Nej det går inte att komma in i routern hur jag än gör

Verkar inte går att fakbriksåterställa heller

Misstänker att det är usbstickan som sagt upp sig... Ska se om jag kan låna en console kabel och koppla upp mig så
 
Kom in i routern via console
Verkade som om den startade om sig flera gånger, för det verkade som om samma saker kom upp flera gånger

En datorskärm visar en bootloader-process med teknisk information som systemloggar och hårdvaruspecifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här verkar allt ha lugnat sig och inga mer omstarter eller vad ett var

Help vid prompten ger det här
Terminalskärm med kommandon, textbaserat gränssnitt, teknisk konfiguration, svart bakgrund, vit text.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kom aldrig upp någon inloggning

Vet inte riktigt vad jag ska göra nu :D
 
Du borde ha fått en inloggningsprompt.

Men om du nu är inne så kan du skriva "?" för att se kommandon och du kan skriva "show configuration" för att visa nuvarande konfig.

.......men, att göra detta via console/CLI är överkurs och ärligt talat inte enkelt.

Om du kör show configuration så borde vi kunna se vilka nät du har konfigurerat och då borde du kunna hitta rätt IP-adress att logga in mot. Det låter konstigt att det inte går att logga in via webläsare, jag tror att du knappar in fel IP.
 
Help och ? Är väl samma kommando? Se bild 2
Ja visst borde jag ju fått logga in , märkligt det här


Ja det är väl inte helt omöjligt att jag gör det, så jäkla längesen jag ställde iordning routern och jag följde nån guide med ip nr på 172.16 någonting.
Men mina ap har 172.16.1.11 och 102, enl controllern, så routern bör väl ha 172.16.1.1 kan man tycka

Men nåt måste ju bara knas eftersom ap inte hittar
 
Attitudeswe
Utslitet flash/ nätdel som levererar underspänning kan ge konstiga fenomen...
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Utslitet flash/ nätdel som levererar underspänning kan ge konstiga fenomen...
Nätdelen är bytt för nåt år sen
 
Mats-S
Lutar inte det här åt att routern har fått en "smäll" vid strömavbrottet och någon komponent i den är trasig.

Inte helt lätt att följa eran "något röriga" konversation ;) ... men har ni verifierat att WiFin verkligen är påslagen inne i routern ... eller är acesspunkterna trådade och det är Wifin från dom som krånglar?

Har själv råkat ut för att WiFi:n på min router kopplat ifrån sig, men som vanligt börjar man med att felsöka det krångligaste innan man kollar det mest fundamentala, att routern har aktiv WiFi :rofl:
 
Mats-S Mats-S skrev:
Lutar inte det här åt att routern har fått en "smäll" vid strömavbrottet och någon komponent i den är trasig.

Inte helt lätt att följa eran "något röriga" konversation ;) ... men har ni verifierat att WiFin verkligen är påslagen inne i routern ... eller är acesspunkterna trådade och det är Wifin från dom som krånglar?

Har själv råkat ut för att WiFi:n på min router kopplat ifrån sig, men som vanligt börjar man med att felsöka det krångligaste innan man kollar det mest fundamentala, att routern har aktiv WiFi :rofl:
Det är väl jag som rör till det med fel ord kan jag tänka :D

Nej jag kan inte komma åt routern på något vis, varken via WiFi eller trådat direkt till routern, är dock lite osäker på om jag har rätt ip men vet inte heller hur jag ska verifiera det.

Jag får ingen ip vid trådat

Antennerna är trådade via poeinjektorer, men att 2st ska gå sönder samtidigt verkar konstigt?

Kommer år routern nu via console port, se bilder något inlägg högre upp.

Verkar inte vara helt ovanligt, men inte heller vanligt, att usb stickan i routern ger upp.
Men då borde jag väl inte kunna komma in via console
 
Mats-S
nino nino skrev:
usb stickan i routern ger upp
Om du med USB-sticka menar en USB datasticka med mobilt bredband så har den ingenting att gör med din WiFi. Oavsett om du har kontakt med internet eller ej (WAN) så ska ditt interna nätverk (LAN) fungera.
Det ska alltså funka att koppla en dator direkt mot routern med en ethernetkabel, Fungera internet då så är
trådad kommunikaton (LAN+WAN) ok.

Men är det endast konsolporten som lever som du skriver så är det major fuck up :) Då är det dags att googla på din routers namn för att få tag på default IP samt default adminanvändare och lösenord. När du har det så anslut datorn igen i ett av ethernetuttagen (inte konsolen) och skriv in IP-adressen i routern.

Du kan även behöva resetta routern om inte användare och lösenord stämmer. Samma sak här, googla seriöst på reset av din router för det är enda chansen nu att komma in i den om allt annat misslyckas.

Men som du beskriver det att allt är dött från routern så kan det vara så illa att den är trasig efter strömavbrottet ... Men har du tur så kan en reset rädda den och få den i balans igen.
 
Mats-S Mats-S skrev:
Om du med USB-sticka menar en USB datasticka med mobilt bredband så har den ingenting att gör med din WiFi. Oavsett om du har kontakt med internet eller ej (WAN) så ska ditt interna nätverk (LAN) fungera.
Det ska alltså funka att koppla en dator direkt mot routern med en ethernetkabel, Fungera internet då så är
trådad kommunikaton (LAN+WAN) ok.

