25 027 läst ·
85 svar
25k läst
85 svar
Hjälp mig! Byta ut LLVP & Direktverkande-el mot LVVP med radiatorer
Ja er förbrukning är ju riktigt bra redan. Är det problem med gamla luftluft eller du vill passa på innan 1 juni? Använder ni mycket varmvatten kan ju en värmepumpsberedare vara aktuellt kanske.Jonathanr skrev:
Jag får inget bidrag om jag inte byter till VVB med inbyggd VP. Så nu är det mer att LLVP skall flyttas utomhus och inomhus. Då känner jag att vi kan byta båda två i samma veva. 😊F Fideliox skrev:
Medlem
· Stockholm
· 53 inlägg
Ruskigt fult att lägga utanpåliggande rör efter byte från direktverkande el till vattenburet dock 🙈😅
Är det vara ekonomi som prioriteras så har du ju guldförutsättningar för att tjäna på timpris med en stor vattentank och 2st LLVP som snabbt kan återställa innetemp.Jonathanr skrev:
Återställa inne från 18 till 21 grader mellan kl 12-16 vintertid (dygnets högsta utetemp ger bra COP). Dom kan gå på sparlåga kl 7-12 när man är på jobbet/skola och låte huset kylas ner 21-18 grader.
Jag förbrukar 14000kWh på 205kvm i Göteborg träshus från -79. 5pers med en LLVP, el radiatorer och elektrisk 270L VVB.
Helår 2024 i SE3 (inkl moms). Varmvatten faller under beteende för oss.
En bra planerad rördragning och ett möblerat hem döljer rören bra. Man tänker knappt på dom hos morsan och då har dom inte målat in dom i väggens färg än. Bara genom att ha en rörmokare som kan bocka och löda gör att det blir så mycket vackrare än en som bara lägger raka rör och pressar allt...E Emma Gunnarsson skrev:
Medlem
· Västmanland
· 174 inlägg
Man stör sig rätt bra på LLVP efter ett tag. Om de skall stå för större delen av uppvärmingen, måste du ha flera pumpar + att de måste troligen ha fläkten på hög hastighet. Det är ett bakgrundssurr hela tiden.
OM du väljer LLVP se till att du köper en modell där fläkten kör HELA tiden, Det är (enlige mig) mycket värre när den går på, stängs av med jämna mellanrum. När den kör hela tiden märker man den inte.
Vi bytte från LLVP + el på vissa ställen och det är oehört mycket bättre komfort (då har vi golvvärme i nedanvåningen och radiatorer på ovanvåningen). Golvvärmen hade vi sedan innan när vi renoverade, vi körde den på ren el ett men sen sänkte vi tempen och drog en LLVP.
Vi betalade kanske 190 000, Vi körde på en Mitsubishi pump och jag drog rören och satte upp radiatorera på ovanvåningen själv. De installerade pumpen och kopplade in golvvärmen. Det var värt varenda krona.
/N
OM du väljer LLVP se till att du köper en modell där fläkten kör HELA tiden, Det är (enlige mig) mycket värre när den går på, stängs av med jämna mellanrum. När den kör hela tiden märker man den inte.
Vi bytte från LLVP + el på vissa ställen och det är oehört mycket bättre komfort (då har vi golvvärme i nedanvåningen och radiatorer på ovanvåningen). Golvvärmen hade vi sedan innan när vi renoverade, vi körde den på ren el ett men sen sänkte vi tempen och drog en LLVP.
Vi betalade kanske 190 000, Vi körde på en Mitsubishi pump och jag drog rören och satte upp radiatorera på ovanvåningen själv. De installerade pumpen och kopplade in golvvärmen. Det var värt varenda krona.
/N
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jag och frun är precis i rappet att konvertera från direkt-el till LVVP och vattenburen värme.
Vi har också platta på mark och valde att spåra ner rör till alla radiatorer i plattan. Detta hade vi möjlighet till då vi inte tillträtt huset ännu. Det dammade något enormt, men man slipper utanpåliggande rör
Vi har också platta på mark och valde att spåra ner rör till alla radiatorer i plattan. Detta hade vi möjlighet till då vi inte tillträtt huset ännu. Det dammade något enormt, men man slipper utanpåliggande rör
Hur fungerar det? Med att spåra alltså.RickardE90 skrev:
Jag och frun är precis i rappet att konvertera från direkt-el till LVVP och vattenburen värme.
Vi har också platta på mark och valde att spåra ner rör till alla radiatorer i plattan. Detta hade vi möjlighet till då vi inte tillträtt huset ännu. Det dammade något enormt, men man slipper utanpåliggande rör![]()