N NOP skrev:
Med WanPan kan man utnyttja värmning med lägre temperatur.

[länk]
Vad menar du med lägre temperatur. Lägre temperatur i rummet?
Det tycks vara ett högtemperaturs system som inte passar bra ihop med LVVP.
Hur spar ”golvlistpanerlarna” 25% energi och i förhållanden till vad?
Det är säkert ett jättebra system för att värme upp ett danskt sommarhus med gas, olja eller fjärrvärme. 😉

Tabell över värmepanelers effekt i watt per meter, beroende på framledningstemperatur och returtemperatur, från Elpan - Wanpan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vill man bara gömma rör finns det enklare system
https://www.bauhaus.se/rorsockel-primo-innerdel-z-form-28-5x56x3000mm

J Jodenmarck skrev:
Ja placeringen är viktig , samt rätt dimensionerad pump.
Den pumpen på markplan hos oss sitter skruvad på andra sidan väggen till sovrummet & utedelen utanför vårat fönster.
Sedan blåser den rakt igenom hallar och kök
Man passerar den ofta och får ju såklart blåsten på sig. Sedan är den nog för liten , varje våningsplan är på 165m2 , så den har gått stålet konstant.

Och just med för liten pump så blir det ”kall” blåst längst bort eftersom den aldrig når måltemperatur och jobbar hårt hela tiden.

I souterrängplan hos oss når den pumpen inte runt överallt.

Men en bra och öppen planlösning så är det svårt ekonomiskt att slå en llvp
30000kr & en dags jobb för halverad elräkning typ
Vi betalade 20000 kr för vår 2022, installerad och klar och den mer än halverade uppvärmningskostnaderna. Den är lite överdimensionerad för huset, vilket är helt rätt för då jobbar den inte så hårt annat än när det är riktigt kallt

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Jonathanr Jonathanr skrev:
120 kvm enplans-villa på platta 3-glas fönster i Mora, Dalarna. Kasta ut el-elementen, VVB och LLVP mot konvertering till vattenburet via LVVP med radiatorer. 2 vuxna 2 barn. Isolerad vind. Självdrag.

Har offert på Nibe 2125 12 kw.

Förväntad årsförbrukning detta år 14100 kWh.

För mer info, skrik.

Ja eller nej?

Mvh,
Jonathan 🌞
Varför inte en frånluftsvärmepump med en ack tank så du kan driva några vatten radiatorer samt billigt varmvatten och betydligt bättre luft inne

K Kjol skrev:
Varför inte en frånluftsvärmepump med en ack tank så du kan driva några vatten radiatorer samt billigt varmvatten och betydligt bättre luft inne
FLVP blir dyrt om huset inte är tillräckligt isolerat. Moderna hus med enbart FLVP har mycket mer isolering än hus som är 20 år och äldre, det gör en markant skillnad i ekonomin.

F Fideliox skrev:
Och offerten ligger på?

14 000kwh lät lite med nuvarande system, ett byte kommer ta runt 30-40 år innan det lönar sig ekonomiskt om ens det.
14000 kWh är ju med det nya systemet!

F Fideliox skrev:
Blir det någon större komfortskillnad på en elradiator vs vattenburen? Edit; såg nu att han redan hade LLVP. Inget fan heller av LLVP, fula, låter, ger blåst och ojämn värme. Men ekonomiska som attan!

Utanpåliggande rör är inte så snyggt heller imo.
Har gjort som trådskaparen tänker göra. Utanpåliggande rör stör väldigt lite. Ngt man inte lägger märke till efter en tid.
En jäkla skillnad i värmekomfort mot direktverkande el.

Jonathanr Jonathanr skrev:
120 kvm enplans-villa på platta 3-glas fönster i Mora, Dalarna. Kasta ut el-elementen, VVB och LLVP mot konvertering till vattenburet via LVVP med radiatorer. 2 vuxna 2 barn. Isolerad vind. Självdrag.

Har offert på Nibe 2125 12 kw.

Förväntad årsförbrukning detta år 14100 kWh.

För mer info, skrik.

Ja eller nej?

Mvh,
Jonathan 🌞
Kör på! Du blir inte besviken😀

pacman42 pacman42 skrev:
Svårt att säga ja eller nej om man inte har koll på exempelvis hur väl LLVP sprider värmen. Jag har redan vattenburen värme i mitt hus och valde ändå LLVP som komplement till min FLVP istället för att köpa en LVVP då jag inte alls kunde räkna hem den senare.

