Vi satte in LVVP och radiatorer (13st) i vårat hus från 1990. Tidigare satt det två LLVP. Det är som natt och dag i komfort jämn och behaglig värme i hela huset. Tidigare hade vi olika klimatzoner eftersom att värmen inte spred sig så bra till alla rum. Även skönt att slippa ljudet från innedelen. Vi hade fördelen att kunna dra rören i källartaket till första våningen men till andra våningen är det två stammar, en på vardera sida av huset. Det kändes som ett litet avkall på det estetiska mot komforten vi har fått.

Det var en IVT Air X 409 med radiatorer från Purmo. Det gick på ca 210 000 ink allt år 2022 (eller om det var 2021).

Vi räknade inte med att investeringen skulle löna sig utan gjorde det för vår egen skull dvs att ha behaglig värme alla kommande år i huset.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
E Erik_X skrev:
Med en 500 l ackumulatortank kan du utnyttja timmtaxan och inte köra de 8 dyraste timmarna på dygnet det sparar ganska mycket.
Styrningen av värmepumpen blir mer komplex. Du kan inte utnyttja att pumpen bara värmer precis så mycket så som behövs precis just då utan måste höja temperaturen ganska rejält och du får sämre effektivitet. Om du har solceller och får elen gratis är det kanske ett alternativ.

• Gilla
johanknutson och 1 till
  • Laddar…
Jonathanr Jonathanr skrev:
120 kvm enplans-villa på platta 3-glas fönster i Mora, Dalarna. Kasta ut el-elementen, VVB och LLVP mot konvertering till vattenburet via LVVP med radiatorer. 2 vuxna 2 barn. Isolerad vind. Självdrag.

Har offert på Nibe 2125 12 kw.

Förväntad årsförbrukning detta år 14100 kWh.

För mer info, skrik.

Ja eller nej?

Mvh,
Jonathan 🌞
Om ekonomin kan jag inte säga ngt, du måste nog räkna på det med ngt rimligt bra analysverktyg
Men. En risk med bytet är att du kan riskera få kallras från fönster längre tid över året i och med att radiatorerna kommer att bli kallare än vad elradiatorer är. Kallare radiator sätter sämre fart på luften.

• Gilla
thonor12 och 1 till
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Gick från LLVP till LVVP, bästa jag gjort, tyst och barnen kan stänga om sig utan det blir kallt i rummen.
Golvvärme eller radiatorer? Jag överväger samma steg men tveksam till golvvärme.

F Fideliox skrev:
Blir det någon större komfortskillnad på en elradiator vs vattenburen? Edit; såg nu att han redan hade LLVP. Inget fan heller av LLVP, fula, låter, ger blåst och ojämn värme. Men ekonomiska som attan!

Utanpåliggande rör är inte så snyggt heller imo.
Grannen konverterade till vattenburet för några år sedan. Jag trodde det skulle synas väldigt mycket men det blev förvånansvärt bra.
Så min tanke är att med rätt rörmokare kan även utanpåliggande rördragning bli väldigt diskret. Och kanske även med rätt VVS-tekniker ;-)

• Gilla
Christer G.V. och 1 till
  • Laddar…

Mvh,
Jonathan 🌞
Varför bara en offert?
Du har väl två-tre firmor till i Mora som säljer och installerar andra märken

Vh

• Gilla
Jonathanr
  • Laddar…
120 kvm enplans-villa på platta 3-glas fönster i Mora, Dalarna. Kasta ut el-elementen, VVB och LLVP mot konvertering till vattenburet via LVVP med radiatorer. 2 vuxna 2 barn. Isolerad vind. Självdrag.

Förväntad årsförbrukning detta år 14100 kWh.

För mer info, skrik.

Ja eller nej?

Mvh,
Jonathan 🌞
Jag hade satt in en till LLVP på andra sidan huset om det är möjligt. Fördelen med LLVP är ju kylan på sommaren.

Hade samma dilemma som dig när jag flyttade till nytt hus.
Byta ut gammal vvb och llvp till lvvp.
Blev för dyrt i slutändan så satte in en ny Daikin llvp för 30k och la resterande pengar på något jag ville ha istället, ny bil.
Men detta är ju i södra Sverige så har funkat bra för mig med llvp. Bor dock ensam med 1 barn varannan vecka så just nu används inte så mycket varmvatten.
Om ni har pengarna och kommer få in bra bidrag så kör!

