Hej
Har ett problem. Vi har en lampa i trappen som går till en strömbrytare nere och en uppe. Men den har slutat funka. Vet inte om det var i samband med att vi bytte lampknapp uppe eller inte. För den funkade när vi flyttade in för nån månad sen. Nu är frågan hur detta ska kopplas så båda börjar funka för nått måste blivit felkopplat. Jag har trapp strömbrytare hemma så vill ha hjälp med hur detta ska kopplas ihop. Själva strömbrytaren uppe har 2 vita kablar och 1 svart och på den nya strömbrytaren finns markeringarna L1 L2 och L3 samt nummer 1 2 och 3. Så vart ska den svarta kabeln sitta och dom 2 vita? Och nere finns 2 vita och 1 brun och vart ska dessa placeras i den nya strömbrytaren? I själva lampan som sitter i trappen finns 1 blå kanel och 1 vit.
Har ett problem. Vi har en lampa i trappen som går till en strömbrytare nere och en uppe. Men den har slutat funka. Vet inte om det var i samband med att vi bytte lampknapp uppe eller inte. För den funkade när vi flyttade in för nån månad sen. Nu är frågan hur detta ska kopplas så båda börjar funka för nått måste blivit felkopplat. Jag har trapp strömbrytare hemma så vill ha hjälp med hur detta ska kopplas ihop. Själva strömbrytaren uppe har 2 vita kablar och 1 svart och på den nya strömbrytaren finns markeringarna L1 L2 och L3 samt nummer 1 2 och 3. Så vart ska den svarta kabeln sitta och dom 2 vita? Och nere finns 2 vita och 1 brun och vart ska dessa placeras i den nya strömbrytaren? I själva lampan som sitter i trappen finns 1 blå kanel och 1 vit.
Du säger L1 L2 L3 1 2 3 Det är nog inte en trapp ( foto på baksidan säger allt ) i övrigt . 2 vita och en brun ( inte fest ) där vita är skifttrådar mellan brytarna och den bruna går säkert till lampan brun på L1 eller P och vita på pilar ut. 2 vita en svart, svart är säkert fas och ska vara på L1 eller P och vita på pilar ut ( godtyckligt med dom vita var dom sitter )
J jonaserik skrev:Du säger L1 L2 L3 1 2 3 Det är nog inte en trapp ( foto på baksidan säger allt ) i övrigt . 2 vita och en brun ( inte fest ) där vita är skifttrådar mellan brytarna och den bruna går säkert till lampan brun på L1 eller P och vita på pilar ut. 2 vita en svart, svart är säkert fas och ska vara på L1 eller P och vita på pilar ut ( godtyckligt med dom vita var dom sitter )
Klicka här för att svara




