Fairlane
Beroende på hur det ser ut med jordat/ojordat i garage och rum så får man tänka lite mer än att bara skarva. Skarvar man med en euro-kontakt så bör det väl iofs vara ok i samtliga kombinationer?!

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
E evoline skrev:
Tack.
Men kontakten från TV är sån där rund och stor.
Ska kolla om det finns i svart.
Detta är egentligen ett icke-problem. Det är en ojordad stor Schucko kontakt. Klipp och sätt på en Europlug, köp en förlängningssladd.
Europlug kostar typ 50 kr. Förlängningssladden kostar en hundring.

Perfekta ultimata lösningen? Nej absolut inte. Men "Perfect is the enemy of good" är en devis jag lever efter.
Finns många fler lösningar som funkar också. Nu har du fått ett gäng i tråden.

D Dkvist skrev:
Klipp och sätt på en Europlug, köp en förlängningssladd.
Där är väl ett problem då. Europluggar skall vara gjutna om de är godkända. De kontakter som finns för montering på en kabel är inte godkända. De har ev. CE märkning, men den är i så fall falsk.

• Gilla
Müssli och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Där är väl ett problem då. Europluggar skall vara gjutna om de är godkända. De kontakter som finns för montering på en kabel är inte godkända. De har ev. CE märkning, men den är i så fall falsk.
Ja det finns en poäng i det du säger om man tycker det är ett problem. Går montera en fast Europlug-kabel med godtyckling krimplösning direkt i kontakten som är löstagbar i TV:n om man tycker det är viktigt med CE-märkningen.

Rent pragmatiskt har jag inga problem med att ersätta en Europlug. Anledningen att de är gjutna är för dragavlastning och dubbelisolering ska vara garanterad. Det går att montera en demonterbar eftermontageeuroplug och ändå få en lika god lösning. Kanske inget jag hade gjort på en köksmaskin som ska pluggas in och ur hela tiden men på en TV som sitter still tills den kastas ut hade jag inte tvekat om det gjorde livet bättre. :)

CE-märkning är en hygienfaktor, men det är en självutgiven certifiering på produkten. Ingen extern part behöver testa produkten för att den ska få det lilla märket. Räcker med att tillverkaren lovar att den uppfyller kraven och att produkten flyger under radarn och inte testas av extern part (elsäkerhetsverk eller annan lämplig myndighet).

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nu finns det säkert olika bra/dåliga kontakter för eftermontage, men iallafall för några år sedan så var det inte bara fel att de inte var gjutna, de uppfyllde heller inte andra krav på mått och form. På en Euro kontakt skall stiften vara svAgt innåtvinklade och lite böjliga. Det är det som ger kontaktrycket inne i uttaget. En europlugg är en kompromiss som skall fungera i ALLA Europeiska uttag, som har varierande håldiamEter och varierAnade avstånd mellan hålen. Därför är stiften dels något mindre i diameter äN deT skall vara för ett svenskt uttag (ger dålig kontakt eftersom uttagets hylsa skall "krama" kontaktsiftet). dels något innåtvinklad. Innåtvinkleingen gör att kontakten passar i uttag även om avståndet mellan hålen inte stämmer med avståndet mellan stiften i kontakten. Innåtvinklingen och fjädringen i stiften gör osckså att de liggen a med visst tryck mot kontakthylsan i kontakten, som därmed inte behöver "krama" stiftet.

Detta blir en kompromiss, kontakten ger egentligen usel kontakt i alla europeiska uttag, därav att man max får dra 2,5 A.

Men kommer man då med en pirat tillverkad kontakt som har raka stift utan fjädring, som jag har sett på någon sådan kontakt, Så finns risk för dålig kontakt och därmed brand.

Detr har även funnits "olagliga" eurokontakter som inte har isolerade stift, därmed möjligt att komma åt med fingret när kontakten är delvis inskjuten i uttag.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Köp ett sladdställ och skarva sladden? Om man nu är kinkig. Det är lagligt...

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.