Men är det endast konsolporten som lever som du skriver så är det major fuck up :) Då är det dags att googla på din routers namn för att få tag på default IP samt default adminanvändare och lösenord. När du har det så anslut datorn igen i ett av ethernetuttagen (inte konsolen) och skriv in IP-adressen i routern.

Du kan även behöva resetta routern om inte användare och lösenord stämmer. Samma sak här, googla seriöst på reset av din router för det är enda chansen nu att komma in i den om allt annat misslyckas.

Men som du beskriver det att allt är dött från routern så kan det vara så illa att den är trasig efter strömavbrottet ... Men har du tur så kan en reset rädda den och få den i balans igen.
Nej jag menar ett usb minne som sitter i routern som innehåller routerns os.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Lutar inte det här åt att routern har fått en "smäll" vid strömavbrottet och någon komponent i den är trasig.

Inte helt lätt att följa eran "något röriga" konversation ;) ... men har ni verifierat att WiFin verkligen är påslagen inne i routern ... eller är acesspunkterna trådade och det är Wifin från dom som krånglar?

Har själv råkat ut för att WiFi:n på min router kopplat ifrån sig, men som vanligt börjar man med att felsöka det krångligaste innan man kollar det mest fundamentala, att routern har aktiv WiFi :rofl:
Denna router har inget wifi. Det är en Edgerouter Lite enligt uppgift i första inlägget.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Mats-S
nino nino skrev:
Nej jag menar ett usb minne som sitter i routern som innehåller routerns os.
OK, då förstår jag. Eftersom den innehåller routerns OS och du kommer in via konsolen så är os:et uppe och stickan ok. MEN det betyder inte att routern är 100% funktionell.
Föreslår att du googlar på hur du kan resetta hela routern, känns som att det är bästa lösningen nu.

Det kan bli så att du måste skaffa en nu router, så kolla på det också. Men köp då en mera "konsumentvänlig" router än den du har nu, tex ASUS har flera bra routrar att välja på :cool:

EDIT!
Hittade det är angående reset:
https://dl.ubnt.com/guides/edgemax/EdgeRouter_Lite_QSG.pdf

There are two methods to reset the EdgeRouter Lite to factory defaults:
• Runtime reset (recommended) The EdgeRouter Lite should be running after bootup is complete. Press and hold the Reset button for about 10 seconds until the right LED on port eth2 starts flashing and then becomes solidly lit. After a few seconds, the LED will turn off, and the EdgeRouter Lite will automatically reboot.
• Power-on reset Disconnect the Power Cord from the Power Adapter. Press and hold the Reset button while connecting the Power Cord to the Power Adapter. The port LEDs will light up in sequential order. Keep holding the Reset button until the LED on the last port starts flashing, and then release the button.

Default lösenord och användarnamn är ubnt
The login screen will appear. Enter ubnt in the Username and Password fields

Om du måste installera om OS:et på USB-stickan, kolla den här videon (klistra in länken i din webbläsare) och läs kommentarerna, där finns länkar till där du kan hämta ett nytt OS:
youtube.com/watch?v=l-1V3xoacxc
 
Redigerat:
nino nino skrev:
Nej jag menar ett usb minne som sitter i routern som innehåller routerns os.

....men du har tidigare sagt att du har en Edgerouter Lite. Den har ingen USB-port?
¨
EDIT, ok just den modellen har inbyggd usbsticka på insidan.
 
Redigerat:
  • Gilla
nino
  • Laddar…
nino nino skrev:
Help och ? Är väl samma kommando? Se bild 2
Ja visst borde jag ju fått logga in , märkligt det här


Ja det är väl inte helt omöjligt att jag gör det, så jäkla längesen jag ställde iordning routern och jag följde nån guide med ip nr på 172.16 någonting.
Men mina ap har 172.16.1.11 och 102, enl controllern, så routern bör väl ha 172.16.1.1 kan man tycka

Men nåt måste ju bara knas eftersom ap inte hittar
Om dina AP's heter så är det rimligt att routern heter 172.16.1.1, ja. Men om den nu inte svarar där så behöver du ta fram vad det verkligen är med "show configuration".

Notera också att du i de flesta webläsare får upp en felmeddelande om du surfar till en edgerouter - detta pga att det saknas certifikat för https. I chrome klickar man sig vidare via "avancerat"-knappen och sedan "fortsätt till 172.16.1.1"

När du öppnar en webläsare mot din ip, vad ser du då?
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Om dina AP's heter så är det rimligt att routern heter 172.16.1.1, ja. Men om den nu inte svarar där så behöver du ta fram vad det verkligen är med "show configuration".

Notera också att du i de flesta webläsare får upp en felmeddelande om du surfar till en edgerouter - detta pga att det saknas certifikat för https. I chrome klickar man sig vidare via "avancerat"-knappen och sedan "fortsätt till 172.16.1.1"

När du öppnar en webläsare mot din ip, vad ser du då?
Japp stickan inne i routern menade jag

Ja man får trycka avancerat eller nåt liknande och fortsätt.
kommer inte ihåg på rak arm vad det står men typ sidan hittades inte
Men jag borde väl få en ipadress när jag stoppar i nätverkskabeln?
Med ipconfig så har jag någon ip6 adress men ingen standard gateway
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.