Hej,

Har lite träpanel under samtliga fönster som jag hade tänkt börja byta ut men stöter på patrull direkt.

Under det jag trodde var panel (spårad plywoodskiva?) sitter det delvis obehandlat trä, skruvat i masonitskiva.

Plywoodskivan är obehandlad på baksida och man kan se att det är mögelangrepp på skivan.
Mindre fläckar syns även på det obehandlade träet mot masonit.

Både masonitskiva och trä är torrt som fnöske.

Min fråga blir egentligen följande:

Kan jag ta bort dessa obehandlade plankor, sätta ett läkt mot masonit för att sedan fästa min nya panel för att skapa en luftspalt?

Eller kan någon komma med en bra lösning på hur jag bör gå tillväga med detta byte utan att det blir till det sämre. Det har ändå hållit sedan 70-talet eller när detta är utfört.

• Sliten träpanel under fönster med tecken på mögel och flagnad färg, ovanpå en trätrall; frågeställning om utbyte av panel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träpanel under ett fönster med fuktfläckar på nederdelen och mögel på baksidan. Panelen är delvis borttagen och visar underliggande struktur.
    Skapa konto
  • Obehandlat trä och masonitskiva med mögel och torr isolering under ett fönster, synliga tecken på slitage.
    Skapa konto
  • Obehandlad plywood med mögelfläckar och torra träplankor skruvade i masonit, med damm och smuts vid basen.
    Skapa konto
  • Obehandlad plywoodskiva med mörka fläckar och tecken på mögel ligger på gräsmatta nära trädäck.
    Skapa konto
  • Fönster med träpanel; vänster sida är vitmålad, höger sida är vatten- och mögelskadad med omålad träyta.
    Skapa konto
Det du tror är masonit (board) är asfaboard. En träfiberskiva som är impregnerad med asfalt.
Användes ofta som vindskydd på 70-talet.

Jag hade satt dit en spikläkt och sedan ny panel.

Det verkar ju som att det har stänkt upp vatten som runnit ned från taket som orsakat dom nu torkade skadorna. Kan bero på en hängränna som inte har rensats eller så är takfoten lite för kort så det regnar direkt på fasaden.

Tack för svar och förtydligande om att det är en asfaboard och inte masonit.

Där är ingen hängränna i närheten då detta är på gaveln av huset, dock kan det eventuellt ha runnit från fönsterblecket.

Det lutar åt att sätta ett spikläkt som du säger!

Det enklaste är att sätta en ny spårad plywoodskiva. Alt att vända upp- och ner på den gamla så den risigare nederdelen hamnar fuktsäkrat under fönsterblecket.

Möglet beror på att den spårade plywooden inte varit ordentligt underhållen med färg så fukt från regn/markskvätt har gått igenom.
Markskvätt är ofrånkomligt med hårdgjorda ytor såsom t ex trädäck. I kombination med att träfasad sitter närmare mark/hårdgjord yta än ca 30 cm så är det ett fruktansvärt fuktpåslag som knäcker allt trä snabbt.

Jag betvivlar att den spårade plywooden och brädorna under är original fr -70-tal. Ser betydligt nyare ut. Kanske i samband med att trädäcket lades?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.