En Torix, där tamparna skalats och klippts i rätt längd, samt att Torixen vridits ihop hårt, sitter som berg. Allt är då vridet i ett och samma paket, 5 st 1,5 mm2 och 4 st 2,5 mm2 är lagom. Inte som med wago eller liknande i var sitt hål med fjäderbelastning som kan vara lite diffust.
Det må vara sant. Men väldigt många torix är slarvigt ihopsnurrade med blandat fk/ek och det blir oftast skit. Wago är ju tusen ggr bättre och lättare. Skala bara upp rätt längd o tryck in kabeln eller fäll upp spaken och för in kabeln. Väldigt svårt att göra fel.J jonaserik skrev:
Men hur många torix tror du är korrekt gjorda… stor risk för felaktigt handhavande. Wago är ju gjord för att det ska vara svårt att göra fel. Bara skala upp rätt längd och för in kabelnAlfredo skrev:
Dem enda ggr jag sett varmgång i wago är när man installerat spishäll och gjord skarven med 773/2773 istället för 221. Dvs handhavandefelFotografen skrev:
Saken med Torix är att de kräver ett mått av kunskap och erfarenhet att montera och bedöma resultatet. Rätt monterade är de inte mer benägna till problem än något annat.
Vi ser problem med varmgång även i wagoklämmor.
Det finns även transparenta klämmor av Torixmodell, lätt att bedöma resultatet med dessa. Minns inte på raken om det var Elko eller Hellerman som tillverkade dessa. Jag har använt dem med gott resultat.
Enormt många.F Fredrik K80 skrev:
När de användes "hela tiden" så kunde elektrikerna handskas med dem, de hade vanan och handlaget.
Själv har jag aldrig köpt ett paket tomtehattar (eller jo, innan jag byggde huset, innan jag började arbeta som elektriker, men det blev inte många använda, inte ens i huset, det blev mest wago 773 och 222 här, då jag hade upptäckt det nya).
Så jag använder aldrig någonsin en torix vid nyinstallation (det finns ju liksom ingen mening), ibland, några gånger om året, så återanvänder jag en torix när jag lägger till ytterligare en ledare, typiskt när jag inte råkar ha någon lämplig modernare toppklämma skramlades i fickan, men vill få det hela gjort, inte värt att gå till bilen för att hämta 2-3 st helacon.
Mina val idag är Helacon mini samt wago 221 när jag vill ha öppningsbara (och det blir mest 221, då jag jobbar så mycket med styr, och där är kunderna inte så priskänsliga att dessa lite dyrare spelar någon roll).
Jag har också börjat använda lite wago 2773, för att de är så extremt små, inte min favorit rent generellt, men måste jag skarva en ledare inne i en utanpåliggande strömbrytare så är det extremt lilla formatet som en tvåpolig sådan guld värt.
Men jag vägrar att ställa upp på någon häxjakt på torix.
Jag tycker ärligt talat att de gott och väl har bevisat sin duglighet då det var den totalt dominerande toppklämman i några decennier, utan att det blev någon katastrof.
Man undrar ju lite om folk kan se skillnad på Torix och kopiorna 🤔 vissa kopior har en annan färg tex gula och har en "veckad plåtbit" i stället för en fjäder. Torix finns i två färger röd och grön, Den gröna klarar lite grövre trådar.
Blanda EKoch FK är inga problem i en Torix. Men som alltid så kräver det att man kan sin sak om det ska bli bra samt att man använder rätt grejer..
Blanda EKoch FK är inga problem i en Torix. Men som alltid så kräver det att man kan sin sak om det ska bli bra samt att man använder rätt grejer..
Jag har stött på halvgenomskinliga med fjäder som jag tyckt varit OK. Men de kanske inte är av fabrikatet Torix.E elmont skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är för övrigt en röd variant. 😳😱😎
https://www.byggahus.se/forum/threads/vaersta-elkopplingen.92082/page-637#post-4692971
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Attefallstillbyggnad, hjälp med förslag önskas!
Utbyggnad och tillbyggnad -
Hörnskafferi, behöver hjälp!
Byggnadsvård -
Ersätta fiberomvandlare, hjälp mig att navigera rätt bland djungeln
Internet - Fiber, Bredband, 4G och 5G -
Hjälp med spegelpanel
Fönster & Dörrar -
Hjälp med (storlek) övergångsnippel. Ny blandare med anslutningsslang
Badrum