Igårkväll drog jag ner dragluckan som sitterbaktill på pannan, fläkten gick då konstant och rökgaserna låg på ca 200g medans pannan låg på 80g...kanske man e något på spåren här..?

kulle
Belissimo skrev:
Igårkväll drog jag ner dragluckan som sitterbaktill på pannan, fläkten gick då konstant och rökgaserna låg på ca 200g medans pannan låg på 80g...kanske man e något på spåren här..?
Ja dragluckan håller styr på luftflödet så att det blir lite jämnare brasa ( istället för fullt ös medvetslös ):)

Jajjamen! Röktemp 200-230g och panntemp på 85-90g!
Men en del grejjor återstår. Tanken är juh att jag ska kunna elda innan jag går till jobbet. Men tänder jag en brasa när jag stigerupp så börjar man juh med att vrida ner rgt till nollan så att fläkten startar. Men den kommer juh aldrig att hinna upp så mycket i temperatur att jag kan ställa upp rgt till ca 100-120g..kan man köra den på lägre då bara? gissar att man inte får optimal förbränning.

En annan fråga gällande elementen. Vissa av mina element kommer det värme på medans andra är iskalla. Jag har luftat ur storamängder vatten ur de kalla elementen men det verka´r inte hjälpa. Ett av elementen blir först varm på röret och sedan blir det lite varmt i ena hörnet medans man luftar men svalnar ganska så snart efter att man har slutat lufta! Vad kan detta bero på? Är det bara att fortsätta försöka lufta mera?

Ang rökgastermostat, har funderat på nåt liknande själv, har kikat på en timerlösning så när man tänder i pannan trycker man igång timern och efter en lagom inställd tid, tex 30min slår den av och rökgastermostaten sköter avstängningen av fläkten i vanligt ordning.
Fördelen med den lösningen är dessutom att när man fått till en bra inställning på termostaten behöver man inte kolla så den hamnar just rätt varje gång man eldar.

Har du testat att stänga av de element som blir varma, och gör det nån skillnad på de kalla?

Belissimo skrev:
Tanken är juh att jag ska kunna elda innan jag går till jobbet. Men tänder jag en brasa när jag stigerupp så börjar man juh med att vrida ner rgt till nollan så att fläkten startar. Men den kommer juh aldrig att hinna upp så mycket i temperatur att jag kan ställa upp rgt till ca 100-120g..kan man köra den på lägre då bara? gissar att man inte får optimal förbränning.
Rökgastermostaten har inget med förbränningen att göra, det enda som händer om du ställer den lågt är att fläkten går lite längre tid efter att det brunnit ut

Men!! Eldade juh som bekant igårkväll...Viussa element får inte fram någon värme.....men idag är alla element kalla!? Svinkallt i kåken och ca 70g i tankarna...shunten fullt öppen, vad e det frågan om?

kulle
En annan fråga gällande elementen. Vissa av mina element kommer det värme på medans andra är iskalla. Jag har luftat ur storamängder vatten ur de kalla elementen men det verka´r inte hjälpa. Ett av elementen blir först varm på röret och sedan blir det lite varmt i ena hörnet medans man luftar men svalnar ganska så snart efter att man har slutat lufta! Vad kan detta bero på? Är det bara att fortsätta försöka lufta mera?[/QUOTE]

Kan vara ventilen som hängt sig, det är rätt vanligt efter sommaren när ingen värme har behövts och termostaterna varit stängda. Prova att ta bort en termostat och slå lite lätt på ventil piggen som sticker ut där termostaten satt, när den släpper så åker den ut en bit.

kulle
Belissimo skrev:
Men!! Eldade juh som bekant igårkväll...Viussa element får inte fram någon värme.....men idag är alla element kalla!? Svinkallt i kåken och ca 70g i tankarna...shunten fullt öppen, vad e det frågan om?
Går cirkulationspumpen ?

Mitt tips är att ha alla termostater fullt öppna när du luftar. Jag hade några nedstrypta när jag fyllde mitt system i somras. Fick inget flöde alls förren jag hade alla öppna.

Lycka till.

grejjen är den att alla element var varma medans jag körde med den gamla pannan....ja cirkulationspumpen går

Jag har luftat ur storamängder vatten ur de kalla elementen men det verka´r inte hjälpa. Ett av elementen blir först varm på röret och sedan blir det lite varmt i ena hörnet medans man luftar men svalnar ganska så snart efter att man har slutat lufta! Vad kan detta bero på? Är det bara att fortsätta försöka lufta mera?
har du fyllt på/ersatt det "avluftade vattnet" tryck i systemet ?

Provade just att stänga av cirkulationspumpen och sen lufta mycket mycket ur alla element. Och nu verkar det som om det börjar krypa lite värme igen....håller tummarna!

Äntligen varmt och gott! Exakt lagom tills snön kom!! :) Vill tacka alla som har kommit med råd o tips!

• Gilla
Jick
  • Laddar…
Hej igen! Med tanke på att jag fick så mycket hjälp vid installationen så tänkte jag vända mig till er igen. Det har nu gått ett helt år sedan sist, och pannan har funkat finfint att elda för varmvatten. Men nu de senaste månaderna så har man juh velat haft lite värme. Men nu har jag problem med att ladda acc tankarna! Det verkar som om systemet blir totalt stumt! Har kollat luft trycket i expansionen. Och ja expansionskärlet var tomt på vatten när jag kollade trycket. Jag har luftat ur mängder med luft. men fortfarande så händer ingenting! De två första tankarna kommer upp i ca 80 grader i överdelen medans resten är ca 20 -40 grader. sen spelar det ingen somhelst roll hur mycket jag eldar, utan det står bara still. Sen så har jag så otroligt ojämn värme i kåken. Dvs att elementet i köket, hallen,ena elementet i vardagsrummet, och på ena rummet på övervåningen, är smäll heta medans resten är iskalla, Vriderman upp shunten ca 1 mm så shuntar den ut ca 80 grader och hela kåken blir skållhet! vad kan det vara för fel?! Jag är inne på om det är något fel på laddomaten, men den bytte jag drivsida på i förrgår och det ä'r ingen skillnad alls. Undrar om det kan vara den termiska ventilen i laddomaten som spökar?

Såååå nära ett borrhål nu... Mvh Gurra

Fungerar cirkulationspumpen ?shuntautomatik?-kanske pumpen är "strypt" på sugsidan eftersom du hela tiden får
in luft i systemet
Laddomaten ska inte påverka radiatorkretsen termometrar på laddomaten visar om den fungerar

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.