Jag tror nog också att rätt metod är att köpa nytt USB och börja om från början med det.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Annars är en ny ERX inte så dyr:
- [länk]

Det brukar bli så att jag köper nytt när det jävlats i ett par dagar, sedan använder jag gamla modellen som backup (eller som jag har nu som redundant router) om jag får igång den.
Inte så dyr nej, men inte heller i lager. Ubnt har haft väldigt svårt att leverera de senaste åren, speciellt de äldre grejerna (Edgerouter, Unifi USG-3 mm). Enligt prisjakt finns inga Edgerouter oavsett modell i lager hos svenska återförsäljare.
 
zarkov zarkov skrev:
Inte så dyr nej, men inte heller i lager. Ubnt har haft väldigt svårt att leverera de senaste åren, speciellt de äldre grejerna (Edgerouter, Unifi USG-3 mm). Enligt prisjakt finns inga Edgerouter oavsett modell i lager hos svenska återförsäljare.
Det står att Webhallen har på ingång
 
pacman42 pacman42 skrev:
Det står att Webhallen har på ingång
Ja, det betyder att de har beställt och fått bekräftat ordern. Inte att de har ett datum för leverans. Tro mig om du vill eller fråga dem själv.

Jag har försökt köpa Unifi-prylar av dem de senaste två åren men gett upp, det är lättare att köpa från Ubnt direkt. Det är lite dyrare men mycket snabbare.

https://eu.store.ui.com/collections/operator-edgemax-routers/products/edgerouter-x
 
....å andra sidan behöver man ju inte köpa en ny router bara för att en USB-sticka har svimmat. Det borde finnas många timmar kvar i den där edgeroutern.
 
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
Nej känns ju onödigt att köpa en ny om det inte behövs

Provar med det här usbt

Samsung 64GB USB 3.1 Flash Drive förpackning på bord med hastighet 300MB/s, bakåtkompatibel USB 2.0, titan grå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
C
nino nino skrev:
Nej känns ju onödigt att köpa en ny om det inte behövs
Funkar säkert med i princip vad som helst så länge du formaterar det rätt.
Men är du säker på att det är något "hårt" fel på det gamla?
I mitt fall var det som sagt något mjukt fel som gick att rätta till och sedan dess har det snurrat vidare många år.
 
C cpalm skrev:
Funkar säkert med i princip vad som helst så länge du formaterar det rätt.
Men är du säker på att det är något "hårt" fel på det gamla?
I mitt fall var det som sagt något mjukt fel som gick att rätta till och sedan dess har det snurrat vidare många år.
Nej har inte kollat upp det.
Men hade ärenden till Borlänge så passade på att köpa då det inte finns hemma i byn, eller det finns så klart usbminnen men det här måste ju vara litet så jag chansade inte.
Funkar det gamla så är det väl så och jag är 169:- fattigare :D
 
Får jag igång på det här så blir det ju en ny installation då jag inte har någon fil att återinstallera från.
Kan jag ta hem en ny controller och lägga den på nya datorn och lägga till ap, måste dom ändras/återställas först eller är det bara att köra på?
 
C
nino nino skrev:
Får jag igång på det här så blir det ju en ny installation då jag inte har någon fil att återinstallera från.
Du kan, mig veterligen, inte bara plugga i ett tomt USB-minne och återställa den därifrån.
Utan USB-minnet måste innehålla en grundläggande firmware-image. Men det har du kanske koll på?

Controllern har inget med Edgeroutern att göra, Edgeroutern konfigureras via sitt eget webbgränssnitt. När du väl får igång det trådade nätverket kommer accesspunkterna att fungera som vanligt med befintlig controller.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
nino nino skrev:
Får jag igång på det här så blir det ju en ny installation då jag inte har någon fil att återinstallera från.
Kan jag ta hem en ny controller och lägga den på nya datorn och lägga till ap, måste dom ändras/återställas först eller är det bara att köra på?
Det finns en procedur för att adoptera föräldralösa AP’s till en ny controller men enklast, om du kan, är nog att ta bort AP’s från gamla Controllern och sedan lägga till dem i den nya, men båda varianterna funkar vad jag vet. Har bara gjort sådant en gång och jag minns ärligt talat inte riktigt hur jag gjorde.det var inget större problem iallafall ( jag hade en Controller i pc’n och installerade sedan en ny Controller virtualiserat i en liten server.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Controllern har inget med Edgeroutern att göra, Edgeroutern konfigureras via sitt eget webbgränssnitt. När du väl får igång det trådade nätverket kommer accesspunkterna att fungera som vanligt med befintlig controller.
Det var fråga om en ny dator här, dvs AP's adopterade till gammal kontroller och nu ny kontroller på ny dator. Jag tror det finns procedurer för alla varienter här, så de blir inte "fast" i en gammal kontroller.
 
Lättaste sättet att byta controller på en föräldralös men aktiv AP är att fabriksåterställa den, det näst lättaste är att ssh:a till den och byta ip till controllern (men det förutsätter att man redan aktiverat ssh i den gamla controllern och har kvar nycklar/pw). Plocka ner AP:n, resetta med ett gem och låt den dyka upp i den nya controllern.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Du kan, mig veterligen, inte bara plugga i ett tomt USB-minne och återställa den därifrån.
Utan USB-minnet måste innehålla en grundläggande firmware-image. Men det har du kanske koll på?
Jodå jag håller på att prova få över firmware till usbt nu
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.