• Gilla
Jonathanr
  • Laddar…
Vi har byggt om vårat , eller inte riktigt klara överallt
2 plan 2 llvp och direkt el till lvvp och radiatorer i nedre plan sam blandat med golvvärme på övre plan.
Enorm komfort och ekonomiskillnad.

Ärligt så snålade vi med direktverkande elementen vilket ju resulterar i sämre komfort.
Nu satte vi in stora och många vattenburna element
Men vi har gjort allt själva utom att koppla värmepumpen till elskåpet.
Det mesta är köpt begagnat dessutom.

Att göra själva ombyggnationen är bökig det ska man ha klart för sig , man måste in precis överallt och borra.
Men jag ångrar inte en sekund.

• Gilla
Jonathanr
  • Laddar…
F
L Leif So skrev:
Grannen konverterade till vattenburet för några år sedan. Jag trodde det skulle synas väldigt mycket men det blev förvånansvärt bra.
Så min tanke är att med rätt rörmokare kan även utanpåliggande rördragning bli väldigt diskret. Och kanske även med rätt VVS-tekniker ;-)
Vanesak. Vi drog utanpå i ett rum, resten har inbyggda. Tycker det är rätt fult och gardrober och allt måste ju ut 2 decimeter från väggarna osv. Funderat på att måla men inte tagit tag i det ännu. Blir inte så snyggt vid kopplingar osv tänker jag.

H Hemmafixarkungen skrev:
Golvvärme eller radiatorer? Jag överväger samma steg men tveksam till golvvärme.
Radiatorer, men okej, det är lite fusk då alla rören va redan dragna sen tidigare. Rent spontant måste ju radiatorer va enklast? Jag har aldrig haft problem med synliga rör dock, haft både hus och lägenhet med den lösningen tidigare. Tycker t om det är snyggt med kopparrör i inredningen.

Hej!
Vi har precis konverterat om från direktverkande el till vattenburen golvvärme via FLVP. Vi bytte golvspån till spårade skivor och la slang med värmespridningsplåt. Man kan såklart spåra befintliga spånskivor men det tar tid och frässtålen är ganska dyra även om den kostnaden är liten i sammanhanget. Gick fortare att byta helt enkelt.
Vi hade också en uppskattad låg förbrukning på elen (baserat på förra ägarnas förbrukning) men valde ändå att byta då omvärldsläget ser ut som det gör samt elbolagens fortsatta höjningar av avgifterna gjorde att vi inte ville vara helt bunden till el.
Våra barn idrottar mycket så det blir många duschar och att värma upp VVB till och från är svindyrt.
Man får en helt annan komfort samt att vi tänker att den dagen huset ska säljas är det nog mer attraktivt men vattenburen golvvärme än direktverkande el.
Jag tycker ditt pris lät vettigt, men hade nog kollat vad du kan få för pris med golvvärme istället. Du får såklart byta golv men den kostnaden jämnar nog ut sig då radiatorer och rör är dyrare än slang. Beroende på hur planlösningen ser ut kan det ju hända att du måste upp i dimension på de utanpåliggande rören också om du får för många radiatorer på en slinga.
Vi bytte golv i hela huset, pergo laminat som funkar bra med golvvärme, för 31.000 kr, ca 123 kvadrat. Klinker i hall och lilla wc
Tror inte du ångrar dig när det är klart, dock under tiden det byts kan du nog undra vad fan ni håller på med!

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Ni som tycker att LLVP låter så mycket, vad har ni för apparater? Min låter normalt sett inte mer än den vanliga ventilationen och hörs därmed inte alls om jag inte står bredvid den.

• Gilla
Karin Svensson5
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Ni som tycker att LLVP låter så mycket, vad har ni för apparater? Min låter normalt sett inte mer än den vanliga ventilationen och hörs därmed inte alls om jag inte står bredvid den.
Daikin RXLG hade jag. Har aldrig varit med om en tyst LLVP, många har dem så har hört ett gäng. Men visst, dom har ju varit några år, nya är säkert tystare.

Attitudeswe
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.