11 629 läst ·
50 svar
12k läst
50 svar
Hjälp mig förstå det här med att välja rätt elbilsladdare.
Det bästa är väl att ta ut en elektriker som förutom att rådgöra kring laddbox (och behov av laststyrning/begränsning) får se över matande kablage, och kanske göra en snabbgranskning av garaget i sin helhet.
Köttar man på med 11kw i laddboxen behöver installationen vara i bra skick.
Vi har en liten smart låda från Perific ihopkopplat med laddboxen, där kan jag ställa in att ladda bara dygnets X-billigaste timmar. Två inställningar i appen sen behöver jag inte tänka mer på det, mycket smidigt.
Hos mig kostar effekttopparna en större slant, vilket gör att jag hellre laddar i 3kw under 10h än att brassa på med i 11kw under 3h.
Köttar man på med 11kw i laddboxen behöver installationen vara i bra skick.
Vi har en liten smart låda från Perific ihopkopplat med laddboxen, där kan jag ställa in att ladda bara dygnets X-billigaste timmar. Två inställningar i appen sen behöver jag inte tänka mer på det, mycket smidigt.
Hos mig kostar effekttopparna en större slant, vilket gör att jag hellre laddar i 3kw under 10h än att brassa på med i 11kw under 3h.
Jag ska kolla upp det noggrannare.
Kanske kan mäklaren fråga säljaren om detta specifikt.
Normala laddboxar med lastbalanserare för hemmabruk brukar väl ligga mellan 11-22kW.
11kW har passat oss ypperligt då vi har kunnat åka iväg på längre resor utan att behöva ladda längre än över natten. Så vi vill nog gärna ha minst 11kW i uttaget.
Kanske kan mäklaren fråga säljaren om detta specifikt.
Normala laddboxar med lastbalanserare för hemmabruk brukar väl ligga mellan 11-22kW.
11kW har passat oss ypperligt då vi har kunnat åka iväg på längre resor utan att behöva ladda längre än över natten. Så vi vill nog gärna ha minst 11kW i uttaget.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 906 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 906 inlägg
Det är nog en bra idé. Om mäklaren pratar om 220V så är det en rätt tydlig signal att hen inte har en susning. Be mäklaren kolla upp om det är trefas draget till garaget och om det finns någon separat central där.NBlomqvist skrev:
Om inte är det normalt inte några enorma pengar att få det ordnat.
11 kW laddbox ska ni såklart ha (eller 22, men ni kommer aldrig kunna nyttja 22), men när ni laddar behöver ni normalt inte ladda ned full fart. Det kan vara billigare att ladda ned halva hastigheten under dubbla tiden och om ni inte börjar med tomt batteri så har ni normalt fullt på morgonen ändå. Ska ni långt och känner att ni inte kommer hinna ladda fullt med lägre effekt så kan ni ju köra 11 kW de gångerna.NBlomqvist skrev:
Klart att de skulle kunna nyttja 22KW om de vill i framtiden 🤔Fairlane skrev:
Det är nog en bra idé. Om mäklaren pratar om 220V så är det en rätt tydlig signal att hen inte har en susning. Be mäklaren kolla upp om det är trefas draget till garaget och om det finns någon separat central där.
Om inte är det normalt inte några enorma pengar att få det ordnat.
11 kW laddbox ska ni såklart ha (eller 22, men ni kommer aldrig kunna nyttja 22), men när ni laddar behöver ni normalt inte ladda ned full fart. Det kan vara billigare att ladda ned halva hastigheten under dubbla tiden och om ni inte börjar med tomt batteri så har ni normalt fullt på morgonen ändå. Ska ni långt och känner att ni inte kommer hinna ladda fullt med lägre effekt så kan ni ju köra 11 kW de gångerna.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 134 inlägg
Du bör titta på kostnaden för 11 kW först. Ni behöver sannolikt säkra upp i mätarskåpet till 20 eller 25 A. Sedan blir det effekttoppar som kan slå hårt på elräkningen nu med effekttarifferna. En lastbalanserare gör ingenting magiskt som garanterar att elbilen blir laddad så det kan komma surt att upptäcka att bilen inte blev laddad som tänkt när ni ska iväg på morgonen.
