Hej!

Vårt kök är renoverat av en tidigare ägare som vi aldrig haft kontakt med, och jag har nu ett gångjärn på en kökslucka som gått av. Problemet är att jag inte kan hitta en lämplig ersättare och de butiker jag besökt har inte kunnat hitta en lösning. Så nu vänder jag mig till experterna här och hoppas att någon känner igen vad jag söker.

Så här ser det ut inifrån:
Gångjärn på en kökslucka med en bruten del, monterat inuti ett skåp. Svart gångjärn med två fästskruvar, visar problembeskrivning från forumet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Notera den del av gångjärnet som sitter utanför dörren på vänster sidan. Inser nu att det inte framgår av bilden att den delvis fälls in i stommen men har en ram som täcker hela öppningen runt om. Det kallas säkert något men jag vet inte det.

Här på nästa bild har jag tagit det trasiga från ovan för att visa den sväng som görs.
Trasigt köks gångjärn i en hand, med fokus på mekanismen som saknar en del som ska fästas i stommen. Gångjärnet har avbrutna delar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är alltså den del som fästs i dörren till vänster och den del som borde fästas i stommen saknas (se första bilden).

Är det någon som vet vad jag letar efter, eller känner till tillverkaren?

Har försökt i ett år nu och även köpt olika typer av gångjärn samt modifierat en dörr för att kunna montera, men det får inte p g a dörrens utformning. Hjälp!

Hej igen!

Som ny här är det inte lätt att förstå om jag varit otydlig, ställt frågan på fel sätt eller om detta gångjärn är så otroligt ovanligt att ingen vet vad det är. Jag tar självklart också emot hjälp hur jag ställer frågan bättre eller på på rätt ställe.

Theofils har ett stort utbud av gångjärn. Kanske kan du finna något där.
https://www.theofils.se/

Blum är en stor tillverkare av köksgångjärn

Bästa svaret

U
Det är grytgångjärn för överfalsade luckor. Grass har en modell som är snarlik, kanske är det en gammal version av den du har? Om hålbilderna stämmer borde det iaf funka att byta, om du byter både gångjärn och monteringsplatta (alltså både delen som sitter i luckan och delen som sitter i stommen).

https://www.beslagsmix.se/product/146-780-82-0013-gangjarn-overfals

U urker skrev:
Det är grytgångjärn för överfalsade luckor. Grass har en modell som är snarlik, kanske är det en gammal version av den du har? Om hålbilderna stämmer borde det iaf funka att byta, om du byter både gångjärn och monteringsplatta (alltså både delen som sitter i luckan och delen som sitter i stommen).

[länk]
Tack så mycket för hjälpen! Det där var precis vad jag letade efter. Nu sitter dörren på plats igen och jag har extra gångjärn och monteringsplattor ifall någon annan går sönder.

Tack igen!

• Gilla
urker
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.