25 028 läst ·
85 svar
25k läst
85 svar
Hjälp mig! Byta ut LLVP & Direktverkande-el mot LVVP med radiatorer
Ja skulle jag säga. Har själv gjort samma byte och fått väldigt fin värmekomfort och lägre förbrukning. Kanske svårt att räkna hem i pengar men absolut när det gäller värmekomfort och tillförlitlighet.Jonathanr skrev:
120 kvm enplans-villa på platta 3-glas fönster i Mora, Dalarna. Kasta ut el-elementen, VVB och LLVP mot konvertering till vattenburet via LVVP med radiatorer. 2 vuxna 2 barn. Isolerad vind. Självdrag.
Har offert på Nibe 2125 12 kw.
Förväntad årsförbrukning detta år 14100 kWh.
För mer info, skrik.
Ja eller nej?
Mvh,
Jonathan 🌞
Installerade LVVP och radiatorer för tolv år sedan. Elförbrukningen som var 12000-14000 kWh med LLVP är nu 8 000-10 000 kWh. (Det brukar bli ungefär 10 kWh tillskottsel under vintern.)
LLVP använder vi nu på sommaren. När det är kallt får den lyfta temperaturen en grad i ett rum. Det brukar gå åt ca. 500 kWh under vintern.
Förut hade vi 23 grader i det varmaste rummet och 20 i rummet längst från LLVP. Ibland på vintern hade vi 16 grader i det kallaste rummet. Nu har vi 20-21 grader.
Vi fick mycket bättre komfort och det är skönt att slippa kallraset från fönstren.
Det går nog inte att räkna hem men jag tycker det är en bra investering. Förhoppningsvis ökar vattenburenvärme värdet på fastigheten.
IVT airX, 165m2 1986 Östergötland.
LLVP använder vi nu på sommaren. När det är kallt får den lyfta temperaturen en grad i ett rum. Det brukar gå åt ca. 500 kWh under vintern.
Förut hade vi 23 grader i det varmaste rummet och 20 i rummet längst från LLVP. Ibland på vintern hade vi 16 grader i det kallaste rummet. Nu har vi 20-21 grader.
Vi fick mycket bättre komfort och det är skönt att slippa kallraset från fönstren.
Det går nog inte att räkna hem men jag tycker det är en bra investering. Förhoppningsvis ökar vattenburenvärme värdet på fastigheten.
IVT airX, 165m2 1986 Östergötland.
Om du ska investerar , köper vatten buren element samt bergvp , du blir mycket nöjdare , LVVP är krångligtJonathanr skrev:
120 kvm enplans-villa på platta 3-glas fönster i Mora, Dalarna. Kasta ut el-elementen, VVB och LLVP mot konvertering till vattenburet via LVVP med radiatorer. 2 vuxna 2 barn. Isolerad vind. Självdrag.
För mer info, skrik.
Ja eller nej?
Mvh,
Jonathan 🌞
Nej nej såklart inte.Christer G.V. skrev:
Han ska ju ha radiatorer!
Det blir inte ruskigt fult. Det beror på hur man drar rören. Man målar dem sedan i en lämplig färg.
Gjorde det själv för 15 år sedan. Min fru har inte klagat. Inomhusklimatet är 100 ggr bättre än förr.
Men med pressdelar så ser det ut som om det vore draget med stålrör och aducerade delar. Målat blir det snyggt.
Hur snyggt är det då! Samt ett jäkla oväsen.
Hoppas Du inte drog ett en-rörsystem!
Hej, jag har installerat LVVP i ett antal hus både med befintliga radiatorer och nydragning av vattenburen värme och anser det vara en mycket bra lösning.Jonathanr skrev:
För mer info, skrik.
Ja eller nej?
Mvh,
Jonathan 🌞
Har tex nu ett äldre hus på ca 300 kvm med en årsförbrukning på 12 000 kWh, låg innan på 35 000.
Förutom att du får en högre komfort så ökar du ju husets värde lika mycket som kostnaden för installationen.
