Nej det går inte att komma in i routern hur jag än gör
Verkar inte går att fakbriksåterställa heller
Misstänker att det är usbstickan som sagt upp sig... Ska se om jag kan låna en console kabel och koppla upp mig så
Verkar inte går att fakbriksåterställa heller
Misstänker att det är usbstickan som sagt upp sig... Ska se om jag kan låna en console kabel och koppla upp mig så
Kom in i routern via console
Verkade som om den startade om sig flera gånger, för det verkade som om samma saker kom upp flera gånger
Här verkar allt ha lugnat sig och inga mer omstarter eller vad ett var
Help vid prompten ger det här
Kom aldrig upp någon inloggning
Vet inte riktigt vad jag ska göra nu
Verkade som om den startade om sig flera gånger, för det verkade som om samma saker kom upp flera gånger
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här verkar allt ha lugnat sig och inga mer omstarter eller vad ett var
Help vid prompten ger det här
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kom aldrig upp någon inloggning
Vet inte riktigt vad jag ska göra nu
Du borde ha fått en inloggningsprompt.
Men om du nu är inne så kan du skriva "?" för att se kommandon och du kan skriva "show configuration" för att visa nuvarande konfig.
.......men, att göra detta via console/CLI är överkurs och ärligt talat inte enkelt.
Om du kör show configuration så borde vi kunna se vilka nät du har konfigurerat och då borde du kunna hitta rätt IP-adress att logga in mot. Det låter konstigt att det inte går att logga in via webläsare, jag tror att du knappar in fel IP.
Men om du nu är inne så kan du skriva "?" för att se kommandon och du kan skriva "show configuration" för att visa nuvarande konfig.
.......men, att göra detta via console/CLI är överkurs och ärligt talat inte enkelt.
Om du kör show configuration så borde vi kunna se vilka nät du har konfigurerat och då borde du kunna hitta rätt IP-adress att logga in mot. Det låter konstigt att det inte går att logga in via webläsare, jag tror att du knappar in fel IP.
Help och ? Är väl samma kommando? Se bild 2
Ja visst borde jag ju fått logga in , märkligt det här
Ja det är väl inte helt omöjligt att jag gör det, så jäkla längesen jag ställde iordning routern och jag följde nån guide med ip nr på 172.16 någonting.
Men mina ap har 172.16.1.11 och 102, enl controllern, så routern bör väl ha 172.16.1.1 kan man tycka
Men nåt måste ju bara knas eftersom ap inte hittar
Ja visst borde jag ju fått logga in , märkligt det här
Ja det är väl inte helt omöjligt att jag gör det, så jäkla längesen jag ställde iordning routern och jag följde nån guide med ip nr på 172.16 någonting.
Men mina ap har 172.16.1.11 och 102, enl controllern, så routern bör väl ha 172.16.1.1 kan man tycka
Men nåt måste ju bara knas eftersom ap inte hittar
Lutar inte det här åt att routern har fått en "smäll" vid strömavbrottet och någon komponent i den är trasig.
Inte helt lätt att följa eran "något röriga" konversation
... men har ni verifierat att WiFin verkligen är påslagen inne i routern ... eller är acesspunkterna trådade och det är Wifin från dom som krånglar?
Har själv råkat ut för att WiFi:n på min router kopplat ifrån sig, men som vanligt börjar man med att felsöka det krångligaste innan man kollar det mest fundamentala, att routern har aktiv WiFi
Inte helt lätt att följa eran "något röriga" konversation
Har själv råkat ut för att WiFi:n på min router kopplat ifrån sig, men som vanligt börjar man med att felsöka det krångligaste innan man kollar det mest fundamentala, att routern har aktiv WiFi
Det är väl jag som rör till det med fel ord kan jag tänkaMats-S skrev:
Lutar inte det här åt att routern har fått en "smäll" vid strömavbrottet och någon komponent i den är trasig.
Inte helt lätt att följa eran "något röriga" konversation... men har ni verifierat att WiFin verkligen är påslagen inne i routern ... eller är acesspunkterna trådade och det är Wifin från dom som krånglar?
Har själv råkat ut för att WiFi:n på min router kopplat ifrån sig, men som vanligt börjar man med att felsöka det krångligaste innan man kollar det mest fundamentala, att routern har aktiv WiFi![]()
Nej jag kan inte komma åt routern på något vis, varken via WiFi eller trådat direkt till routern, är dock lite osäker på om jag har rätt ip men vet inte heller hur jag ska verifiera det.
Jag får ingen ip vid trådat
Antennerna är trådade via poeinjektorer, men att 2st ska gå sönder samtidigt verkar konstigt?
Kommer år routern nu via console port, se bilder något inlägg högre upp.
Verkar inte vara helt ovanligt, men inte heller vanligt, att usb stickan i routern ger upp.
Men då borde jag väl inte kunna komma in via console
Om du med USB-sticka menar en USB datasticka med mobilt bredband så har den ingenting att gör med din WiFi. Oavsett om du har kontakt med internet eller ej (WAN) så ska ditt interna nätverk (LAN) fungera.nino skrev:
Det ska alltså funka att koppla en dator direkt mot routern med en ethernetkabel, Fungera internet då så är
trådad kommunikaton (LAN+WAN) ok.
Men är det endast konsolporten som lever som du skriver så är det major fuck up
Du kan även behöva resetta routern om inte användare och lösenord stämmer. Samma sak här, googla seriöst på reset av din router för det är enda chansen nu att komma in i den om allt annat misslyckas.
