rikets nät får man direkt arean i kvadratmeter.

mycke_nu skrev:
Då kan vi ju gå lite mer OT och bita i denna klassiker:

Ungefär 1,16 av ängens radie. Fast jag redar inte ut att lösa den analytiskt, om det nu går, ens.
Ytan som kossan tuggar på blir ett cirkelsegment och två identiska delar av en cirkel, där delarna är avskurna av kordor (som råkar vara radier i cirkelsegmentet). Summan av dessa ska bli halva cirkeln.

apersson850 skrev:
Formeln brukar kallas just "Lantmätarens formel". Den slår effektivt ihjäl tron på att man måste ha mätt upp någon diagonal alls för att kunna beräkna en godtycklig polygons area.
Vem tror det?

Det finns mängder med sätt att räkna ut arean, istället för koordinaterna kan du tex ta vinklarna vid varje hörn (och sidorna).

apersson850 skrev:
Man kan räkna ut diagonalerna, men man behöver inte mäta dem.
Då föreslår jag att du gör det. Jag hävdar att det inte går.

Att mäta upp hörnen med en GPS är inte alls någon dum idé.
En konsument-GPS har inte i närheten av den noggrannhet som krävs.

Då föreslår jag att du gör det. Jag hävdar att det inte går.
Korrekt. Som det ser ut nu så är problemet underspecificerat. Man får inte låta sig luras av att vissa linjer ser parallella ut på skissen, då de inte verkar vara det när man tittar på måtten.

Troberg skrev:
En konsument-GPS har inte i närheten av den noggrannhet som krävs.

Korrekt. Som det ser ut nu så är problemet underspecificerat. Man får inte låta sig luras av att vissa linjer ser parallella ut på skissen, då de inte verkar vara det när man tittar på måtten.
Jag är inte heller helt övertygad om att det blir bra om man mäter koordinaterna med en vanlig GPS. Däremot fungerar formeln för att beräkna arean från koordinaterna. Kolla här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Koordinatareaformeln för mer detaljer.

Eftersom ingen annan har nämnt det, så kan man även (särskilt om det är en oregelbunden form) rita upp en skalenlig bild av tomten och använda en punktpolett. d^_^b

-MH- skrev:
Eftersom ingen annan har nämnt det, så kan man även (särskilt om det är en oregelbunden form) rita upp en skalenlig bild av tomten och använda en punktpolett. d^_^b
Har jag förstått saken rätt, är det ett rutnät som man lägger över kartan?

Hur stora är rutorna?

Hur gör man om en ruta ligger delvis inom tomten?

Hur god precision ger den här metoden?

Nyfniken skrev:
Går det verkligen att resonera sig fram till det? jag utgår ifrån att det är ett bråk av diametern, typ 2/3. Det är i vart fall <1 och >1/2.
Nej, det är ett knepigt problem, även om man är skapligt duktig på matematisk analys. Det blir ganska tråkiga ekvationer.

Lättast löser man nog problemet statistiskt mha Monte Carlo metoden vilket i princip går ut på att en dator slumpmässigt "kastar pil" på ängen. Datorprogrammet justerar repets längd tills dess lika många "pilar" hamnar på båda sidor. Man kan uppnå godtyckligt hög noggranhet genom att öka antalet pilkast.

Även TS problem går att lösa med samma metod, men det finns lättare sätt som diskuterats ovan.

lurk12345 skrev:

Hur stora är rutorna?

"Bruksanvisning medföljer." :)

Har aldrig använt en själv.

-MH- skrev:
"Bruksanvisning medföljer." :)

Har aldrig använt en själv.
OK. Ursäkta att jag frågade. :)

lurk12345 skrev:

Hur stora är rutorna?

Du bestämmer själv storleken på rutan, 1 m2, 1 ha eller vad du tycker passar.
För rutor som delvis ligger inom tomten får du skatta.
Precisionen är nog hyfsad.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.