I Chrome behöver du manuellt klicka dig vidare för att komma till inloggningssidan.nino skrev:
Japp stickan inne i routern menade jag
Ja man får trycka avancerat eller nåt liknande och fortsätt.
kommer inte ihåg på rak arm vad det står men typ sidan hittades inte
Men jag borde väl få en ipadress när jag stoppar i nätverkskabeln?
Med ipconfig så har jag någon ip6 adress men ingen standard gateway
Om du har DHCP igång i routern och i datorn så bör du ju få en adress på rätt subnät. Om du inte har DHCP igång kan du ju sätta en adress manuellt på rätt subnät (tex runt dina AP's) men det börjar ju bli många felkällor nu eftersom du inte riktigt avslöjar *exakt* vad du gör och vad som händer.....
Alltså jag har haft dhcp igång, routern har tuffat på i 4-6årMathiasS skrev:
I Chrome behöver du manuellt klicka dig vidare för att komma till inloggningssidan.
Om du har DHCP igång i routern och i datorn så bör du ju få en adress på rätt subnät. Om du inte har DHCP igång kan du ju sätta en adress manuellt på rätt subnät (tex runt dina AP's) men det börjar ju bli många felkällor nu eftersom du inte riktigt avslöjar *exakt* vad du gör och vad som händer.....![]()
Strömmen gick en natt och nästa morgon så vara båda antennerna disconnected i controllern.
Har provat svara på allt så gott jag kan men jag jobbar kväll så jag är inte hemma för tillfället.
Japp, men testa att visa configen via consolen med show configuration, och sedan kan man ju spekulera vidare i vad man gör. Jag tror inte att du får upp console som du visat om routern inte fungerar. Console är ju bara en annan fysisk väg in i operativsystemet.
Mats-S skrev:
OK, då förstår jag. Eftersom den innehåller routerns OS och du kommer in via konsolen så är os:et uppe och stickan ok. MEN det betyder inte att routern är 100% funktionell.
Föreslår att du googlar på hur du kan resetta hela routern, känns som att det är bästa lösningen nu.
Det kan bli så att du måste skaffa en nu router, så kolla på det också. Men köp då en mera "konsumentvänlig" router än den du har nu, tex ASUS har flera bra routrar att välja på
EDIT!
Hittade det är angående reset:
[länk]
There are two methods to reset the EdgeRouter Lite to factory defaults:
• Runtime reset (recommended) The EdgeRouter Lite should be running after bootup is complete. Press and hold the Reset button for about 10 seconds until the right LED on port eth2 starts flashing and then becomes solidly lit. After a few seconds, the LED will turn off, and the EdgeRouter Lite will automatically reboot.
• Power-on reset Disconnect the Power Cord from the Power Adapter. Press and hold the Reset button while connecting the Power Cord to the Power Adapter. The port LEDs will light up in sequential order. Keep holding the Reset button until the LED on the last port starts flashing, and then release the button.
Default lösenord och användarnamn är ubnt
The login screen will appear. Enter ubnt in the Username and Password fields
Om du måste installera om OS:et på USB-stickan, kolla den här videon (klistra in länken i din webbläsare) och läs kommentarerna, där finns länkar till där du kan hämta ett nytt OS:
youtube.com/watch?v=l-1V3xoacxc
Jodå jag har provat att resetta på båda sätten
Kolla den här tråden:nino skrev:
https://community.ui.com/questions/Octeon-ubnte100/5413360e-9107-40d3-9713-02738de1efb0
I regularly get dropped to a prompt as seen in the subject line on boot. Typing reset at the prompt will cause the device to reset and boot as expected. It is almost as if the USB storage is not initializing before the bootloader tries to access it.
Har du testat att skriva "reset" på konsolprompten, kanske funkar?
Nej jag är som sagt på jobbet än, testar det inatt om jag orkar/kommer ihågMats-S skrev:
Kolla den här tråden:
[länk]
I regularly get dropped to a prompt as seen in the subject line on boot. Typing reset at the prompt will cause the device to reset and boot as expected. It is almost as if the USB storage is not initializing before the bootloader tries to access it.
Har du testat att skriva "reset" på konsolprompten, kanske funkar?
Provade med show configuration men det kommer bara ett felmeddelande
Reset då provar den att starta om och slutar med den här bilden
Kernel panic längst ner
Sen börjar den om
Måste ju vara i nån bios / bootloader / eller nåt liknande?
Reset då provar den att starta om och slutar med den här bilden
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kernel panic längst ner
Sen börjar den om
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Måste ju vara i nån bios / bootloader / eller nåt liknande?
Så ser den ut invändigt
Usbminnet
Ska se om jag hittar ett som passar, är ju inte bra med plats direkt... och helst ska det vara usb 2.0 då 3.0 verkar vara lite långsamma eller vad det stod
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Usbminnet
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska se om jag hittar ett som passar, är ju inte bra med plats direkt... och helst ska det vara usb 2.0 då 3.0 verkar vara lite långsamma eller vad det stod
Hade nåt liknande på min Edgrouter PoE, dock många år sedan, så minnet sviker. Det var i mitt fall inte något "fysiskt" fel på USB-stickan, det var något i filstrukturen som hade blivit korrupt bara så att den vägrade boota.nino skrev:
Vet att jag fixade till det genom att montera den i en linux-dator, så kan man komma åt filerna, men minns tyvärr inte exakt vad som var fel annat än att det var något väldigt trivialt.
Men det torde finnas ett antal guider på nätet för hur man kan kontrollera och reparera eller återställa informationen på stickan.
Köpt en ny sticka provar på söndagC cpalm skrev:Hade nåt liknande på min Edgrouter PoE, dock många år sedan, så minnet sviker. Det var i mitt fall inte något "fysiskt" fel på USB-stickan, det var något i filstrukturen som hade blivit korrupt bara så att den vägrade boota.
Vet att jag fixade till det genom att montera den i en linux-dator, så kan man komma åt filerna, men minns tyvärr inte exakt vad som var fel annat än att det var något väldigt trivialt.
Men det torde finnas ett antal guider på nätet för hur man kan kontrollera och reparera eller återställa informationen på stickan.
