pacman42 pacman42 skrev:
Ni som tycker att LLVP låter så mycket, vad har ni för apparater? Min låter normalt sett inte mer än den vanliga ventilationen och hörs därmed inte alls om jag inte står bredvid den.
Panasonic , men det är inget våldsamt ljud , däremot har man ett konstant lågt ljud och att det blåser inne inne.
Frun klagade jämt på att det drar.

Så fantastiskt skönt att slå dem permanent och huset blev helt tyst.
Det blir inte dammigt inne lika fort heller.

Jonathanr Jonathanr skrev:
120 kvm enplans-villa på platta 3-glas fönster i Mora, Dalarna. Kasta ut el-elementen, VVB och LLVP mot konvertering till vattenburet via LVVP med radiatorer. 2 vuxna 2 barn. Isolerad vind. Självdrag.

Har offert på Nibe 2125 12 kw.

Förväntad årsförbrukning detta år 14100 kWh.

För mer info, skrik.

Ja eller nej?

Mvh,
Jonathan 🌞
Med WanPan kan man utnyttja värmning med lägre temperatur.

https://elpan.dk/alt-om-wanpan/

Jag får inget bidrag om jag inte byter till VVB med inbyggd VP. Så nu är det mer att LLVP skall flyttas utomhus och inomhus. Då känner jag att vi kan byta båda två i samma veva. 😊
Ansökan om Boverkets bidrag för energieffektivisering ska vara inskickade senast 1 juni och åtgärderna genomförda senast 31 augusti. Du har inte mycket tid att spela på!

G Ganescha skrev:
Daikin RXLG hade jag. Har aldrig varit med om en tyst LLVP, många har dem så har hört ett gäng. Men visst, dom har ju varit några år, nya är säkert tystare.
Jag har en Daikin som är tre år gammal nu och det är enbart när det är riktigt kallt ute som jag tycker att den hörs. Nu använder jag den via smart styrning också, den kör som mest när elpriset är som lägst. Dvs när man sover eller är på jobbet.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
L Lybeck skrev:
Ansökan om Boverkets bidrag för energieffektivisering ska vara inskickade senast 1 juni och åtgärderna genomförda senast 31 augusti. Du har inte mycket tid att spela på!
Hahaha, jag vet! 😝

Tacksam för allas hjälp 👏🏼 Händer väl inget just nu över helgen men nästa vecka blir intressant 👍🏻

J Jodenmarck skrev:
Panasonic , men det är inget våldsamt ljud , däremot har man ett konstant lågt ljud och att det blåser inne inne.

Jag har nog lite tur med en väldigt bra placering också. Vi har suterränghus och vi har sovrummen och ett badrum på bottenvåningen och allt annat på ovanvåningen. Öppen planlösning mellan våningarna och på ovanvåningen. LLVP är i genomgångsrummet på bottenvåningen. Eftersom värmen stiger uppåt så...

Sovrummen vill man ha någon grad eller två svalare än resten av huset, det får vi per automatik.

Vår LLVP går hårdare på nätterna och runt lunchtid (jag styr temperaturen efter elpriset) och därmed så kan den köra lugnt när man använder rummet (som nu skall bli biljard- och dart-rum, det är svårt att göra något vettigt av genomgångsrum).

Så det man kan konstatera är att det är väldigt viktigt att ha rätt förutsättningar och att placera LLVP smart.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
120 kvm enplans-villa på platta 3-glas fönster i Mora, Dalarna. Kasta ut el-elementen, VVB och LLVP mot konvertering till vattenburet via LVVP med radiatorer. 2 vuxna 2 barn. Isolerad vind. Självdrag.

För mer info, skrik.

Ja eller nej?

Mvh,
Jonathan 🌞
Vill du ha maximal besparing på förbrukningen be om offert på berg eller jordvärme beroende på om du har plats att plöja ner slang. Då har du högst utväxling.

För mer info, skrik.

Ja eller nej?

Mvh,
Jonathan 🌞
Det är inte så mycket om de också har inkluderat alla elementer! Vi betalade samma pris för 110 m2 för att bara byta lvvp mot en ny lvvp.

