12 175 läst ·
50 svar
12k läst
50 svar
Hjälp mig förstå det här med att välja rätt elbilsladdare.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Finns det något elnätbolag som mäter per kvart för effektavgift, jag har inte hört om något.JT2 skrev:
oavsett nätbolag tittar alla nätbolag på hur många kilowatt (kW) du använder vid en viss tidpunkt din effekttopp (per timme eller per 15 min). Ju högre effekttopp, desto högre blir nätavgiften. Därför tänker jag att en begränsning till 3x6A funkar oavsett nätbolag. Då behöver man ”bara” förhålla sig till elpriset. Vill man även slippa det binder man elpriset.
Visst är säkert 3x6A en begränsning man kan göra men om dessa 4 kW räknas full ut i effektavgift så är det ju bättre att ladda med 6 kW när det räknas halvt eller 11 kW när det inte räknas alls.
Dvs det jag försöker säga är att det är bättre att uppmuntra folk att förstå den modell deras elbolag har än att ge ett generellt råd som kan vara bra men också kan vara halvdåligt.
Ingen i familjen orkar lyssna på mig längre när jag kommer dragandes med mina spotpriser och effektavgifter som påverkar kostnaden för all el, inte bara elbilen.Fairlane skrev:
Finns det något elnätbolag som mäter per kvart för effektavgift, jag har inte hört om något.
Visst är säkert 3x6A en begränsning man kan göra men om dessa 4 kW räknas full ut i effektavgift så är det ju bättre att ladda med 6 kW när det räknas halvt eller 11 kW när det inte räknas alls.
Dvs det jag försöker säga är att det är bättre att uppmuntra folk att förstå den modell deras elbolag har än att ge ett generellt råd som kan vara bra men också kan vara halvdåligt.
För att göra det lika enkelt att köra nya elbilen som gamla XC 60 dieseln har jag sagt att det bara är att plugga in och ladda.
Elförbrukningen mäts redan i 15 min intervall så därför tänker jag att det är likars att förbereda sig på samma upplösning när det gäller effektavgifter.
Kör man Tibber och deras effektkontroll så fyller bilen upp till inställd effektbudget. Min budget i Juli var 4.5kWh/h (inkl VVb och allt annat). Bilen har varit hemmifrån 2.5veckor så bara laddats hemma med 250kWh mot normala 450kWhJT2 skrev:
Ingen i familjen orkar lyssna på mig längre när jag kommer dragandes med mina spotpriser och effektavgifter som påverkar kostnaden för all el, inte bara elbilen.
För att göra det lika enkelt att köra nya elbilen som gamla XC 60 dieseln har jag sagt att det bara är att plugga in och ladda.
Elförbrukningen mäts redan i 15 min intervall så därför tänker jag att det är likars att förbereda sig på samma upplösning när det gäller effektavgifter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Så är det nog ofta, men det förhindrar ju inte att andra försöker?JT2 skrev:
Ja, och det är säkert ok. Det kan man iofs göra med styrning också så att delningen laddar när man lagar mat och laddar mer på kvällar, helger eller när solcellerna levererar eller helt enkelt när det passar bra enligt den effektavgiftsmodell man har.JT2 skrev:
Det tror jag inte kommer komma, iallafall inte de närmsta åren.JT2 skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Klicka här för att svara