Men som du beskriver det att allt är dött från routern så kan det vara så illa att den är trasig efter strömavbrottet ... Men har du tur så kan en reset rädda den och få den i balans igen.
Nej jag menar ett usb minne som sitter i routern som innehåller routerns os.Mats-S skrev:
Om du med USB-sticka menar en USB datasticka med mobilt bredband så har den ingenting att gör med din WiFi. Oavsett om du har kontakt med internet eller ej (WAN) så ska ditt interna nätverk (LAN) fungera.
Det ska alltså funka att koppla en dator direkt mot routern med en ethernetkabel, Fungera internet då så är
trådad kommunikaton (LAN+WAN) ok.
Men är det endast konsolporten som lever som du skriver så är det major fuck upDå är det dags att googla på din routers namn för att få tag på default IP samt default adminanvändare och lösenord. När du har det så anslut datorn igen i ett av ethernetuttagen (inte konsolen) och skriv in IP-adressen i routern.
Du kan även behöva resetta routern om inte användare och lösenord stämmer. Samma sak här, googla seriöst på reset av din router för det är enda chansen nu att komma in i den om allt annat misslyckas.
Men som du beskriver det att allt är dött från routern så kan det vara så illa att den är trasig efter strömavbrottet ... Men har du tur så kan en reset rädda den och få den i balans igen.
Denna router har inget wifi. Det är en Edgerouter Lite enligt uppgift i första inlägget.Mats-S skrev:
Lutar inte det här åt att routern har fått en "smäll" vid strömavbrottet och någon komponent i den är trasig.
Inte helt lätt att följa eran "något röriga" konversation... men har ni verifierat att WiFin verkligen är påslagen inne i routern ... eller är acesspunkterna trådade och det är Wifin från dom som krånglar?
Har själv råkat ut för att WiFi:n på min router kopplat ifrån sig, men som vanligt börjar man med att felsöka det krångligaste innan man kollar det mest fundamentala, att routern har aktiv WiFi![]()
OK, då förstår jag. Eftersom den innehåller routerns OS och du kommer in via konsolen så är os:et uppe och stickan ok. MEN det betyder inte att routern är 100% funktionell.nino skrev:
Föreslår att du googlar på hur du kan resetta hela routern, känns som att det är bästa lösningen nu.
Det kan bli så att du måste skaffa en nu router, så kolla på det också. Men köp då en mera "konsumentvänlig" router än den du har nu, tex ASUS har flera bra routrar att välja på
EDIT!
Hittade det är angående reset:
https://dl.ubnt.com/guides/edgemax/EdgeRouter_Lite_QSG.pdf
There are two methods to reset the EdgeRouter Lite to factory defaults:
• Runtime reset (recommended) The EdgeRouter Lite should be running after bootup is complete. Press and hold the Reset button for about 10 seconds until the right LED on port eth2 starts flashing and then becomes solidly lit. After a few seconds, the LED will turn off, and the EdgeRouter Lite will automatically reboot.
• Power-on reset Disconnect the Power Cord from the Power Adapter. Press and hold the Reset button while connecting the Power Cord to the Power Adapter. The port LEDs will light up in sequential order. Keep holding the Reset button until the LED on the last port starts flashing, and then release the button.
Default lösenord och användarnamn är ubnt
The login screen will appear. Enter ubnt in the Username and Password fields
Om du måste installera om OS:et på USB-stickan, kolla den här videon (klistra in länken i din webbläsare) och läs kommentarerna, där finns länkar till där du kan hämta ett nytt OS:
youtube.com/watch?v=l-1V3xoacxc
Redigerat:
Om dina AP's heter så är det rimligt att routern heter 172.16.1.1, ja. Men om den nu inte svarar där så behöver du ta fram vad det verkligen är med "show configuration".nino skrev:
Help och ? Är väl samma kommando? Se bild 2
Ja visst borde jag ju fått logga in , märkligt det här
Ja det är väl inte helt omöjligt att jag gör det, så jäkla längesen jag ställde iordning routern och jag följde nån guide med ip nr på 172.16 någonting.
Men mina ap har 172.16.1.11 och 102, enl controllern, så routern bör väl ha 172.16.1.1 kan man tycka
Men nåt måste ju bara knas eftersom ap inte hittar
Notera också att du i de flesta webläsare får upp en felmeddelande om du surfar till en edgerouter - detta pga att det saknas certifikat för https. I chrome klickar man sig vidare via "avancerat"-knappen och sedan "fortsätt till 172.16.1.1"
När du öppnar en webläsare mot din ip, vad ser du då?
Japp stickan inne i routern menade jagMathiasS skrev:
Om dina AP's heter så är det rimligt att routern heter 172.16.1.1, ja. Men om den nu inte svarar där så behöver du ta fram vad det verkligen är med "show configuration".
Notera också att du i de flesta webläsare får upp en felmeddelande om du surfar till en edgerouter - detta pga att det saknas certifikat för https. I chrome klickar man sig vidare via "avancerat"-knappen och sedan "fortsätt till 172.16.1.1"
När du öppnar en webläsare mot din ip, vad ser du då?
Ja man får trycka avancerat eller nåt liknande och fortsätt.
kommer inte ihåg på rak arm vad det står men typ sidan hittades inte
Men jag borde väl få en ipadress när jag stoppar i nätverkskabeln?
Med ipconfig så har jag någon ip6 adress men ingen standard gateway