Hej!

Jag ska beställa material till ett större (100kvm) altanbygge som en snickare hjälper mig med. Finns det någon som kan ge mig lite kort och oberoende feedback på ifall ni tror det är någon större skillnad mellan nedan två alternativ? (det skiljer ju en hel del i pris nämligen)

Beijer: https://www.beijerbygg.se/store/pri...erad-klass-ab-1384241719709-46?artikel=416061

Byggmax: https://www.byggmax.se/virke/trall/34x145-trall-impregnerad-grön-p08734145

Tack på förhand!

/Fredrik

Normalt levererar Beijer Bygg en produkt av högre kvalité än Byggmax.

Finns det någon anledning till att du väljer att gå på så tjock trall?

Tycker det är snyggare och känns stabilare, men jag undrade mest över just de två alternativen. Jag ser ju ingen direkt skillnad på de två, men man kan alltså gå på en generell känsla att Beijer "bör" vara bättre än Byggmax?

Jag tycker inte att man generellt kan säga att Beijer bör vara bättre än Byggmax. Har ibland tänkt så men oj vad många gånger jag haft fel.
Många gånger har dessutom Byggmax haft bättre virke än Beijer sett till sprickor, böjda bitar osv.
Jag byggde min altan med byggmax trall och då hade dom virke från långt i norrland vilket var överraskande tätvuxet och fint.

Det är nog lite olika beroende på butik och material såklart men man ska inte ta för givet att Byggmax är sämre

Redigerat:
Det kan självfallet skilja från fall till fall, men generellt har väl Beijer Bygg ett något större krav på virkeskvalitén än ByggMax.

Vill du sikta högre när det gäller kvalitén ska du leta efter trall som är från norrländsk råvara.
Men den hittar du normalt varken på Beijer eller Byggmax i södra delen av landet.

Ok, tack för input men kan du hjälpa mig avgöra då? Om det inte går att läsa sig till det på respektive sida vad som skiljer produkterna åt, återstår alltså endast att åka ut till fabriken och titta/känna på plankorna??

GoForIt skrev:
Det kan självfallet skilja från fall till fall, men generellt har väl Beijer Bygg ett något större krav på virkeskvalitén än ByggMax.

Vill du sikta högre när det gäller kvalitén ska du leta efter trall som är från norrländsk råvara.
Men den hittar du normalt varken på Beijer eller Byggmax i södra delen av landet.
Sant men Byggmax hade turligt nog det i somras på lokala butiken

Vad säger snickaren?

Ska du beställa nu, så pass tidigt på säsongen, så riskerar du att få fjolårsvirke som stått över vintern.

holmberg87 skrev:
Sant men Byggmax hade turligt nog det i somras på lokala butiken
Jo, Gävleborg ligger ju aningens mer norr ut än Skåne/Jönköping..

Kanske detta påverkar priset ?
"Allt vårt tryckimpregnerade trallvirke är NTR-klassat och omfattas av 20 års konsumentgaranti"

På Byggmax är det listpriset som gäller, hos Beijer finns det möjlighet att förhandla för privatperson utifrån hur mycket du beställer. Och leverans av virke kan komma från samma sågverk, inte ovanligt.
Här i sydöstra delen av landet är det inte ovanligt att att står Södra på virket och för tryckt Bergs Timber (Bitus).

HasseTeknik skrev:
Kanske detta påverkar priset ?
"Allt vårt tryckimpregnerade trallvirke är NTR-klassat och omfattas av 20 års konsumentgaranti"
Gäller allt tryckimpregnerat virke du köper som privatperson.
Där finns också olika klasser. Trall är normalt klassad som NTR-AB.

Forumgud: vad spelar det för roll egentligen att man lägger trall som är fjolårets virke/som legat ett tag på lagret? Då är väl trallen mer uttorkad (än om den var helt ny) och så tar man bara det i beaktande när man lägger trallen? Har ju fått lite rabatt också på trallen för att kompensera för att den är "gammal". Tänker jag fel?

Sist jag kollade var det samma kvalitetsklass på Byggmax trall och den billiga som Beijer lagerför. Det innebär att du kan få skitvirke från både Beijer och Byggmax. Skillnaden är att du kan returnera virke till Beijer, det kan du inte till Byggmax. Jag brukar därför ta hem med god marginal och returnera det som blir över.

Prismässigt brukar det heller inte vara några problem för Beijer att matcha Byggmax priser.

Det är ingen egentlig nackdel med virke som legat över vintern. Det gäller bara som sagt att ta hänsyn till virkets fuktighet vid läggning. Enda nackdelen är rent estetisk och det är om du behöver komplettera med färskt virke så tar det en säsong innan färgskillnaderna jämnat ut sig mellan nytt och gammalt virke.

haha ska du med bygga altan holmberg87 ? :)

det blir det för mig med i vår sommar, har en ny tråd här nån stans

(ps, jag fick en hydroforpump av dig, levererad till statoil Gnarp för typ 2 år sen :) )

edit:
äääh holmberg va ju inte trådskaparen... =(

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.