Annars är en ny ERX inte så dyr:
- https://www.webhallen.com/se/product/232655-Ubiquiti-EdgeRouter-X?ref=Prisjakt
Det brukar bli så att jag köper nytt när det jävlats i ett par dagar, sedan använder jag gamla modellen som backup (eller som jag har nu som redundant router) om jag får igång den.
- https://www.webhallen.com/se/product/232655-Ubiquiti-EdgeRouter-X?ref=Prisjakt
Det brukar bli så att jag köper nytt när det jävlats i ett par dagar, sedan använder jag gamla modellen som backup (eller som jag har nu som redundant router) om jag får igång den.
Inte så dyr nej, men inte heller i lager. Ubnt har haft väldigt svårt att leverera de senaste åren, speciellt de äldre grejerna (Edgerouter, Unifi USG-3 mm). Enligt prisjakt finns inga Edgerouter oavsett modell i lager hos svenska återförsäljare.pacman42 skrev:
Ja, det betyder att de har beställt och fått bekräftat ordern. Inte att de har ett datum för leverans. Tro mig om du vill eller fråga dem själv.pacman42 skrev:
Jag har försökt köpa Unifi-prylar av dem de senaste två åren men gett upp, det är lättare att köpa från Ubnt direkt. Det är lite dyrare men mycket snabbare.
https://eu.store.ui.com/collections/operator-edgemax-routers/products/edgerouter-x
Funkar säkert med i princip vad som helst så länge du formaterar det rätt.nino skrev:
Men är du säker på att det är något "hårt" fel på det gamla?
I mitt fall var det som sagt något mjukt fel som gick att rätta till och sedan dess har det snurrat vidare många år.
Nej har inte kollat upp det.C cpalm skrev:
Men hade ärenden till Borlänge så passade på att köpa då det inte finns hemma i byn, eller det finns så klart usbminnen men det här måste ju vara litet så jag chansade inte.
Funkar det gamla så är det väl så och jag är 169:- fattigare
Får jag igång på det här så blir det ju en ny installation då jag inte har någon fil att återinstallera från.
Kan jag ta hem en ny controller och lägga den på nya datorn och lägga till ap, måste dom ändras/återställas först eller är det bara att köra på?
Kan jag ta hem en ny controller och lägga den på nya datorn och lägga till ap, måste dom ändras/återställas först eller är det bara att köra på?
Du kan, mig veterligen, inte bara plugga i ett tomt USB-minne och återställa den därifrån.nino skrev:
Utan USB-minnet måste innehålla en grundläggande firmware-image. Men det har du kanske koll på?
Controllern har inget med Edgeroutern att göra, Edgeroutern konfigureras via sitt eget webbgränssnitt. När du väl får igång det trådade nätverket kommer accesspunkterna att fungera som vanligt med befintlig controller.
Det finns en procedur för att adoptera föräldralösa AP’s till en ny controller men enklast, om du kan, är nog att ta bort AP’s från gamla Controllern och sedan lägga till dem i den nya, men båda varianterna funkar vad jag vet. Har bara gjort sådant en gång och jag minns ärligt talat inte riktigt hur jag gjorde.det var inget större problem iallafall ( jag hade en Controller i pc’n och installerade sedan en ny Controller virtualiserat i en liten server.nino skrev:
Det var fråga om en ny dator här, dvs AP's adopterade till gammal kontroller och nu ny kontroller på ny dator. Jag tror det finns procedurer för alla varienter här, så de blir inte "fast" i en gammal kontroller.C cpalm skrev:
Lättaste sättet att byta controller på en föräldralös men aktiv AP är att fabriksåterställa den, det näst lättaste är att ssh:a till den och byta ip till controllern (men det förutsätter att man redan aktiverat ssh i den gamla controllern och har kvar nycklar/pw). Plocka ner AP:n, resetta med ett gem och låt den dyka upp i den nya controllern.