Det är bara om ni dagligen behöver köra typ 30 mil som ni behöver 11 kW. Man kan (och bör) dimensionera allt för 11 kW, det är det normala. Men sedan kan ni välja hur hög ström som bilen faaktiskt ska laddas med. Om ni lägger er på max 10 A så kan det fungera bra med 16 A mätarsäkring. Men man behöver titta på övrig belastning i huset först och ev fördela om belastningen mellan faserna. Obs att ni därför inte ska anlita "laddboxinstallarörer" med fast pris utan ni ska ringa en elfirma som kollar detta år er.
Det är bara om ni dagligen behöver köra typ 30 mil som ni behöver 11 kW. Man kan (och bör) dimensionera allt för 11 kW, det är det normala. Men sedan kan ni välja hur hög ström som bilen faaktiskt ska laddas med. Om ni lägger er på max 10 A så kan det fungera bra med 16 A mätarsäkring. Men man behöver titta på övrig belastning i huset först och ev fördela om belastningen mellan faserna. Obs att ni därför inte ska anlita "laddboxinstallarörer" med fast pris utan ni ska ringa en elfirma som kollar detta år er.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 359 inlägg
Medlem
· Södermanland
· 654 inlägg
Mycket föredömligt svar Bo👌Bo.Siltberg skrev:
Du bör titta på kostnaden för 11 kW först. Ni behöver sannolikt säkra upp i mätarskåpet till 20 eller 25 A. Sedan blir det effekttoppar som kan slå hårt på elräkningen nu med effekttarifferna. En lastbalanserare gör ingenting magiskt som garanterar att elbilen blir laddad så det kan komma surt att upptäcka att bilen inte blev laddad som tänkt när ni ska iväg på morgonen.
Det är bara om ni dagligen behöver köra typ 30 mil som ni behöver 11 kW. Man kan (och bör) dimensionera allt för 11 kW, det är det normala. Men sedan kan ni välja hur hög ström som bilen faaktiskt ska laddas med. Om ni lägger er på max 10 A så kan det fungera bra med 16 A mätarsäkring. Men man behöver titta på övrig belastning i huset först och ev fördela om belastningen mellan faserna. Obs att ni därför inte ska anlita "laddboxinstallarörer" med fast pris utan ni ska ringa en elfirma som kollar detta år er.
Startar du laddningen kl 21.00 och slutar ladda kl 06.00 så har du laddat I 99kwh.NBlomqvist skrev:
Jag ska kolla upp det noggrannare.
Kanske kan mäklaren fråga säljaren om detta specifikt.
Normala laddboxar med lastbalanserare för hemmabruk brukar väl ligga mellan 11-22kW.
11kW har passat oss ypperligt då vi har kunnat åka iväg på längre resor utan att behöva ladda längre än över natten. Så vi vill nog gärna ha minst 11kW i uttaget.
Som bo redan skrivit så behöver du köra 30mil eller mer dagen innan för att sen dagen efter kunna åka lika långt till.
Om vi nu ändå antar att detta kommer du göra så blir effektavgiften på min 11kw.
Skulle du köra dubbelt mot snittet i Sverige (3mil)dvs 6mil så kommer din bil att behöva ca 12kwh.
Laddar du då med 11kw så är den klar på ca 1h... Men du får betala för 11kw i effektavgift.
Hade du laddat med endast 2kw så hade du under natten 21-06 så hade du kunnat ladda 18kwh...
Men bara betalat 2kw effektavgift.
Nu är det bara att räkna hur ofta du behöver köra så och vad det får kosta.
Effektavgiften verkar ligger på runt 100kr per kw per månad...
Sen är det inte hela sanningen då en del har halva effektavgiften på natten...
Det här kan knappast vara avgörande för ett husköp.
Det är naturligtvis en skitsumma att dra fram 3-fas till ett garage i sammanhanget, om nu inte huset i sig kostar under 500k.
Det är väldigt få som laddar elbilen md hög effekt Efter införandet av effektavgifter.
Ellevio tar exempelvis 81 kr/kW, ingen jävel som laddar med 11 kW effekt då.
Det är naturligtvis en skitsumma att dra fram 3-fas till ett garage i sammanhanget, om nu inte huset i sig kostar under 500k.
Det är väldigt få som laddar elbilen md hög effekt Efter införandet av effektavgifter.
Ellevio tar exempelvis 81 kr/kW, ingen jävel som laddar med 11 kW effekt då.
Orkar inte läsa alla inlägg här men det verkar ju som att folk inte kan något, eller bara trollar.
