Husägare
· Västernorrland
· 2 532 inlägg
Hej,
Har ett element som vägrar bli varmt, verkar inte få flöde. Har gjort flera saker, luftat med VPn igång. Stoppat cirkpumpen men ingen luft. Notera är att systemet har rätt grova rör, inbyggda i väggen så har inga koppel. Tror/gissar detta är det första på slingan. Då det ligger i princip ovanför VPn det är 5 radiatorer på rad och denna som ligger som nr. 2 är det enda av dem som inte blir varmt. Har så klart kollat piggen men öppnade även locket på strypningen. Den var helt öppet. Även alla de andra, har strypt en del på dem. Känner på inloppet att det är lite varmt så iaf dit har jag värme men ej genom elementet. Behöver tips!
Skall snart installera nya radiatorer i slutet av slingan och samtidigt byta expansionskärl då jag tror att blåsan är ej fungerande. Den håller hyfsat tryck.
Har ett element som vägrar bli varmt, verkar inte få flöde. Har gjort flera saker, luftat med VPn igång. Stoppat cirkpumpen men ingen luft. Notera är att systemet har rätt grova rör, inbyggda i väggen så har inga koppel. Tror/gissar detta är det första på slingan. Då det ligger i princip ovanför VPn det är 5 radiatorer på rad och denna som ligger som nr. 2 är det enda av dem som inte blir varmt. Har så klart kollat piggen men öppnade även locket på strypningen. Den var helt öppet. Även alla de andra, har strypt en del på dem. Känner på inloppet att det är lite varmt så iaf dit har jag värme men ej genom elementet. Behöver tips!
Skall snart installera nya radiatorer i slutet av slingan och samtidigt byta expansionskärl då jag tror att blåsan är ej fungerande. Den håller hyfsat tryck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vet du om det är enrörssystem eller tvårörssystem?
Här är en schematisk bild på hur enrörsystem fungerar.
Här är schematisk bild på tvårörsystem.
Att framledningen till radiatorn är var men radiatorn är kall tyder på lågt flöde.
Det kan bero på:
att ventilkäglan har fastnat i nästan stängt läge,
att det är skräp på returventilen,
att cirkulationspumpen ger för lågt flöde,
att alla andra radiatorer tar allt flöde (felaktigt injusterat värmesystem gällande förinställningen i varje radiatorventil)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Att framledningen till radiatorn är var men radiatorn är kall tyder på lågt flöde.
Det kan bero på:
att alla andra radiatorer tar allt flöde (felaktigt injusterat värmesystem gällande förinställningen i varje radiatorventil)
Husägare
· Västernorrland
· 2 532 inlägg
Det är ett 2-rörs system.
Husägare
· Västernorrland
· 2 532 inlägg
Käglan är okay, den fjädrar när man trycker in den. Cirk. pumpen är på steg 3. Men tror nog det är för högt flöde där då jag misstänker den är först. Men har ett rätt stort system och varför just den? Har även en nedervåning. Av alla radiatorer så är det bara denna som inte vill. Skruvade lite på flödes skruven nere, det droppar en del. Skall vara att man skruvar ur den helt om det går. Tror nog på det sista, hade varit bra och förstå hur hela är draget.Demmpa skrev:
Vet du om det är enrörssystem eller tvårörssystem?
[bild]
[bild]
Det kan bero på:
Hade ett element i gamla huset som hade dåligt flöde, eller helt avstannat om cirkpumpen hade varit avstängd.
Där tvingade jag igång flödet genom att stänga alla termostater på elementen i huset och lät bara det kalla vara öppet. O när man kände att värmen letade sig fram så öppnade jag termostaterna en efter en och så funkade det till nästa strömavbrott
Där tvingade jag igång flödet genom att stänga alla termostater på elementen i huset och lät bara det kalla vara öppet. O när man kände att värmen letade sig fram så öppnade jag termostaterna en efter en och så funkade det till nästa strömavbrott
Husägare
· Västernorrland
· 2 532 inlägg
Ja kan försöka göra så. Dock är en del termostater borttagen. Men kanske skapar tillräckligt mottryck för att kicka igång det.L Lutte skrev:Hade ett element i gamla huset som hade dåligt flöde, eller helt avstannat om cirkpumpen hade varit avstängd.
Husägare
· Västernorrland
· 2 532 inlägg
Det köper jag, detta är inte injusterat överhuvudtaget. Har nyligen flyttat in. Men frågan är varför just detta? Pga den sitter nära cirk. Pump så det är högt flöde just där så den blir By-passad?Demmpa skrev:
Jag har bara gamla 30 talselement utom i ett rum där det sitter ett nytt. Det blir aldrig varmt. Jag tror jag behöver strypa alla andra ”självcirkulation” rejält för att sugrören i detta ska få samma flöde.
Tveksamt om den är nr 2 och 1 + andra blir varma. Tyder på någon form av stopp. Det med piggen, den trycker på en packbox i ventilen och den kan ha kärvat elle fastnat. Ta en hammare, knacka hårt på metallen under ventilen, samt i riktning på termostaten, under termostaten. Packboxen ska komma uttåt.Mattias_Jo1 skrev:
Var inte rädd det håller nästan hur mycket som helst.
Husägare
· Västernorrland
· 2 532 inlägg
Vore märkligt då det är ett nytt element. Men kanske de har åter använt ( termostaten) nått som var installerat innan.J jonaserik skrev:Tveksamt om den är nr 2 och 1 + andra blir varma. Tyder på någon form av stopp. Det med piggen, den trycker på en packbox i ventilen och den kan ha kärvat elle fastnat. Ta en hammare, knacka hårt på metallen under ventilen, samt i riktning på termostaten, under termostaten. Packboxen ska komma uttåt.
Var inte rädd det håller nästan hur mycket som helst.
Klicka här för att svara