120 kvm enplans-villa på platta 3-glas fönster i Mora, Dalarna. Kasta ut el-elementen, VVB och LLVP mot konvertering till vattenburet via LVVP med radiatorer. 2 vuxna 2 barn. Isolerad vind. Självdrag.

Har offert på Nibe 2125 12 kw.

Förväntad årsförbrukning detta år 14100 kWh.

För mer info, skrik.

Ja eller nej?

Mvh,
Jonathan 🌞

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Björn Br och 2 till
  • Laddar…
F
Och offerten ligger på?

14 000kwh lät lite med nuvarande system, ett byte kommer ta runt 30-40 år innan det lönar sig ekonomiskt om ens det.

Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Och offerten ligger på?

14 000kwh lät lite med nuvarande system, ett byte kommer ta runt 30-40 år innan det lönar sig?
265' inkl rot. Jag har ej dragit av fruns rot då eller Boverkets bidrag. Det är med allt inräknat för konverteringen. Utom betongplattan för utedel.

• Wow
  • Haha
Björn Br och 2 till
  • Laddar…
Det är väl mer en uppgradering man gör för att få bättre värmekomfort och värde i huset. Ekonomiskt tar det som sagt väldigt många år att räkna hem en sådan investering.

• Gilla
Appendix och 9 till
  • Laddar…
F
J Josth skrev:
Det är väl mer en uppgradering man gör för att få bättre värmekomfort och värde i huset. Ekonomiskt tar det som sagt väldigt många år att räkna hem en sådan investering.
Blir det någon större komfortskillnad på en elradiator vs vattenburen? Edit; såg nu att han redan hade LLVP. Inget fan heller av LLVP, fula, låter, ger blåst och ojämn värme. Men ekonomiska som attan!

Utanpåliggande rör är inte så snyggt heller imo.

Redigerat:
  • Gilla
MelkerK och 1 till
  • Laddar…
Svårt att säga ja eller nej om man inte har koll på exempelvis hur väl LLVP sprider värmen. Jag har redan vattenburen värme i mitt hus och valde ändå LLVP som komplement till min FLVP istället för att köpa en LVVP då jag inte alls kunde räkna hem den senare.

Min LLVP värmer alla rum utom tre (två badrum och ett sovrum) i huset och detta utan problem. Golvvärme och handuksvärmare hjälper FLVP i badrummen, så vi har ett enda rum som egentligen skulle betjänas av en LVVP.

Sedan stannar väl inte kostnaden på 265´, jag antar att det tvingar fram renovering av badrummen också och tvättstugan??? Eller skall du skippa vattenburen golvvärme i dessa rum?

• Gilla
2masR och 3 till
  • Laddar…
Kanske om el-radiatorn är väldigt liten och väldigt het samtidigt som vattenradiatorn är stor och tjock och inte alls lika varm. Men det är framförallt att LLVP ger aningen varierande och ojämn innetemperatur om man ska vara hård i bedömningen.

J Josth skrev:
Kanske om el-radiatorn är väldigt liten och väldigt het samtidigt som vattenradiatorn är stor och tjock och inte alls lika varm. Men det är framförallt att LLVP ger aningen varierande och ojämn innetemperatur om man ska vara hård i bedömningen.
LLVP är ju snabbare på att kompensera vid snabba temperaturskiftningar, så jag håller inte med helt om den beskrivningen.

Stora orsaken till att inte ha LLVP är ju snarare att man bor där LLVP är väldigt ineffektiv. Men mina föräldrar i Västerbotten tycker att LLVP är perfekt för dem, så nog fungerar de rätt långt norrut för det.

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Tänkte inte direkt på snabbheten vid temperaturskiftningar utan att värmespridningen från LLVP skiljer till olika rum jämfört med det rum den sitter monterad. Man måste alltså acceptera en viss mindre temperaturskillnad.

J Josth skrev:
Tänkte inte direkt på snabbheten vid temperaturskiftningar utan att värmespridningen från LLVP skiljer till olika rum jämfört med det rum den sitter monterad. Man måste alltså acceptera en viss mindre temperaturskillnad.
Vilket man oftast vill ha, jag vill ha svalare i sovrummet och varmare i vardagsrummet än imköket exempelvis.

pacman42 pacman42 skrev:
Svårt att säga ja eller nej om man inte har koll på exempelvis hur väl LLVP sprider värmen. Jag har redan vattenburen värme i mitt hus och valde ändå LLVP som komplement till min FLVP istället för att köpa en LVVP då jag inte alls kunde räkna hem den senare.

Min LLVP värmer alla rum utom tre (två badrum och ett sovrum) i huset och detta utan problem. Golvvärme och handuksvärmare hjälper FLVP i badrummen, så vi har ett enda rum som egentligen skulle betjänas av en LVVP.

Sedan stannar väl inte kostnaden på 265´, jag antar att det tvingar fram renovering av badrummen också och tvättstugan??? Eller skall du skippa vattenburen golvvärme i dessa rum?
Haj, stora badrummet behåller elvärme i golvet och lilla badrummet får vattenradiator 👍🏻

• Gilla
egge80 och 1 till
  • Laddar…
F
Jonathanr Jonathanr skrev:
Ja eller nej?
Pumpen är säkert bra och vattenburet är ju trevligt. Men personligen hade jag sagt nej om jag inte hade några miljoner över.

• Gilla
danarne och 3 till
  • Laddar…
Jonathanr Jonathanr skrev:
Haj, stora badrummet behåller elvärme i golvet och lilla badrummet får vattenradiator 👍🏻
Men då minskar ju å andra sidan värdet av att ha vattenburet...

• Gilla
Mazdarune
  • Laddar…
I dalarna ... tror inte att ni tjänar så mycket på att gå över från LLVP till LVVP och vattenburet.
Om ni gick till jord el bergvärme kanske det skulle vara en ide.

I erat läge skulle jag nog personligen se om man kan stoppa in en eller två extra LL istället.

• Gilla
Lilllen och 9 till
  • Laddar…
Härlig respons i tråden!

Min magkänsla säger byt ut LLVP som är 12 år gammal och VVB som är 40 år gammal och köra på det. Vår förbrukning kanske är helt OK ändå 👍🏻

• Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.