Hejsan,

Jag har en 3x4m mellan två stugor som bör bindas ihop. Jag tänkte mig något relativt enkelt dock så går ett tak mot syd och ett tak mot väst, så att göra ett snyggt tak mellan husen är det som känns lite bekymmersamt.

Jag har redan en duktig snickare men han behöver ritningar. Vad för typ av arkitekt eller ritare bör man anställa? Huset är i Västernorrland och jag vill gärna att ritaren besöker och ger mig förslag på lösningar, så nån lokal.

Vi har en skiss redan men ja, behöver mer råd. Vem ska man vända sig till är väl egentligen frågan. Behövs en arkitekt eller räcker det med någon duktig ritare? Vi har bygglov och handläggaren har sagt att det är lugnt att lägga till fönster så länge jag uppdaterar honom.

Edit: Jag funderar på en vinterträdgård med golvvärme. Har bifogat bild på de två huskropparna (men småknepigt att få till en bra bild)

• Två timmerstugor vid en sjö, omgivna av skog och höstfärger, med fokus på utrymmet mellan stugorna som ska byggas ihop.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Du kanske kan kolla med forummedlemen @ToreJ01 om du inte hittar nån lokal byggmästare som åtar sej både konstruktion och byggande?

• Gilla
PajasMenGlad och 1 till
  • Laddar…
Avoid simply extending the shape of a smaller building. This will result in an unattractive shape and, above all, create difficult joints between roofs, which can lead to leaks over time. It's better to raise the conservatory roof a bit – perhaps even create a second floor? Illustration av en byggnad med takförlängning; fokus på potentiella problem med takanslutningar vid utbyggnad.
Skapa konto

Byggnadsskiss med två anslutande tak, där det ena är förlängt för en tillbyggnad, vilket kan orsaka svåra takskyddsfogar och potentiella läckor.
Skapa konto

Sketch av en byggnad med två olika takhöjder och anslutande takytor. Potential för andra våningen visas.
Skapa konto

Illustration av ett hus med utbyggnad och sammanhängande tak, visar potentiella problem med takskarvar vid förlängningar och föreslår alternativ design.
Skapa konto

Previously I mistakenly repeated two of the same views instead of adding this one
3D-modell av ett hus med två gaveltak och stora fönster, visad i en enkel skissstil.
Skapa konto

3D-modell av en byggnad med flera taklutningar och stora fönster, sett från en låg vinkel.
Skapa konto

S sturnus skrev:
[bild]
Hej, tack för fina ritningar. Det är väl ungefär något sånt där vi tänkt (alltså bilden där korridorens tak är lägre än båda husen), dock kan vi inte göra något med taken på befintliga hus (höja eller sänka). Så jag tror inte taket kan gå ner så pass mycket, utan man skulle behöva sätta fast taket i det andra taket på något sätt.

Redigerat:
From what I can gather from your photo, there shouldn't be any problems with this version. And if the footprint doesn't exceed the standards (recent changes), all you need is a good carpenter. A good carpenter means someone who can handle this type of construction without any problems and doesn't need IKEA-style instructions. ;-)

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.