Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!
Vi köpte en tvättmaskin, men det var en demo vara så att vi fick ingen hjälp med installation. När jag själv försökte koppla det visade sig att kallvattenrören var mot väggen så att pga att tvättmaskinslangen har en tjock del då kan jag inte koppla den ( se bilden. Väggen är i väg. Koppar delen är vänt mot fel håll). Är också osäker om den gråa plast delen på rören är nödvändig eller om den är för vattentrycket som slangen också har. Jag tänkte försöka koppla bort koppar delen ( kan inte namn på dem olika delar. Har ingen erfahrenhet med sådant), men den sitter jättefast, är rädd att jag förstör väggen för att allt rör sig när jag försöker använda "brute force".
Det jag undrar är att vad är enklaste lösningen?
Borde jag försöka få låss den koppar delen tillsammans med gråa plast delen? Eller borde jag byta rör på tvättmaskinen (gamla maskinen gick ju att koppla)? Eller finns det något koppling jag kan köpa så att jag kan få den bort från väggen? Och i så fall vad skulle den heta ( så att jag kan hitta den i butikerna).
Tack så jättemycket på förhand!
Desperat mamma
Lossa först den grå plastdelen. Sen tar du bort mässingsvinklen. Du behöver troligen en skiftnyckel eller liknande till det. Håll fast tappkranen samtidigt så den inte lossar från väggen.
Sen skruvar du plastbussningen (den grå rördelen) direkt på tappkranen. Det ska sitta en gummipackning i botten på den.
Sen skruvar du plastbussningen (den grå rördelen) direkt på tappkranen. Det ska sitta en gummipackning i botten på den.
Alternativet är ju att du drar fast böjen liiiiite till så att den ej pekar in i väggen och då kanske du får på maskinkopplingen. Du kommer behöva en kraftigare polygrip eller rörtång dock. Och se till att du vet vart avstängningen av vattnet finns om något skulle gå fel.
Produkter som diskuteras: "polygrip"
Polygriptänger
Polygriptänger, även kända som vattentång, är mångsidiga handverktyg som ofta används inom VVS, mekanik och andra fält där man behöver greppa, hålla, vrida eller lossa olika föremål. De är kända för sin justerbara design, vilket gör
Läs mer
Ja, men risken är att du vrider loss hela tappkranen från väggen om du inte håller emot med något. En skiftnyckel eller polygrip ger rätt stort extra moment.
Det vita som sitter i gängorna är gängtejp och har inget där att göra. Det är (eller ska vara) en slätände ut från den där kranen och ska således vara en planpackning. Gängtejpen bidrar sannolikt till att det är trögt ja.
Det vita som sitter i gängorna är gängtejp och har inget där att göra. Det är (eller ska vara) en slätände ut från den där kranen och ska således vara en planpackning. Gängtejpen bidrar sannolikt till att det är trögt ja.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden