Hej,

Har varit kluven mellan komposittrall och vanlig tryckimpregnerat trä. Komposit har en del nackdelar som att den kan bli extra varm under fötterna och högre pris för bättre kvalitet (har tittat på biltemas komposittrall men osäker på långsiktigt hållbarhet och kvalitet, kommentera gärna ifall ni har erfarenheter här). Å andra sidan är tryckimpregnerat billigt dock vill jag gärna ha något lite snyggare och mer underhållsfritt.

Ser på nätet att det finns snygga träslag som heter bangkirai, jatoba och många olika nya namn.

Vad skulle ni rekommendera som en god mellanting mellan komposittrall och trä? Dvs en passande träslag med ok pris och som funkar runt pool mtp halka, låg underhåll osv? Intresserad av olika bruna nyanser.

Stort tack för alla tips.

Redigerat:
Komposittrall är bästa alternativet! :)

B Byggwill skrev:
Komposittrall är bästa alternativet! :)
Erfarenhet av biltemas komposit? Andra lågpris alternativ?

Brunt tryckimpregnerat? Det bruna gör att det ser bra ut tills träet får den grå tonen. Man slipper det gröna stadiet. Tryckimpregnerat är helt underhållsfritt.

• Gilla
Sam1981
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Brunt tryckimpregnerat? Det bruna gör att det ser bra ut tills träet får den grå tonen. Man slipper det gröna stadiet. Tryckimpregnerat är helt underhållsfritt.
Underhållsfritt? De ska väl oljas etc varje år.

Sam1981 Sam1981 skrev:
Underhållsfritt? De ska väl oljas etc varje år.
Man ska bara olja om man vill att det ska se oljat ut. Träet klara sig lika bra utan.

Jag har varit en stor tralloljare i mitt tidigare liv, men fick för kanske tio år sedan rådet att låta bli och det funkar minst lika bra utan. Det blir dessutom mindre smutsigt utan olja. Jag såpskurar ibland för att snabba på grånandet som jag tycker är snyggt, men det är överkurs.

• Gilla
Sam1981
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.