• Gilla
Christer G.V.
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har nog lite tur med en väldigt bra placering också. Vi har suterränghus och vi har sovrummen och ett badrum på bottenvåningen och allt annat på ovanvåningen. Öppen planlösning mellan våningarna och på ovanvåningen. LLVP är i genomgångsrummet på bottenvåningen. Eftersom värmen stiger uppåt så...

Sovrummen vill man ha någon grad eller två svalare än resten av huset, det får vi per automatik.

Vår LLVP går hårdare på nätterna och runt lunchtid (jag styr temperaturen efter elpriset) och därmed så kan den köra lugnt när man använder rummet (som nu skall bli biljard- och dart-rum, det är svårt att göra något vettigt av genomgångsrum).

Så det man kan konstatera är att det är väldigt viktigt att ha rätt förutsättningar och att placera LLVP smart.
Ja placeringen är viktig , samt rätt dimensionerad pump.
Den pumpen på markplan hos oss sitter skruvad på andra sidan väggen till sovrummet & utedelen utanför vårat fönster.
Sedan blåser den rakt igenom hallar och kök
Man passerar den ofta och får ju såklart blåsten på sig. Sedan är den nog för liten , varje våningsplan är på 165m2 , så den har gått stålet konstant.

Och just med för liten pump så blir det ”kall” blåst längst bort eftersom den aldrig når måltemperatur och jobbar hårt hela tiden.

I souterrängplan hos oss når den pumpen inte runt överallt.

Men en bra och öppen planlösning så är det svårt ekonomiskt att slå en llvp
30000kr & en dags jobb för halverad elräkning typ

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Vad är ett bra pris då..? 😝
Jag skulle säga att ett bra pris är om du dkulle låna upp hela summan i detta fall ca 300’ (blir slltid extra kostnader). Räkna sen räntekostnader och amortering på 30år. Om den kostnaden är mindre per månad än energibesparingen du gör så är det billigt. Allt annat får amn se som komfort som kostar. Dra av 30k från ovanstående för att finansiera en ny llvp dom hsr 5-10år kvar så vlir det mer rättvisande. Funkar nuvarande system hjälpligt och ni idag bara har 14000 kw. Så får du kanske vara glad om du kan spara in 4-5000kw. Går inte helt ihop ekonomiskt i min värld. Har dock själv konverterat ett hus från 45 med vattenburen golvvärme , satt in mekansik ventilation mm. Inte heller ekonomiskt smart. Men komfortmässig succe. Så kronor är inte alltid allt. Men TS bör nog vara på det klara att det inte kommer ge mer i pengar i kassan.

F
J Jodenmarck skrev:

Hehe jag tycker samma om vår mekaniska ventilation, uppväxt med självdrag så det konstanta bruset är ganska drygt.

• Gilla
Jodenmarck
  • Laddar…
F
J Jantienheideman skrev:
Det är inte så mycket om de också har inkluderat alla elementer! Vi betalade samma pris för 110 m2 för att bara byta lvvp mot en ny lvvp.
Jag undrar hur man kan räkna 10 000kr per radiator? Jag köpte i våras, kostade ca 2000kr st inkl moms. Är väl arbetskostnaden som är så dyr för 1-2h arbete?

Tacksam för allas hjälp 👏🏼 Händer väl inget just nu över helgen men nästa vecka blir intressant 👍🏻
Helt rätt att konvertera om till LVVP,har själv gjort det och det vart en enorm skillnad på värmekomforten.
Hade också enplanshus i dalarna, se till att kalkylera radiatorerna rätt och gör lite jobb själv.
Utanpåliggande rör blir hur bra som helst,körde själv koppar överallt och vart riktigt bra.
Du höjer värdet på huset och får riktigt skön värme,ta in flera offerter finns ju lite firmor i Falun och Borlänge.
Tycker personligen att det ska vara vattenburen värme i bostadshus.LLVP kan man ha i garage,sommarstugor o.s.v
Lycka till

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Hur fungerar det? Med att spåra alltså.
Vi körde 40mm djupa spår i plattan med en betongkap och sedan petade ner rör i rör fram till varje radiator. Det dammade ju något enormt, men inte ett synligt rör i hela huset. Detta var ett krav från frun.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.