Hej,

Vi funderar på att byta ut vår gaspanna till luft/vatten värmepump. Bor i vällisolerad enplansvilla från 2008 i Malmö med golvvärme, 135kvm.
Förbrukningen idag är 15000kWh

Funderar på, Nibe, CTC och Mitsubishi.
Räcker 8kW?

Den berömda frågan: vilka har bäst kvalité/bäst garanti?

Några återförsäljare som ni varit nöjda med?

Har timdebitering via Tibber, en smart som kan styras mot elpris?

Vill man ha en Varvtalstyrd?

Tacksam för alla tips och råd ❤️

Hej! 8 kW räcker till det huset i Malmö. NIBE, CTC, IVT, Thermia är svenska tillverkare med god kvalitet men priser och leveranstider rusar iväg just nu. Mitsubishi är bra men Ecodan har fått en hel det klagomål på ljudet vid frost och de har tvingats byta ut ett antal utedelar. NIBE kan styra mot timpriser men hur bra det fungerar är jag tveksam till då det bl.a. riskerar att man sänker komforten i huset. En värmepump ska aldrig arbeta med högre temperaturer än vad som precis behövs eftersom det försämrar verkningsgraden. Enorm skillnad mot t.ex. en vedpanna där man kan ladda stora ackumulatortankar med en rejäl brasa till 90° en gång per dygn och sedan låta det vara.

Har man golvvärme passar en varvtalsstyrd modell bäst då volymen värmevatten är mindre och en on/off-värmepump hade behövt en volymtank eller motsvarande.

Redigerat:
  • Gilla
Hamahang
  • Laddar…
Stort tack! Vad hade du själv valt om du skulle välja mellan Nibe, CTC och IVT, någon specifik modell hos dem som är vasare?

Här i Malmö vad kan man räkna med 1kwh el ger 3 kwh värme? Står coop 5 på endel men de är väl inte räknat medel på året?

Är alla dessa varvtalsstyrda?

Juste, en viktig fråga, vi har stora fönster i väst och lite söder så vi får väldigt varmt i kök och vardagsrum. Är det något speciellt man ska tänka på vid val av värmepump?

Idag har gaspannan också en inomhusgivare samt alla golvvärme slingorna har rumstermostat.
Vad jag har förstått så vill man ha alla rumstermostater öppna när man har en luft/vatten värmepump och inte strypa flödet?

Själv har jag uppskattat NIBE för intressanta produkter, välutvecklade styrsystem och utförlig dokumentation med alla specifikationer även för användare/konsument. Men kvalitetsmässigt så skulle jag säga NIBE, CTC och IVT är likvärdiga. Det handlar också mycket om att det är en bra installatör och i dagens läge får man vara ganska ödmjuk för att överhuvudtaget hitta en värmepump att köpa närmsta månaderna.

I Malmö som har så milt klimat bör ni få ett SCOP minst 3,75, dvs 1 kWh el ger 3,75 kWh värme i genomsnitt över året med radiatorer och SCOP drygt 4 med golvvärme.

CTC 400-serien är on/off på traditionellt vis. Annars är de varvtalsstyrda numera.

Precis med värmepump ska rumstermostaterna står helt öppna och man reglerar innetemperaturen med inställningarna i värmepumpen. Enstaka rumstermostater kan dock användas om det krävs. Låter som ni också borde skaffa markiser?

• Gilla
Hamahang
  • Laddar…
H Hamahang skrev:
Stort tack! Vad hade du själv valt om du skulle välja mellan Nibe, CTC och IVT, någon specifik modell hos dem som är vasare?

Här i Malmö vad kan man räkna med 1kwh el ger 3 kwh värme? Står coop 5 på endel men de är väl inte räknat medel på året?

Är alla dessa varvtalsstyrda?

Juste, en viktig fråga, vi har stora fönster i väst och lite söder så vi får väldigt varmt i kök och vardagsrum. Är det något speciellt man ska tänka på vid val av värmepump?

Idag har gaspannan också en inomhusgivare samt alla golvvärme slingorna har rumstermostat.
Vad jag har förstått så vill man ha alla rumstermostater öppna när man har en luft/vatten värmepump och inte strypa flödet?
Jag kan varmt rekommendera CTC både 600-serien och 400-serien ut ctc’s sortiment. Det har tagit ungefär 10år att tjäna in mellanskillnaden på installationskostnaden mellan dom 2 maskinerna, därefter blir 600-serien mer lönsam för dig som slutkund. Då ska oxå ha i åtanke att den uträkningen baserar på ett elpris som är ca 1kr per kWH ink.avgifter så med ”dagens” elpriser går besparingen ännu fortare.