Viktigt att man använder en effektiv VP med hög kapacitet och att man dimensionerar för låg vattentemperatur så golvvärme är ju bra där det kanske ändå finns behov av att byta golv. Har man tvåplanshus kan man dra distributionen nära taket i undervåningen och sedan göra avstick nedåt i bottenvåningen och uppåt för övervåningen och då slipper man också problem med passage av tex dörrar.
Jag gjorde ju installationerna i egen regi och köpte begagnade radiatorer vilket drastiskt minskade kostnaderna till kanske en 20- del för den biten.
Det var lite råd från någon som verkligen har gjort det.
LLVP har blivit väldigt effektiva och är prisvärda, men vårt hus är inte så lämpligt för LLVP. Till det yttre L-format enplanshus med garage , men till inre snarare h-format plus ytterligare en krök.pacman42 skrev:
Med en halvny Nibe FLVP men en enklare model med COP på 2,0 och en gammal ineffektiv kamin så har jag funderat en hel del.
En återkommande tanke är en LVVP med högt COP och effektiv även vid låga utetemperaturer dockad som extern värmekälla till FLVPn så kan man utnyttja befintliga radiatorer för att sprida värmen på ett bra sätt.
Ta in en offert för bergvärme med, då med ca på när blir det klart?
Jag tog nibe lvvp (under slutet 2021) men låter lite när man är utomhus.
men i paniken på hög el pris tog jag det snabba.
Nästa gång blir det bergvärme för min del var samma pris när frågade på båda just då, men 4 månader install.
Kanske räknar på radiatorerna tjockare/mer yta behövs för värma huset med kallare temperaturer i systemet.
säg behöver 40-45 grader cirkulerar.
Men pumpens bästa cop kwh per khw, är när den tex levererar 35 grader.
(står lite grovt i vissa brochyrer oftatst cop 35/55 samt effektivitets kurva i intruktionsboken.
Gjorde ganska stor skillnad när jag ställde ner min framlednings temperatur eller var det nu var.
Jag tog en utomhus mättare bara borde tagit en inomhus lite i efterhand (men lite dyrare)
Tog 12kw modelen blev bra, viste ej då att större modeler hade något bättre cop än mindre kw modeller.
Jag tog nibe lvvp (under slutet 2021) men låter lite när man är utomhus.
men i paniken på hög el pris tog jag det snabba.
Nästa gång blir det bergvärme för min del var samma pris när frågade på båda just då, men 4 månader install.
Kanske räknar på radiatorerna tjockare/mer yta behövs för värma huset med kallare temperaturer i systemet.
säg behöver 40-45 grader cirkulerar.
Men pumpens bästa cop kwh per khw, är när den tex levererar 35 grader.
(står lite grovt i vissa brochyrer oftatst cop 35/55 samt effektivitets kurva i intruktionsboken.
Gjorde ganska stor skillnad när jag ställde ner min framlednings temperatur eller var det nu var.
Jag tog en utomhus mättare bara borde tagit en inomhus lite i efterhand (men lite dyrare)
Tog 12kw modelen blev bra, viste ej då att större modeler hade något bättre cop än mindre kw modeller.
Redigerat:
Är du säker på att FLVPn håller många år till så låter det som en bra idé. Så tänkte jag göra, men när jag hade så bra förutsättningar för LLVP så blev det både billigare och bättre. Särskilt som min FLVP redan var tjugo år gammal.blackarrow skrev:
LLVP har blivit väldigt effektiva och är prisvärda, men vårt hus är inte så lämpligt för LLVP. Till det yttre L-format enplanshus med garage , men till inre snarare h-format plus ytterligare en krök.
Med en halvny Nibe FLVP men en enklare model med COP på 2,0 och en gammal ineffektiv kamin så har jag funderat en hel del.
En återkommande tanke är en LVVP med högt COP och effektiv även vid låga utetemperaturer dockad som extern värmekälla till FLVPn så kan man utnyttja befintliga radiatorer för att sprida värmen på ett bra sätt.
Om du har äldre radiatorer så är det på sikt lönt att byta ut dom. Hade radiatorer från 74 som jag bytte till appstyrda element från Adax, mycket nöjd med att kunna ställa temperaturen, har sparat en hel genom åren.Jonathanr skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden