Hej.

Har precis sänkt taket i mitt badrum. Problemet är att takdosan hamnar en bit ovanför gipset. Hittar ingen påbyggnadsring eller förhöjningsring som passar takdosan. Cc måttet mellan skruvhålen på dosan är ca 67mm.
Hur gör jag?

Mvh

• Öppning i ett vitmålat tak med en elektrisk takdosa som sitter en bit ovanför det nygipsade taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Köp ett doslock med snäppen och dunka dit(y)

Ta ner taket och montera dosan korrekt?

• Gilla
elmontören och 3 till
  • Laddar…
tommib
Håller med Johan456, ta ner taket och montera korrekt. Lätt match nu innan det är spacklat och målat

• Gilla
harka
  • Laddar…
Vad synd att bilden är tagen innan spackling och målning. Var helt övertygad om att hitta en påbyggnadsring som passade. Dumt! Sagt och gjort.
Letat på Bauhaus bla. Dosan kan ju inte vara unik och ha mått där man inte kan komplettera med en sån ring?

tommib
Jo, det kan den faktiskt. Hela vitsen med takdosor är att de är kraftigare byggda och tål 15 kg last. Då vill man fästa in direkt mot dosan för att det inte ska riskera att bli någon pendeleffekt/hävarm.

Trist läge, men rätt lösning är som sagt att ta ner taket. Om du minns var du har glesen så kan du ju skära ut en lagom fyrkant runt dosan bara.

Du ska få ett lite mer konstruktivt svar även om det är så att dosan sitter väldigt långt in. Det är väldigt ovanligt att elektriker använder påbyggnadsringar utan de flesta skiter i det och drar fast det ändå. I detta fall är det av akademisk betydelse. Sätt på ett skruvfastsatt lock med långa dosskruv.

• Gilla
etompau
  • Laddar…
tommib
alm82 Andreas La Motte skrev:
Vem plockar ner ett färdigt gipstak för att takdosan inte sitter perfekt?
Vem monterar en dosa i ett tak utan att säkerställa hur det görs på rätt sätt?

Ja, det är tyket. Jag är på dåligt humör...

• Gilla
Johan456
  • Laddar…
E elmont skrev:
[länk] eller [länk]
Tack!

ta ett doslock och klipp vingarna och limma med limstavar

tommib tommib skrev:
Vem monterar en dosa i ett tak utan att säkerställa hur det görs på rätt sätt?

Ja, det är tyket. Jag är på dåligt humör...
Jag undrar om det verkligen kan vara första gången någon behöver en förhöjningsring till en takdosa. För alla innertak där man monterat något annat utanpå gipset (träpanel av olika slag exempelvis) misstänker jag inte har föregåtts av att man rivit ner takdosan, flyttat ner denna ett antal mm och sen monterat upp den nya takpanelen.

Om det nu är de två skruvarna i dosan man hänger upp de 15kg i så blir det ju knappast märkbart mindre starkt av att man använder 13mm längre skruv?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.