• Gilla
reez och 1 till
  • Laddar…
Hej! Hittade du rätt luft vatten värmepump för din villa? Vi köpte en plan villa 127kvm med gaspanna. Funderar uppgradera till luft vatten värmepump. Också vad betalar ni idag för gas? Hur dyrt är typ i vinter tid med gaspanna? Jag har energi förbrukning på 17300kWh med gas. Kan du berätta lite mer om gas för mig? ✌️

• Gilla
Hamahang
  • Laddar…
Hur har det gått med gas eller LVVP?
Byt till luft/vatten eller behållt gas?

Jag bor också i villa i Malmö och har en gaspanna. Vi gör av med ca 17 000 kWh gas per år och med nätavgifter landar det på ca 33000 kr/per år. Är väldigt sugen på att byta till en luft/vatten för att kunna behålla radiatorerna. Har begärt in lite offerter från installatörer i närheten.

Ni som bytt till värmepump. Vilken modell blev det och är ni nöjda. Vilken månadskostnad har ni idag?

Hej,

För att göra en liten enkel summering.
Vi bytte till Nibe och det är jag nöjd med! Lute dyrare än andra när jag jämförde men det finns mer info och support i facebookgrupper om man behöver hjälp. Allmänt mer info för användaren vilket jag tycker är bra och smidigt.

I malmö som någon skrev så kan ger 1kwh el typ 3-4 kwh värme. Så ta gas förbrukningen och dela på 3.5 så får du el förbrukningen.

Sen får man avgöra om 17000kwh gas eller 5000kwh el är att föredra, med investeringen av en värmepump.

När gaspriset var som dyrast 2022, kolla historken, då var elpriset högt, skulle säga att de följs åt.

Mitt tips är att ha gaspannan tills den blir gammal och börjar gå sönder, då investerar du i en luft vatten för 120-150k och får ner förbrukningen och månadskostnaden. Men att byta innan hade jag nu inte gjort i efterhand nu när gaspriserns gått ner.

Gällande modell valde jag den minsta som gick på en fas. Men deras dyrare som gick på 3 fas var så pass mycket dyraee att den inte skulle betala igen sig.. så ta inte större än du behöver. Blir inte billigare.

Men räkna på 5000kwh el och jämför besparingen, men glöm inte att det caset innebär en investering på 150k

Lycka till

• Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Tack.

Har fått en offert från Nibe och väntar på fler från ctc, ivt för att kunna jämföra.

Vi kan söka "miljöbidrag" på 30K för att byta ut gaspanna. Så vi kommer ner på 100K vilket känns väldigt bra.

Något ni tycker saknas i offerten?
Hur är det med givare ute/inne borde det bra med?

Preliminär Offert
Vi tackar för förtroendet att få offerera installation av värmepump enligt följande:
Pris: 150 500 kronor inkl. mervärdesskatt (kronor).
ROT-avdrag: 13 545 kr inkl. moms.
Pris vid ROT-avdrags rätt: 136 955: -
I priset ingår:
1st. Nibe 2050–6 luft/vatten värmepump.
1st. Elpanna vvm 325/320 9 kW, Nya Modell S anpassad för värmepumpen ovan.
2st. Cirkulationspumpar (inbyggda i elpannan)
1st. Expansionskärl (inbyggd i elpannan)
1st. Mjukstartsrelä (inbyggd i värmepumpen).
Håltagning i normal grund/vägg ca. 400 mm tjock.
Inkl. montering på befintliga rör och dra rören till ute-delen.
Inkl. dräneringsslang med värmekabel 3 meter.
Inkl. 2st dekorstenar med dränerings sten under.
Inkl. demontering och borttransport av befintlig värmepump.
Elinstallation till framdraget säkringsskåp och elkabel.
Borttransport av emballage
Ingår ej i priset:
Håltagning i flinta eller gråstensgrund.
Isolering av värmerör inomhus.
Täckning av golv o.d. för att inte skada något vid demontering och monteringsarbetet.

• Gilla
kinevenow
  • Laddar…
K
går också i samma tankar! Vill gärna höra från andra som gjorde flytten från gas till LVVP på senare år. Hur mycket pengar har ni sparat? Höll kalkylerna när det gäller cop/scop?

Köpte ett 70-tals hus i somras. 86+86kvm (uppvärmd inredd källare) i Malmö. Gasuppvärmning som är riktigt tyst och smidig. Har fått offert på nibe S2125-12kw + S320. ca 130k inkl ROT och Energibidrag.

Estimerad årlig gasförbrukning på 18000 kwh och gasräkningar hittils (eon + nordion totalt) enligt:
aug 1573kr
sep 2481kr
okt 3957kr
nov 5728kr
dec 6053kr
jan 6494kr
feb 6352kr
mars 5219kr

... rätt dyrt med andra ord! men när jag räknar på det hela så är besparingen inte så stor, lite baserat på hur optimistiskt/pessimistiskt man räknar på cop/scop.

Därför mycket nyfiken, hur har det gått för er andra som gjort bytet från gas till LVVP?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.