Min LLVP värmer alla rum utom tre (två badrum och ett sovrum) i huset och detta utan problem. Golvvärme och handuksvärmare hjälper FLVP i badrummen, så vi har ett enda rum som egentligen skulle betjänas av en LVVP.

Sedan stannar väl inte kostnaden på 265´, jag antar att det tvingar fram renovering av badrummen också och tvättstugan??? Eller skall du skippa vattenburen golvvärme i dessa rum?
Han ska ju ha radiatorer!

pacman42 pacman42 skrev:
Svårt att säga ja eller nej om man inte har koll på exempelvis hur väl LLVP sprider värmen. Jag har redan vattenburen värme i mitt hus och valde ändå LLVP som komplement till min FLVP istället för att köpa en LVVP då jag inte alls kunde räkna hem den senare.

Min LLVP värmer alla rum utom tre (två badrum och ett sovrum) i huset och detta utan problem. Golvvärme och handuksvärmare hjälper FLVP i badrummen, så vi har ett enda rum som egentligen skulle betjänas av en LVVP.

Sedan stannar väl inte kostnaden på 265´, jag antar att det tvingar fram renovering av badrummen också och tvättstugan??? Eller skall du skippa vattenburen golvvärme i dessa rum?
E Emma Gunnarsson skrev:
Ruskigt fult att lägga utanpåliggande rör efter byte från direktverkande el till vattenburet dock 🙈😅
Det blir inte ruskigt fult. Det beror på hur man drar rören. Man målar dem sedan i en lämplig färg.
Gjorde det själv för 15 år sedan. Min fru har inte klagat. Inomhusklimatet är 100 ggr bättre än förr.

Christer G.V. Christer G.V. skrev:

Det blir inte ruskigt fult. Det beror på hur man drar rören. Man målar dem sedan i en lämplig färg.
Gjorde det själv för 15 år sedan. Min fru har inte klagat. Inomhusklimatet är 100 ggr bättre än förr.
Säkert är det så, såg dock ett hus där man konverterat till vattenburet och rören gick vertikalt mitt på väggen, rostfria rör, det var så fult.

pacman42 pacman42 skrev:

E Emma Gunnarsson skrev:
Ruskigt fult att lägga utanpåliggande rör efter byte från direktverkande el till vattenburet dock 🙈😅
RoTe RoTe skrev:
En bra planerad rördragning och ett möblerat hem döljer rören bra. Man tänker knappt på dom hos morsan och då har dom inte målat in dom i väggens färg än. Bara genom att ha en rörmokare som kan bocka och löda gör att det blir så mycket vackrare än en som bara lägger raka rör och pressar allt...
Men med pressdelar så ser det ut som om det vore draget med stålrör och aducerade delar. Målat blir det snyggt.

• Gilla
Ricky1891
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:

E Emma Gunnarsson skrev:
RoTe RoTe skrev:
En bra planerad rördragning och ett möblerat hem döljer rören bra. Man tänker knappt på dom hos morsan och då har dom inte målat in dom i väggens färg än. Bara genom att ha en rörmokare som kan bocka och löda gör att det blir så mycket vackrare än en som bara lägger raka rör och pressar allt...
Men med pressdelar så ser det ut som om det vore draget med stålrör och aducerade delar. Målat blir det snyggt.
C Conny Hollstrand skrev:
Sätt in flera nya LLVP
Hur snyggt är det då! Samt ett jäkla oväsen.

pacman42 pacman42 skrev:

E Emma Gunnarsson skrev:
RoTe RoTe skrev:
C Conny Hollstrand skrev:
Sätt in flera nya LLVP
Hur snyggt är det då! Samt ett jäkla oväsen.
RickardE90 RickardE90 skrev:
Vi körde 40mm djupa spår i plattan med en betongkap och sedan petade ner rör i rör fram till varje radiator. Det dammade ju något enormt, men inte ett synligt rör i hela huset. Detta var ett krav från frun.
Hoppas Du inte drog ett en-rörsystem!

pacman42 pacman42 skrev:
FLVP blir dyrt om huset inte är tillräckligt isolerat. Moderna hus med enbart FLVP har mycket mer isolering än hus som är 20 år och äldre, det gör en markant skillnad i ekonomin.
Jag/vi installerade det i vår lägenhet/ radhus 98m2 som var mycket dåligt isolerad och det gjorde en stor skillnad på elförbrukningen samt klimatet

K Kjol skrev:
Jag/vi installerade det i vår lägenhet/ radhus 98m2 som var mycket dåligt isolerad och det gjorde en stor skillnad på elförbrukningen samt klimatet
Jämfört med vad? Enbart el? Självklart i så fall. Nu har ju TS redan en LLVP också.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.