Man kan ladda fulla 11 kW på 16A, 220V. Inga problem, jag gör det själv och har gjort i 3 års tid. Kräver dock 3 faser.
Köp vilken laddare som helst med stöd för detta, sätt en lastbalanserare och var nöjd. Exempel: https://elbilsvaruhuset.se/produkt/zaptec-go-laddboxpaket/
Gällande effekttoppar så bör man kanske styra laddning till natten. Det gör man enkelt i appen som tillhör laddboxen, eller på bilen.
Man kan ladda fulla 11 kW på 16A, 220V. Inga problem, jag gör det själv och har gjort i 3 års tid. Kräver dock 3 faser.
Köp vilken laddare som helst med stöd för detta, sätt en lastbalanserare och var nöjd. Exempel: https://elbilsvaruhuset.se/produkt/zaptec-go-laddboxpaket/
Gällande effekttoppar så bör man kanske styra laddning till natten. Det gör man enkelt i appen som tillhör laddboxen, eller på bilen.
Vi laddar från vanligt uttag i garaget. Maxar oftast runt 1,7 kWh effekt. Det tar lite tid att ladda upp bilen men det har inte varit några problem om man bara kommer ihåg sätta igång laddningen i tid innan man ska köra längre sträcka. Bara varit 2 gånger senaste 3 åren som vi inte hunnit ladda bilen fullt inför långresa.
Med det sagt, köp huset om ni tycker om det och tänk att laddbox kan ni fixa sen. Ni klarar er några veckor/ månader utan laddbox skulle jag gissa.
Men det är klart. Använder ni bilen till jobbet på vardagarna och det då är längre än 12 mil tor (räknar med att med långsam laddning får ni ca 1 mil/timme och ni kan ladda 12 timmar per dygn) då måste ni ju ha en laddbox ganska snabbt.
Med det sagt, köp huset om ni tycker om det och tänk att laddbox kan ni fixa sen. Ni klarar er några veckor/ månader utan laddbox skulle jag gissa.
Men det är klart. Använder ni bilen till jobbet på vardagarna och det då är längre än 12 mil tor (räknar med att med långsam laddning får ni ca 1 mil/timme och ni kan ladda 12 timmar per dygn) då måste ni ju ha en laddbox ganska snabbt.
Och finns det tre faser så finns det även 400 V i anläggningen. I grunden blir ju frågan om det finns tre faser till TS garage. Frågan är inte vilken fasspänning det är. Det är alltid 230V i hushåll i Sverige. Så om mäklaren skriver att det är 220 V i garaget kan det betyda två saker.E enoch85 skrev:
1. Det är bara en enfasanslutning till garaget.
2. Mäklaren eller säljaren vet inte vad det är för matning, men det finns vanliga vägguttag.
Med uppgiften att det är 220 V skulle jag anta att det är enfas, men lämna öppet för att det kanske ändå finns tre faser.
Du orkar inte läsa alla inlägg (bra start….), MEN det verkar ändå som att folk inte kan något..E enoch85 skrev:Orkar inte läsa alla inlägg här men det verkar ju som att folk inte kan något, eller bara trollar.
Man kan ladda fulla 11 kW på 16A, 220V. Inga problem, jag gör det själv och har gjort i 3 års tid. Kräver dock 3 faser.
Köp vilken laddare som helst med stöd för detta, sätt en lastbalanserare och var nöjd. Exempel: [länk]
Gällande effekttoppar så bör man kanske styra laddning till natten. Det gör man enkelt i appen som tillhör laddboxen, eller på bilen.
En lite mjukare approach gör att fler lyssnar på det du säger och du blir trovärdig i längden. Bara för att du KAN göra något innebär det inte att någon annan kan. Men det vet du ju också innerst inne.
I övrigt låter det som att det skulle kunna vara en garagelänga i en samfällighet likt det mina föräldrar har. Litet garage med uttag för vanlig stickkontakt. Dom har ingen egen mätare och således ingen enkel möjlighet att ladda en elbil. Det krävs lite mer info för att veta med säkerhet. OM garageplatsen är kopplad till garaget direkt så borde det inte vara större problem att säkra upp enligt önskemål. Dock är väl i detta fallet lagom den viktigaste utgångspunkten om man inte har väldigt specifika personliga behov.
Det är mycket att tänka på.