och för att tillföra tråden något, det står sca på paketen hos byggmax, det gör det nog på beijer med.

byggmax kan man dock inte pruta eller få offert, inte heller lämna igen dåligt virke.

på beijer kan du nog få offert, med bättre priser än byggmax, och sedan lämna tillbaka ev dåligt virke...

Ska bara kolla om det ekar här inne:
*Hoho.... Hoho...Hoho...Hoho...*

Jo, det gör det minsann :D ;)

camaro1969 skrev:
haha ska du med bygga altan holmberg87 ? :)

det blir det för mig med i vår sommar, har en ny tråd här nån stans

(ps, jag fick en hydroforpump av dig, levererad till statoil Gnarp för typ 2 år sen :) )

edit:
äääh holmberg va ju inte trådskaparen... =(
Haha jasså var det du det! Nä jag byggde min i somras, borde kanske ha en projekttråd på huset snart:)

• Gilla
camaro1969
  • Laddar…
Fundera inte så mycket på vart du köper virket, köp där du får ett bra pris samt en bra kontakt att handla mot

Det finns nackdelar med virke som legat ett tag:
- Kan vara helt intorkad i ändträ vilket gör att änden är 2-4mm smalare än mitten på planken, gör det svårt att lägga och skapar en otrolig irritation.
- Intorkat ändträ kan även göra att det spricker redan vid montage.
- Har det legat packat på pall så kan det fortfarande vara så att mitten på pallen fortfarande är fuktig vilket gör det hela till lite av en cirkus med bredder vid skarvar.
- Ändtorkat trä kan dessutom vara missfärgat i ändarna och har en mörkare ton, är då pinnarna jämnt delbart med CC som det vanligtvis är så finns det knappa marginaler att kapa bort bitar vilket resulterar i spill.
- Sprickor kan ha uppstått i materialet

Jag köpte material till sensommaren för altanen på stugan och måste säga att jag var mycket besviken på kvalitén när det kom till skarvarna. Intorkade, spruckna och missfärgade.
Att tillägga är du att detta var från en "proffsleverantör" och i helpall.
Klagomål visade sig att jag inte var ensam och att deras leverantör inte levt upp till förväntningarna.
Förseningar, semester och skogsfrakt gjorde att jag la trallen ändå - Men hade det varit någon annans altan och inte min egen så hade jag reklamerat hela rasket.... Mycket irritation för att uttrycka det milt.

Båda leverantörerna anger samma NTR standard vilket skulle innebära att impregneringen är likvärdig.

Beijer uppger virkeskvalitet G4-2 dvs det som också kallas kvinta och är en normal byggkvalitet. Byggmax har ingenstans uppgivit kvaliten vilket därför kan vara en risk att man kör med lite blandat.

Om Byggmax kan garantera att det är samma dvs G4-2 så är det samma som Beijer, men om det finns risk att det är G4-3 så innebär det att det är utskott och en klart sämre kvalitet.

Så be att få svar på vilken virkeskvalitet dom levererar och om svaret är typ G4-3 , VI , C eller "utskott" så välj Beijer

Edit: Det märkliga är att för 28x120 anger Byggmax att det är "G4-2 med inslag av G4-3" men inget för den sökta dimensionen. Det är lite det jag eventuellt misstänkte när jag skrev tidigare och då riskerar man att få en hel bunt med utskottsvirke (G4-3) dvs ett betydligt sämre virke än det Beijer uppger att dom säljer.

Redigerat:
Om jag förstått det rätt är virke en ganska lokal handelsvara, dvs att virkeskvaliteten på brädgårdarna oavsett varuhus speglar skogskvaliteten i regionen. Det blir då lite skevt att ställa Byggmax mot Beijer mot XL osv utan att ta hänsyn till var i landet man handlar. Sen kanske brädgårdarna jobbar olika hårt med kvalitetssäkring men de flesta på samma ort borde ju rimligtvis få virket från samma såg.

Kolla också upp vad bejer respektive byggmax tar för transporten. Det skiljde 2000:- mellan olika leverantörer när jag beställde förra sommaren. Det blev då till slut AB Karl Hedin som fick leverera trall då de var billigast på frakt och matchade byggmax virkespriser.

Som en anekdot så ursäktade de sig för att de inte kunde säga vilken timme virket skulle komma utan som närmast sen eftermiddag. Bauhaus kunde säga vecka som närmast....

• Gilla
camaro1969
  • Laddar…
De regionala skillnaderna, Sydsverige, Mellansverige, Norrland osv, har större betydelse för virkeskvalitén än valet av leverantör. Fördelen med Beijers är att de ibland brukar kunna ta hem även bättre varor. I Skåne liksom i Blekinge håller det tryckimpregnerade virket genomgående en usel kvalitet jämfört med högre upp i landet. Den viktigaste kvalitetsaspekten är hur tätvuxet virket är. Ju mer tätvuxet desto mindre blir träets rörelser i brädornas breddriktning. Detta är viktigt både mht utseende och hållbarhet. Nästa gång jag skall bygga något i tryckimpregnerat för eget bruk tänker jag hyra en lastbil och åka till Norrland och köpa virke.

• Gilla
GoForIt och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.